חילוקי דעות קשים מאיימים לרסק פעילותן של המיליציות השיעיות בעיראק

עוד מכה כואבת לאיראן בעיראק.

שלושה מחלוקות בולטות תרמו להגדלת הפערים בין פלגים הנאמנים לאיש הדת סיסטאני, לאלו הנאמנים למנהיג האיראני עלי חמינאי.
ביום רביעי פרסם ראש ממשלת עיראק המתפטר, אדל עבדול-מהדי, החלטה להציב ארבעה פלגים חמושים, הנאמנים לסיסטאני בפיקודו של מפקד הכוחות המזוינים העיראקים, לאחר שהיו בפיקוד כוחות חיזבאללה העיראקית , במהלך שמשתמע ממנו שנסללה הדרך לבידוד המיליציות הפרו-איראניות המזוינות התומכות בתורת פקיה( תורת המשפט המוסלמי האיראני).

מסמך שהונפק על ידי משרדו של עבדול מהדי, אודות שילוב סיעות הנאמנות לסיסטאני, במערכת הביטחון העיראקית הרשמית,
הגיעה כחודש לאחר פגישה שהתקיימה ב- 18 במרץ במטה משרד הביטחון העיראקי, בין מנהיגי ארבע מליציות ושר ההגנה העיראקי נג'אח אל-שמרי, כדי לדון במנגנון שילוב לוחמיהם במערכת הביטחון העיראקית הרשמית.

המסמך:

وثيقة صادرة من مكتب عبد المهدي بشأن دمج فصائل موالية للسيستاني في المنظومة الأمنية الرسمية العراقية

הנוכחים באותה פגישה הדגישו את "הצורך של מיליציות "אלחשד אלשעבי", שהוקמו ע"מ להלחם בדאעש, להתרחק מהשפעתם של גורמים פרו איראניים ואזוריים, ולמקד את תשומת לבם במאבק נגד דאעש, ולהיות תחת סמכותה של המדינה העיראקית."

המיליציות נקטו בצעד זה, לאחר הסלמת המתח בינם, לבין הסיעות המגובות על ידי איראן, בשל בחירתו של סגן נשיא חדש, ממיליציית אלחשד אלשעבי (חיזבאללה העיראקית) שיחליף את אבו מהדי אלמוהנדיס, שנהרג בינואר האחרון בתקיפה אמריקאית, בסמוך לשדה התעופה בבגדד, ושהביאה גם להריגתו של מפקד כוח קודס האיראני- קאסם סולימאני .

ב- 22 בפברואר פרסמו ארבע המיליציות הצהרה משותפת, בה דחו את מינויו של אבו פאדאק אל-מוחמדאווי, למפקד גדודי חיזבאללה , ואיימו לסגת מתמיכה בממשלה החדשה, אם היא לא תבלום את ההשפעה האיראנית בתוך עיראק.

מומחה לביטחון – הישאם אל-האשמי אומר, כי ישנם שלושה מחלוקות בולטות, שתרמו להחרפת חילוקי הדעות בין המיליציות של סיסטאני  לבין אלה הנאמנים למנהיג האיראני, עלי חמינאי.

הראשונה, על פי אל-האשמי, "היא מחלוקת משפטית עמוקה בין סיסתאני לבין חמינאי, שגרמה להכפפת ארבע המיליציות לרשות השיעית המסורתית בנג'ף, (קרי לסיסתאני), ואילו ההנהגה החדשה של חיזבאללה העיראקית תומכת בסמכותו של המשפט האיראני."

אל-האשמי מוסיף בנאום חופשי, כי המחלוקת השנייה התייחסה ל"בעיות כלכליות, ארגוניות ולוגיסטיות, שהתרחשו בין ארבעת המיליציות, לסגן מפקד מיליצית אלחשד אלשעבי, אבו מהדי אלמוהנדיס, וההסלמה שהתגברה לאחר מותו. "

מנהיג המיליציה המזויינת –  עבאס, מיתם אל זיידי, האשים, במהלך הקרבות נגד דאעש, לפני מספר שנים, את ההנהגה, בהקצאת כספים לא ראויה בין המיליציות המזוינות, תוך העדפת מיליציית חיזבאללה העיראקית המגובה על ידי איראן וגם בעניינים לוגיסטיים אחרים,

באשר לנקודת המחלוקת השלישית, זה עניין פוליטי כי "המיליציות המזוהות עם רשות נג'ף, אינן מתנגדות לעבוד תחת מטריית פיקוד המבצעים המשותפים, בצבא עיראק, הפועל ומתואם עם הקואליציה הבינלאומית", אמר שאבו פאדאק , אך מיליציות פרו-איראניות אחרות דחו על הסף את דברי אל האשמי.

נסיגת המיליציות הללו מחיזבאללה העיראקית, והשתלבותם הרשמית בארגוני הביטחון העיראקים הרשמים, יהוו מכה כואבת לאיראן, ולבעלות בריתה בעיראק, שעדיין לא התאוששו מהמכה הכואבת בינואר האחרון, חיסולו של סולימאני.

بوابة الحركات الاسلامية: كتائب حزب الله.. ميليشيا الدم في العراق

דו"ח שפרסם מכון המחקר למזרח התיכון בוושינגטון, ב- 21 במרץ, מצביע על כך שנסיגת המיליציות המאומנות וחמושות היטב מיחידת חיזבאללה העיראקית, נראית כהחלטה של סיסטאני, לסיים את הפתווה שלו שהוציא לאור בשנת 2014, וביקש מכל עיראקים שיכולים לשאת נשק, להגן על המדינה, מפני האיום של דאעש.

הדו"ח מוסיף כי הפתווה המפורסמת הזו, שימשה לימים ככיסוי חוקי לחיזוקן של המיליציות המגובות ע"י איראן על חשבון סמכותה של המדינה העיראקית.

לאחרונה הזהירו המשקיפים, כי הסלמת המחלוקת בין ארבעת המיליציות ובין אלה הנאמנות לטהרן, עלולה להתפתח לסכסוך מזוין, שיסחרר את המדינה, שכבר סובלת מבעיות כלכליות, פוליטיות וביטחוניות רבות.

מומחה הביטחון הישאם אל-האשמי אומר, כי באמצעות החלטתו זו, רצה עבדול-מהדי לפתור את המחלוקת בין הצדדים, על ידי מתן תמיכה, למיליציות של סיסתאני (בעקבות סמכותו כמשפטן עיראקי לפי דת האיסלם) וכן צירוף ארבע המליציות הללו  לפיקוד העיראקי הראשי, כך שלא יהיה חיכוך ביניהן, כי הן יהיו מכוסות מבחינה כלכלית. "

והוא מסיים באומרו: "בסופו של דבר , מיליציית חיזבאללה העיראקית, פעלה כמעט לחלוטין לפי המשפט האיראני. ולכן זה גרם למליציות של סיסתאני להתפצל מהלפיתה האיראנית. כמו כן ייתכנו פיצולים אחרים, מצד גדודי השלום של מוקטדה א-סאדר, מכיוון שהם אינם מסתדרים עם ההנהגה החדשה של חיזבאללה העיראקית."

על פי הדיווחים הבלתי מאושרים עולה כי המיליציות שבחרו באבו פאדאק אל-מוחמדאווי כראש מיליצית אלחשד אלשעבי, הן אסיב אהל אל-חאק, גדודי חיזבאללה העירקיים, ארגון "דר" וכן "יועצים " מחיזבאללה הלבנונית ומשמרות המהפכה האיראניים.

גדודי חיזבאללה העיראקיים, לקחו על עצמם אחריות על המודיעין, חקירות ומנהל . וגם אגף התקשורת של ראש הממשלה נתון להשפעתם.

גדודי חיזבאללה העיראקיים קוראים בגלוי, להשתתף במבצעים ותקיפות, נגד הכוחות האמריקניים בעיראק. הם מואשמים גם בביצוע "טבח אל-סינאק" נגד המפגינים בבגדד.

ثلاثة ملفات بارزة ساهمت في زيادة حجم الخلافات بين فصائل مرجعية السيستاني وتلك الموالية للمرشد الإيراني علي خامنئي

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה