סדרת הטלוויזיה "פאודה" הישראלית בעיני עיתונאי ערבי

פאודה (בערביתفوضى, תעתיק מדויק: פַוְצָ'א, בתרגום לעברית: "כאוס", "בלאגן") היא סדרת טלוויזיה ישראלית מסוג דרמתפעולה, ששידורה החל ב-15 בפברואר 2015, בערוץ yes EDGE. את הסדרה יצרו העיתונאי אבי יששכרוף והשחקן ליאור רז. השניים התבססו בין היתר גם על חוויותיהם משירותם הצבאי ביחידת דובדבן. יששכרוף משמש ככתב וכפרשן לענייני ערבים של אתר וואלה! ובעבר של קול ישראל. לסדרה ייעצו בין היתר גם גונן בן יצחק, רכז ביטחון בשב"כ ואיש סיירת מטכ"ל לשעבר, אבירם אלעד, יוצא יחידת דובדבן, ועמוס הראל, הפרשן הצבאי של עיתון "הארץ".

הסדרה זכתה ב"פרס האקדמיה לטלוויזיה" לסדרת הדרמה הטובה ביותר ובפרסי עכבר העיר לשנת 2015[1], וב-2017 זכתה הסדרה ב-11 "פרסי האקדמיה לטלוויזיה", בהם הדרמה הטובה ביותר, הבימוי הטוב ביותר (רותם שמיר) והשחקן הטוב ביותר בדרמה/דרמה יומית (ליאור רז). בדצמבר 2019 נבחרה פאודה במקום השמיני בדירוג הסדרות הזרות הטובות ביותר של העשור[2].

בנובמבר 2016, נרכשה הסדרה והועלתה לשידור על ידי שירות הצפייה נטפליקס[3][4]. מינואר 2017 משודרת הסדרה בערוץ הראשון, ובהמשך בערוץ כאן 11.

ב-26 בדצמבר 2019, החלה את שידוריה העונה השלישית. במהלך העונה השלישית, פורסם כי הסדרה הוזמנה לעונה רביעית[5]. (וויקיפדיה)

סמליל הסדרה "פאודה"

הערות שכתב עיתונאי ערבי – סיד חפארי על סדרת הטלויזיה הישראלית " פאודה " שהעונה השלישית שלה עלתה השנה :

*- בשנת 2015 המשטר הציוני נכנס לפסטיבל סדרות ה- "פאודה"  לקהלים דוברי ערבית בכך שהפיק את העונה הראשונה  בתרגום לעברית ובכתוביות בעברית ובאנגלית. סדרת "פאודה" זכו בפרסים רבים והיא נחשבת בין הדרמות הישראליות המצליחות ביותר עד כה, הן בישראל והן בינלאומית.

*-  עונות ראשונה ושניה עסקו בפעולות חשאיות בגדה המערבית בעוד שהעונה השלישית – אשר רק מתחילה – עוסקת בסיפור גבורתם של הצוות הישרלי בפעולות ריגול ברצועת עזה.  העונה השלישית של "פאודה" עלתה לאוויר בעזרת חברת נטפליקס .

*- פאודה (כאוס)  זו סדרה ישראלית שהופכת את סבל העם הפלסטיני לבידור.

*-  הסדרה מציגה פלסטינים כיצורים מפחידים שרק כוחות מיוחדים מעזים להתעמת איתם.

*- עזה … בעולם האמיתי, עבור ישראלים, זהו מיתוס בלתי מנוצח.

*- פאודה היא סדרה המבוססת על הפחד ממרחבים פלסטינים, מה שכמובן מחזק ומעניק לגיטימציה לפחד זה:  פלסטינים הם יצורים מפחידים ומוזרים החיים במקומות מוזרים שרק כוחות מיוחדים מעזים להיכנס אליהם.

*-  סדרות הפאודה  הופכות את הפלסטינים לאישים מוזרים במולדתם.

*- הסדרה מציגה את ההבדל בין ישראלים לפלסטינים: לישראלים יש עקרונות מוסריים והם מחויבים לכבד חברות, בעוד פלסטינים מוכרים את חבריהם להשגת רווח אישי. בכך מנסה הכותב להציג את חמאס כרשות הנפרדת מהעם הפלסטיני, שחבריה מוכרים את חבריהם ברגע שמתגלת הבעיה הראשונה.

*-  אולם בעולם האמיתי: עזה היא רצועה צרה הנמצאת במצור כבר למעלה מעשור, המאכלסת שני מיליון פלסטינים. ההתנגדות שלהם לכיבוש הישראלי שללה מהם שנת לילה טובה. על פי דו"ח האו"ם "המצור על רצועת עזה בשנת 2020 הוא לא אנושי".

קרדיט לתמונה:חברת נטפליקס

כתיבת תגובה