ארדואן מאיים על אסד. האם המלחמה באידליב מתקרבת ?

נשיא טורקיה עשוי למצוא את עצמו במצב קריטי מאוד, אם לא יצליח להתמודד עם המשבר הפיננסי בארצו, שניתן לפתור אותו רק בעזרת סיוע אמריקני ובינלאומי, מה שעלול לגרום לו לנסות ולהסיח את דעת הקהל הפנימית בסוגיות חוץ לאומיות, שהעיקרית בהן היא אידליב

ארדואן מאיים על הנשיא בשאר אל-אסד מידי יום.
לאחר הפסקה של יותר מארבעים יום, ויומיים לפני ישיבת השרים הטורקית-רוסית-איראנית במסגרת הבנות אסטנה, שב נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן לסגנונו המסורתי באידליב, מאיים, ומאיים שוב, על דמשק.

ביום שני בערב נאם ארדואן במהלך פתיחתו של בית חולים חדש באיסטנבול שם אמר: "אנו עוקבים מקרוב אחר מעשיו האגרסיביים של המשטר הסורי באידליב, שמנצל את העיסוק של כולם במגיפת הקורונה, אנחנו לא נאפשר לו לבצע את התוכניות הללו, הוא לא עמד בהפסקת האש, הוא היה משלם מחיר יקר אם היו לנו הרוגים בהפרות הללו, ולא היינו מאפשרים לו לעשות מעשים אפלים ופרובוקטיבים כדי לפוצץ את הסכם הפסקת האש באידליב.

דבריו של ארדואן הגיעו, יום לאחר שיחת טלפון עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, בה נאמר "שהם דנו במצב באידליב ומזרחה לנהר הפרת, יחד עם משבר הקורונה."

זה עלה בקנה אחד עם החדשות שדיברו על עיכוב באספקת טילי ה- S-400 מרוסיה , שנדחה ללא הגבלת זמן, וזאת לאור התנגדותו של הנשיא טראמפ שאיים על הנשיא ארדואן להרוס את כלכלת טורקיה, במקרה של המשך פרויקט זה ,כלומר התקנת טילי S-400 הרוסים על אדמת טורקיה.

גורמים דיפלומטיים סוברים שההחלטה של אנקרה לדחות את הפעלת טילי ה- S-400,היא תנאי הכרחי, לקבל את האור הירוק מטראמפ למוסדות פיננסיים בינלאומיים ואמריקנים, לספק סיוע כספי דחוף, שהנשיא ארדואן זקוק לו, כדי להתמודד עם משבריו הכספיים הקשים, עקב הפסקת הפעילות הכלכלית במדינה בהשפעת מגיפת הקורונה.

מנהיג מפלגת "הדמוקרטיה וההתקדמות האופוזציונית" ושר הכלכלה לשעבר, עלי באבקאן, אמר כי "ארדואן לא הצליח להתמודד עם הקורונה,ונותנים לו ציון נכשל בעקבות המשברים הכלכליים והפיננסיים של טורקיה."

בעקבות המשברים הללו, באבקאן, וראש הממשלה לשעבר ומנהיג מפלגת "העתיד"- אחמט דבוטוגלו מסכימים כי הם "רציניים מאוד, ואחת הסיבות לכך היא חוסר האמון בעולם, במערכת הפוליטית, הכלכלית והמשפטית של טורקיה, בגלל עריצותו של הנשיא ארדואן, שכבר לא מכבד את החוקה הטורקית, שניהם העבירו ביקורת קשה מאוד על ארדואן.

נשיא טורקיה עשוי למצוא את עצמו במצב קריטי מאוד, אם לא יצליח להתמודד עם המשבר הפיננסי, שניתן לפתור אותו רק בעזרת סיוע אמריקני ובינלאומי, מה שעלול לגרום לו לנסות ולהסיח את דעת הקהל באמצעות התעסקות בסוגיות חוץ "לאומניות", ובראשן אידליב.

האיומים של ארדואן על הנשיא בשאר אל-אסד באו בתקופה בה שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף, דן בדמשק עם אסד, על כל ההתפתחויות בסוריה, ובראשם אידיליב, כאשר המידע ממשיך לזרום והוא מצביע כי צבא סוריה מתגבר מאוד את כוחותיו באזור, לקראת השלמת המשימה שהוטלה עליו שהיא שחרורו של מחוז אידליב כולו, כך שהמדינה הסורית תוכל לחשוב ברוגע על דרכי הטיפול הסופיות במצב שממזרח לנהר הפרת, וזה מה שרוסיה עושה לאחר שגייסה במהלך החודש האחרון, כוחות יבשה, ים ואוויר בבסיסיה בטרטוס וחמיימים, אליהם הגיעו אניות רבות מצי המלחמה שלה. כמו כן נחתו כמה מטוסים אסטרטגיים בבסיס חמיימים,וזה מסביר את נוכחותו של מטוס הריגול האמריקני ששוגר לפני כמה ימים מהבסיס הבריטי בקפריסין לעבר חופי סוריה כדי שיאסוף מידע על הנעשה במחוז אידליב  ומטוס סוחוי -35 רוסי חסם אותו לפני שהתקרב לבסיס חמיימים.

Turkey Vs Syria Flags On Cracked Stock Illustration 1105570196

הצבא הטורקי חיזק את עמדותיו בשני אזורים, ראשית כדי למנוע את כניסת הצבא הסורי לאידליב, ושנית לנקוט בכל האמצעים האפשריים, כדי להתמודד עם כל תנועה אפשרית, של יחידות ההגנה העממית הכורדית, אם יתמכו בכוחות של אסאד.

כל זה מלווה במידע עיתונאי שהופק על ידי התקשורת הפרו-ארדואנית אודות הזרמת כוחות פרו איראניים גדולים לאזור חלב, לקראת פתיחת השלב הבא במלחמה על מחוז אידליב, אפילו לפני חיסול נגיף הקורונה.

נראה כי הנגיף לא מנע מהנשיא ארדואן לחשוב על אידליב, ולנקוט בכל האמצעים הצבאיים בכדי למנוע את כניסתו של הצבא הסורי לאזורים הללו, ולא משנה כמה זה יוצר מתח עם הנשיא ולדימיר פוטין. בהסכם האחרון במוסקבה על אידליב ארדואן נאלץ לסגת מכל מה שאמר בנושא זה, כאשר איים על הצבא הסורי אם לא יסוג מכל האזורים שבשליטתו בנפת אידליב, ודמשק לא נבהלה מאיומיו, ואיש אינו יודע כיצד תהיה תגובתה של רוסיה, לכל פעולה אפשרית של ארדואן באידליב ובמזרח הפרת, שנראית הפעם אפשרית ורצינית מאוד, לאור התמיכה האמריקאית בטורקים.

ואם זה יקרה, אז כל מפלגה בטורקיה תשנה את דעתה באותה עת ותתמוך בארדוואן שזה כבר תשע השנים מוכיח את דביקותו בתיק הסורי, לא משנה כמה יקר או זול זה יעלה, ומבלי להזניח את התגובה הרוסית האפשרית, שדן בה ביום שלישי עם הנשיא פוטין.

بشار الأسد: أردوغان "لص" | دنيا الوطن

קרדיט: עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה