אזהרה ישראלית חריפה נוספת ללבנון: סגרו את מפעלי הטילים של החיזבאללה

מסר ישראלי העשוי להיות האחרון ללבנון כי יש צורך לסגור את מפעלי דיוק הטילים של חיזבאללה. במקביל להודעה זו ישראל מגבירה את התמרונים הצבאיים המדמים מלחמה עם החיזבאללה הלבנוני, מה שמגביר את תחושת האפשרות למלחמה שלא תהיה זהה לקודמותיה

מקורות פוליטיים בלבנון חשפו כי הנציג המיוחד של מזכ"ל האו"ם, יאן קוביץ – يان كوبيتش, העביר לנשיא מישל עאון אזהרה מישראל ביום רביעי שהחיזבאללה צריך לסגור את מפעלי הטילים  אותן הקים בתוך שטח לבנון ,אחרת לבנון תישא בתוצאות קיומם של מפעלים אלה – כך מוסר העיתון "אלערב" היוצא לאור בלונדון.

המקורות ציינו כי נשיא לבנון הבטיח לנציג המיוחד של מזכ"ל האו"ם כי ארצו שואפת לשמור על רגיעה בדרום בשיתוף עם הכוחות הבינלאומיים הפועלים באזור, ובמקביל להימנע מהבעת עמדה כלשהי ביחס למפעלי הטילים של חיזבאללה מכיוון שהם אינם קיימים.

המקורות אמרו כי הנשיא עאון לא רק התעלם מההתרעה הישראלית, אלא גם מההחלטה הבינלאומית 1701, המאשרת במפורש את הצורך של ממשלת לבנון לשלוט בכל שטח המדינה ולא בדרום בלבד.

קוביץ' תדרך את הנשיא עאון "על ההתלבטויות שהתקיימו בשבוע שעבר במהלך דיון מועצת הביטחון של האו"ם בדו"ח שהכין מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרס על שלבי יישום החלטה 1701, והרצון שהפגינו מדינות בתמיכה  בתכנית הכלכלית לשיקום לבנון  וההשלכות של הימצאות הפליטים הסורים בלבנון."

"המדינות החברות במועצת הביטחון ממשיכות לתמוך בעבודתו של יוניפי"ל בדרום לבנון, במטרה ליישם את החלטה 1701", אמר קוביץ '.

המשקיפים מאמינים כי עמדת נשיאות לבנון ביחס להאשמות הישראליות הייתה צפויה, במיוחד מכיוון שהנשיא עאון הוא בעל ברית אסטרטגי של החיזבאללה, ומאז כניסתו לתפקידו בשנת 2017, הוא היה להוט ליפות את תדמית החיזבאללה ולכסות על פעילותה.

משקיפים מציינים כי הסיכוי להתפרצות סכסוך מזוין חדש בין ישראל לחיזבאללה הלבנוני קיים, גם אם שני הצדדים לא רוצים אותה. וישראל איימה שוב ושוב כי כל מלחמה חדשה עם המפלגה תכלול גם את לבנון וכי האחרונה תהיה המפסידה הגדולה ביותר, במיוחד לאור הפגיעות הקיצונית שהיא חווה כתוצאה מהמשבר הכלכלי והפיננסי שלה.

ישראל וחיזבאללה בוחנים את תרחישי המלחמה הבאים, שלדעת שני הצדדים בלתי נמנעים, לאחר שעברו 14 שנים מאז הסיבוב האחרון שלהם ו -20 שנה מאז עזבו כוחות ישראל את דרום לבנון.

מתחילת שנה זו הגבירה ישראל את תקיפותיה האוויריות נגד יעדי חיזבאללה בסוריה השכנה, וכן ניכרת עלייה בתדירות התמרונים הצבאיים המדמים מלחמה עם חיזבאללה בלבנון. מצד שני, גם החיזבאללה הפרו-איראני פועל לשיפור יכולות הלחימה וההתחמשות שלו לקראת העימות.

"אנחנו נערכים ברצינות למלחמה הבאה", אמר אל"מ ישראל פרידלר, המפקד הישראלי שפיקח על תמרון שנמשך שבועות בסימולציה של מלחמה עם החיזבאללה בבסיס בצפון ישראל. אנחנו לא חוסכים אמצעים  מכיוון שאנחנו מבינים שאנחנו חייבים להיות מאוד חזקים כדי להביס את האויב. "

חיזבאללה התגלה כקבוצת גרילה בשנות השמונים, במימון איראני למלחמה בכוחות הישראלים הכובשים את דרום לבנון. המפלגה הצליחה לאלץ את ישראל לסגת מדרום לבנון במאי 2000, הודות למלחמת הגרילה עליה נלחמה ואשר התבססה על הטמנת פצצות צד על צירי התנועה של הכוחות הישראליים וכן בשימוש בצלפים.

יכולותיו של חיזבאללה התפתחו מאז ועד שהפכה לגוף הצבאי והפוליטי החזק בלבנון. כיום החיזבאללה ובעלות בריתה חולשות על נשיאות הרפובליקה והפרלמנט הלבנוני, ועל הממשלה בראשות חסן דיאב.

הילאל חשאן, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטה האמריקאית בביירות, אמר: "ברמה המקומית חיזבאללה הפך לכוח הדומיננטי בלבנון, אך מעמדו האזורי רעוע בגלל הלחץ הישראלי, המהומה הפנימית בתוך לבנון והמשבר הכלכלי אצל תומכיו האיראניים.

למרות שצבר ניסיון קרבי על אדמת סוריה וחיזק את יכולות החימוש שלו, נראה כי המפלגה לא תהיה מסוגלת לעמוד בכל קרב  צבאי עם ישראל. במקום בו הכלכלה הלבנונית חיה בתוהו ובוהו, כמחצית מהאנשים הלבנונים נמצאים בעוני, כולל במעוזיהם של החיזבאללה, והם גם סובלים כלכלית בגלל הסנקציות האמריקניות שהוטלו עליה ועל איראן.

Iran: Hezbollah Capable of Annihilating Israel - TV7 Israel News

גם למלחמה בסוריה יש מחיר, שכן חיזבאללה איבד כ -2,000 לוחמים במהלך הלחימה לצד כוחותיו של נשיא סוריה בשאר אל-אסד.

מומחה בנושא החיזבאללה קאסם קסיר ,סבור כי לחיזבאללה אין אינטרס להיכנס למלחמה נגד ישראל, אך הוא נערך לקראתה זמן רב והוסיף כי "זה לא יהיה קרב טילים בלבד", מה שמעיד כי החיזבאללה עשוי לנסות לפלוש לחלקים מצפון ישראל.

באזור מלא יריבים, ישראל רואה בחיזבאללה את האיום המידי והדחוף ביותר שלה. במהלך מלחמת 2006 ירה החיזבאללה כ -4,000 רקטות וטילים לעבר ישראל, רובן פצצות בעלי טווח מוגבל.

היום, אומרים גורמים ישראלים, יש לחיזבאללה כ -130,000 רקטות וטילים המסוגלים לפגוע בכל מקום בישראל. גורמים רשמיים מאשרים כי החיזבאללה רכש יכולות בתחום טילי הנ"ט, ציוד ראיית לילה וכן יכולות ניכרות בלוחמת סייבר.

החיזבאללה פועל לאורך הגבול, תוך הפרה של הסכם הפסקת האש של האו"ם שסיים את מלחמת 2006. הוא ביסס נוכחות בדרום סוריה, בסמוך לרמת הגולן הכבושה על ידי ישראל, ומספק חזית נוספת במלחמה עתידית. אולי האתגר החמור ביותר עבור ישראל הוא המרדף של החיזבאללה לפתח טילים מונחים מדויקים.

גורם בכיר בחיזבאללה, השייח 'אלי דמושה, אמר כי הישראלים חוששים מתכנית הטילים של חיזבאללה. "הישראלים חייבים לחוש חרדה ופחד מכיוון שלהתנגדות יש כעת את הרצון, הכוונה, היכולות והכוח לגרום לישראל להתמודד עם תבוסה משמעותית בכל עימות שיבוא בעתיד", הדגיש.

עימות זה עשוי להגיע מוקדם מהצפוי, מכיוון שישראל הודתה בביצוע עשרות תקיפות אוויריות בסוריה השכנה בשנים האחרונות, וסברה כי רובן כוונו לעצירת משלוחי נשק איראניים או טכנולוגיית טילים לחיזבאללה.

סוריה האשימה את ישראל בביצוע לפחות שבע תקיפות אוויריות בחודשיים האחרונים, שעל פי ההערכה כוונו נגד האינטרסים והמיליציות האיראניות. מטוסי קרב ישראליים וכטב"מים בקושי עזבו את המרחב האווירי בלבנון לאחרונה.

בשבועות האחרונים השתתפו עשרות אלפי חיילים ישראליים בתרגיל נרחב בבסיס " אלייקים". כוחות היבשה ניהלו תמרון בתוך כפר לבנוני לדוגמא שנבנה שם. לתרגילים הצטרפו גם יחידות חיל האוויר, חיל הים והסייבר.

קצין ישראלי בכיר , ישראל פרידלר, אמר כי "אם תפרוץ מלחמה, לישראל לא תהיה ברירה אלא לחצות את הגבול כדי לעצור את הירי של החיזבאללה. להילחם בתוך שטחים מאוכלסים זה כמו להילחם כשידך קשורות" ,  אך הוא התעקש שכוחותיו יהיו מוכנים. "זה לא יהיה קל. אך ללא ספק, יהיה לחיזבאללה קשה יותר. אין להם את האמצעים לעצור אותנו. "

ברוך הבא\

 

כתיבת תגובה