מי אתה בכיר החיזבאללה מוחמד כות'ראני? האם חיסולו הוא עניין של זמן?

מקורות במיליציית כתאיב חיזבאללה העיראקיים מוסרים, ששמו הופיע בזירה העיראקית, עוד לפני הריגתו של מפקד כוח קודס האיראני קאסם סולימאני בבגדד בתקיפה אמריקאית, אך מאז נראה שהוא הפך לדמות המרכזית, המניעה את גלגלי הפוליטיקה בעיראק

عناصر من ميليشيا كتائب حزب الله العراقي

בכיר בחיזבאללה הלבנוני, השייח מוחמד כות'ראני – محمد كوثراني, המוביל את הכאוס בעיראק, הפך לשחקן מפתח, בתנועת המיליציות האיראניות בעיראק, הפועלות על פי האינטרסים של טהראן.

בשבוע שעבר הציעה ארצות הברית פרס, של עד עשרה מיליון דולר, עבור "כל מידע על פעילותו או מקום הימצאו של כות'ראני, וציין כי לבכיר הלבנוני יש תפקיד, ב"תיאום הפוליטי בין המיליציות החמושות הנאמנות לאיראן ", תיאום שקודם לכן היה בידי הגנרל האיראני קאסם סולימאני. "

مكافأة أميركية مقابل معلومات عن قيادي بحزب الله في العراق | الحرة

כמה מקורות דיפלומטיים עיראקיים מאשרים לעיתונות הצרפתית כי כות'ראני ביקש מעיראק,לפני כחודש, סכום של מיליוני דולרים , כדי לפתור את המשבר הכלכלי בלבנון" .

בקשה זו הוגשה מחוץ לערוצים הרשמיים שבין המדינות, ולא היה ברור אם היא מולאה, לפי המקורות. עם זאת, Kawtharani הכחיש לחלוטין את הנושא הזה.

כל התפקיד הזה שהולך ותופס תאוצה, מסביר את ההחלטה החדשה של ארה"ב בנושא כות'ראני.

"בקשת מידע אודותיו עכשיו, יכולה להיות תהליך מקדים להתנקשות או למעצר אפשרי", אמר הגורם המקורב לכות'ראני.

הוא מוסיף כי זה מתחייב מתהליך של ארצות הברית, לשלוט מקרוב על מינוי בכירים בממשל העיראקי.

הוא גם מאמין, כי "התנקשות במפקד כוח קודס החדש איסמעיל קאני, אינו נמצא כרגע בחישובי וושינגטון, ולכן הם מתכננים לחסל את קווטארני, מכיוון שהוא אישיות שאינה מייצגת מדינה", ולכן לא יהיו השלכות דיפלומטיות לחיסולו.

שמו של מנהיג חיזבאללה מוחמד כות'ראני עלה לאחר התקיפה האמריקאית בו חוסלו סולימאני וסגן ראש ארגון אלחשד אלשעבי העיראקי, אבו מהדי אל-מוהנדיס, שהתרחשה ב -3 בינואר,אז כבר נפוצו שמועות, כי כות'ראני נמצא בשיירה המותקפת אך עד מהרה התברר שהוא לא היה בסביבה .

הדבר מהווה עדות למידת הקשר של הבכיר הלבנוני לעניין  זה, וכתוצאה מכך לתפקיד הבכיר אותו קיבל לאחר אותה תקיפה, ושפקיד עיראקי תיאר אותו כמנהיג כריזמתי כמו סולימאני ".

וושינגטון רואה בכות'ראני, שהוא המוביל את הכאוס בעיראק היום, "והוא שולט על פעילויות של המליציות, הפועלות מחוץ לשליטת ממשלת עיראק כדי לדכא אלימות בתוך עיראק, וכן לתקוף שגרירויות דיפלומטיות זרות, וכעוסק בהכשרה, מימון ותמיכה פוליטית-לוגיסטית בקבוצות המורדים השיעים העיראקיים ".

לאחר החלטת הממשל האמריקני היו דיווחים בכמה כלי תקשורת מקומיים, על נוכחותו של כות'ראני בבגדד, וטענו שהוא מנהל משא ומתן עם הממשלה החדשה באזור הירוק שבלב בגדד, אך לא ניתן היה לאשר זאת.

الشيخ محمد كوثراني "حي يُرزق"...تعرّفوا إلى الذين قضوا مع سليماني ...
כמה מקורות פוליטיים, המקורבים למעגל מקבלי ההחלטות בבירה העיראקית אישרו לעיתונות צרפת מוקדם יותר כי כות'ראני, שנולד בשנות החמישים , היה מלווה את סולימאני, בסבב משא ומתן עם כוחות פוליטיים, וכן בבחירת דמות לראשות הממשלה העיראקית.

גורם המקורב לסביבתו של כות'ראני אמר ל- Agence France Presse כי האחרון " היה אחראי לתיק העיראקי, וקשור ישירות למזכ"ל חיזבאללה הלבנוני, חסן נסראללה, מאז 2003."

גורמים רשמיים המכירים את כות'ראני מציינים מקרוב שהוא מכובדת מאוד, והוא אולי הזר היחיד אחרי סולימאני, שמכיר את פרטי הדיפלומטיה העיראקית."

ה"שייח " ,כפי שהוא מכונה,נקרא בגלל הטורבן הלבן שלו, הוא אחד המנהיגים שגדלו בעיראק, ומחזיק בלאום עיראקי – כך טוענת דמות איסלמית בכירה בביירות.

הגורם אומר כי כות'ראני "הוא מהדור הראשון של חיזבאללה הלבנוני. הוא ממשפחה אקדמאית ידועה בלבנון, והוא היה בין אלה שמונו על ידי חיזבאללה לפרלמנט בשנת 1996."

כות'ראני למד משפטים בצעירותו בנג'ף, והוא נולד בדרום עיראק , שם התגוררו הוריו הלבנונים, הוא נשוי לעיראקית ויש להם ארבעה ילדים, והוא מדבר את הניב של המדינה, על פי מקורבים.

זו לא הפעם הראשונה שכות'ראני נכלל ברשימות החיסול האמריקאיות.

בשנת 2013 משרד האוצר האמריקני, הכניס את כות'ראני לרשימת תומכי הטרור, יחד עם שלושה לבנונים נוספים, והאשים אותו בארגון קבוצות קיצוניות בעיראק ומתן תמיכה כספית ל"מליציות "שונות בתימן, ו"לאחים המוסלמים האחראים למעשי טרור" במצרים, ירדן, קפריסין וישראל.

האנליסט הפוליטי והצבאי העיראקי הישאם אל-האשימי אומר כי "חשיבותו של כות'ראני" בשבע השנים האחרונות הגיעה לשיא, והוא ממלא יותר מתפקיד אחד.

הוא מוסיף ואמר  ל- Agence France-Presse כי כות'ראני הוא המתקצב את המליציות השיעיות העיראקיות, הרואות במנהיג העליון של הרפובליקה האיראנית, איתואללה עלי חמינאי, כמנהיגו הישיר מבחינה אידיאולוגית.

אל-האשמי מציין כי לאחר שנת  2014, Kawtharani "פעל לארגן פגישות פיוס בין הערבים הסונים, שהתנגדו לסמכות השיעית בבגדד", וכי "תפקידו גבר, לאחר חיסולם של סולימאני ואלמוהנדס, והוא מתאם בין הגופים הפוליטיים של הסונים, השיעים והכורדים.

القيادي في حزب الله محمد كوثراني

קרדיט: עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה