המסרים מאחורי הענקת זכויות לחיפושי נפט לאיראנים במזרח סוריה

כלי תקשורת באופוזיציה הסורית אמרו כי הממשלה בדמשק חתמה על חוזים עם חברות איראניות לחיפושי נפט באזור עיר המחוז – אלבוקמל שבמחוז דיר א-זור. מומחים מעריכים הענקת החוזים לאיראן מהווה מסר לרוסיה ,בעלת ברית של המשטר , כי נוכחות איראן חשובה לדמשק כמו חשיבות הנוכחות הרוסית במדינה.

שר הנפט והמשאבים המינרליים הסורי עלי גאנם אמר בפרלמנט כי נחתם חוזה עם איראן המעניק לה לבצע חיפושי נפט באזור אלבוקמל, מה שיעלה את ייצור הנפט הסורי ל- 90,000 חביות ליום עד סוף השנה.

חדשות אלה מביאות  כמה מסרים פוליטיים חשובים עבור השחקנים הפוליטיים בסוריה, על פי דו"ח שפרסם " iswnews ", שהצביע על כך שהיחסים בין דמשק לטהראן הם לא נושא למשא ומתן.

הענקת חוזים לחיפושי נפט במזרח סוריה גם מעבירה מסר חשוב לישראל כי התקיפות האוויריות החוזרות ונשנות מכלי טיס ישראליים לא ירתיעו את המשך היחסים הפוליטיים החשובים בין סוריה לאיראן, וכי נוכחות טהרן במדינה אינה מוגבלת בזמן.

על ידי מתן זכות לחפש נפט באזורי דיר א-זור, דמשק נותנת לאיראן את האור הירוק להרחיב שליטת כוחותיה במחוז על חשבון הכורדים, מה שאומר שעלות הפקת הנפט באזור זה תהיה גבוהה גם בגלל הסיכונים הביטחוניים המתלווים לכך.

שדות נפט בסוריה:

שדות נפט בסוריה

בשיתוף פעולה זה, דמשק וטהראן מבקשים גם לנטרל את השפעתו של חוק קיסר, שהועבר על ידי ארצות הברית בינואר 2019 ואשר מטיל על סוריה סנקציות בגין עינויים בבתי הכלא של עצורים סורים.

לאור היריבות הרוסית-איראנית בסוריה, חוזה זה מבהיר למוסקבה כי דמשק אינה יכולה לנטוש לא את איראן ולא את רוסיה, וכי היא לא תעדיף את יחסיה עם הצד האחד על חשבון הצד השני.

במהלך השנים האחרונות העניקה סוריה חוזים רבים לחיפושי נפט, בעיקר בשטחים מצפון לדמשק, לחברות רוסיות.

מאז 2011 סוריה נמצאת במלחמת אזרחים שגרמה לקטסטרופה הומניטרית הקשה ביותר שהביאה למותם של יותר מ- 384,000 אזרחים, כולל 22,000 ילדים, כך על פי מצפה הסורי לזכויות אדם, שלא לדבר על מיליוני עקורים ופליטים.

הערתו של גיא א. המומחה הצבאי של האתר : 

"שר הנפט והמשאבים המינרליים הסורי עלי גאנם אמר בפרלמנט כי נחתם חוזה עם איראן המעניק לה לבצע חיפושי נפט באזור אלבוקמל, מה שיעלה את ייצור הנפט הסורי ל- 90,000 חביות ליום עד סוף השנה"

נשמע כמו אירוע דיפלומטי צבאי מול רוסיה ולא באמת נפט. בחינה של מפת שדות הנפט המצורפת בכתבה ואחרות מראה שבאזור אבו כמאל אין ממש נפט ועיקר השדות הן ממזרח לפרת שם נמצאים הכורדים והאמריקאים. האיראנים מקבלים לכאורה חוזה לחפש נפט וכבר יודעים שימצאו וגם כמה? נשמע שהם הולכים להתחבר לצינור ולא לשדה…
החוזה הזה בעיקר ״מלבין״ את פעילות האיראנים במרחב, מעביר כמצויין מסר בעיקר לרוסים ולישראל רק מעלה את מחיר הפגיעה באיראנים במרחב שעכשיו לכאורה יחטפו גם צבאית וגם כלכלית.

כתיבת תגובה