דו"ח חושף את ההיסטוריה של איראן בעיראק ומנבא עתיד עגום עבור טהראן

המנהיג האיראני עלי חמינאי, והמנהיג הדתי העירקי מוקתדה אל-סאדר והמפקד לשעבר של כוח קודס קאסם סולימאני , לא היו ראשונים בשאיפות להשתלט על עיראק, נראה כי השאיפות השיעיות האיראניות בעיראק לא החלו לאחר המהפכה האיסלאמית בשנת 1979, אלא שנים קודם .כך הדבר מתגלה במסמכים משנת 1965 מהארכיון הלאומי הישראלי.

המסמכים נכתבו על ידי הנציג הישראלי בטהראן דאז, מאיר-עזרי, לאחר שנפגש עם שגריר איראן החדש בבגדאד, מהדי ברשטה – כך עולה מדו"ח שפרסם האתר של האירגון "אטלנטיק קונסיל" – Atlantic Council

.Atlantic Council - Shaping the global future together

במסמכים נאמר כי שגריר איראן בבגדאד באותה בתקופה דיווח על פעילותו בקרב שיעים עיראקים.

לדבריו, זה כלל ביקור שבועי בערי הקודש נג'ף וקרבלה, מתן שוחד לאנשי דת עיראקיים ועודד אותם לבקר בשגרירות איראן וקונסוליות איראן בעיראק.

בדו"ח של Atlantic Council  שבסיסו בוושינגטון,  נאמר, כי השאיפות האזוריות של איראן, כמו גם תוכנית הגרעין שלה, לא החלו במהפכה האיסלאמית בשנת 1979. יתרה מזאת, המהפכה הפוליטית בעולם הערבי מאז 2011 פתחה בפני איראן, הזדמנויות חדשות להרחיב השפעתה באזור על ידי ניצול חולשותיהם של מדינות ערב.

הדו"ח מוסיף כי הרווחים שהשיגה איראן בסוריה, בהגשת עזרה במלחמת האזרחים, על ידי משמרות המהפכה, יחד עם רוסיה ותבוסת כוחות עיראק על ידי דאעש, סיפקו לטהראן הזדמנויות נוספות להרחיב את אחיזתה בסוריה ובעיראק.

למרות כל זאת, הדו"ח מצייר תמונה עגומה על מצבה של טהראן באזור, ואומר כי כל חודש שעובר, איראן מאבדת את אחיזתה באזור, בעיקר בגלל הסנקציות שהטיל ממשל הנשיא דונלד טראמפ על טהראן, שפגעו בטהרן באופן חמור, והגבילו מאוד את "הרפתקאותיה הצבאיות של איראן" באזור.

בדו"ח נאמר כי הצלחתה של ישראל למנוע מאיראן, להתבסס בסוריה ולחזק את הארסנל הצבאי של חיזבאללה, היה גם תפקיד בהחלשת ההשפעה האיראנית באזור.

אחרי זה הגיעו ההפגנות בלבנון ובעיראק, שהצביעו כי "איראן מאבדת את המזרח התיכון". ואז נערכו הפגנות בנובמבר 2019 באיראן, שהעלו תקווה שהמשטר יכול להשתנות.

גם חיסולו של קאסים סולימאני, מפקד כוח קודס, בינואר, בתקיפה אמריקאית, הייתה מהלומה חזקה לתוכניות איראן באזור.

הדו"ח מצביע על נגיף הקורונה כאיום האחרון ,כביכול, על ההגמוניה האזורית של איראן, שכן הוא נתפס כתורם להאטת פעילותה הממאירה של איראן ברחבי המזרח התיכון.

נוכחותם של רוסיה, ארצות הברית וטורקיה בסוריה מגבילה  את יכולתה של איראן להעצים את השפעתה בסוריה, כך על פי הדיווח.

בנוסף, ההתערבות הנרחבת של איראן בענייני הפנים של בגדאד, דמשק וביירות עוררה התנגדות פוליטית וציבורית הולכת וגוברת בעולם הערבי.

השקעות הענק של איראן מחוץ לגבולותיה, על חשבון ההתמודדות עם בעיות אזרחיה, הביאו לביקורת פנימית עזה באיראן, מה שחיזק את התקווה שהמשטר יכול ליפול.

Koronavirusi dhe e ardhmja e Lindjes së Mesme | TRT Shqip

משבר הקורונה הגיע לאירן בתקופה קשה מאוד עבורה.נסיגת ארה"ב מהסכם הגרעין משנת 2015 והטלה מחדש של הסנקציות החמירו את בעיות איראן, מה שדחף את הכלכלה האיראנית למשבר חסר תקדים.

הירידה החדה האחרונה במחירי הנפט כתוצאה ממלחמת מחירי הנפט בין רוסיה לסעודיה החמירה את הקשיים הכלכליים העומדים בפני איראן.

הריגתו של מפקד כוח קודס, קאסם סולימאני, פגעה קשה ביכולתה של איראן להשיג את יעדיה האסטרטגיים במזרח התיכון, לפחות בטווח הקצר, על פי הדיווח.

עם זאת, דו"ח אטלנטיק קונסיל מצביע על כך שאיראן עדיין בעלת יכולת לנצל כל ההזדמנות הנקראת בדרכה לקדם את שאיפותיה כמו שהוכיחה בעבר, ואף להגדיל את השפעתה על ידי התאמת האסטרטגיות שלה בכדי לעמוד באתגרים חדשים.

בדו"ח נאמר כי הפעילות האיראנית שמתקיימת לאחרונה בעיראק, על ידי הסלמת המתיחות בין הכוחות האמריקאים והמיליציות השיעיות הפרו-איראניות, כמו גם ההתפתחויות הפוליטיות בבגדאד, מצביעה על כך, שטהרן מעריכה מחדש את משימותיה ומתאימה את דרכה, לעבוד באופן המאפשר לה להשיג את האינטרסים שלה, כמו למשל לאלץ את ארה"ב לסגת מעיראק באמצעות המליציות הנתמכות על ידה.

ב- 9 באפריל הודיע ראש הממשלה העיראקי, המיועד עדנאן אל-זרפי, על פרישתו מתפקיד הקמת ממשלה חדשה, לאחר התנגדות עזה מצד מפלגות המגובות על ידי איראן, שהאשימו אותו כ-"סוכן אמריקאי ".

בהתאם לכך, מינה נשיא עיראק, ברהם סאליח, את ראש המודיעין העירקי, מוסטפא אל-קזימי, לראש הממשלה.

איראן המשיכה בשבועות האחרונים, במאמציה להשפיע על תהליך הקמת הממשלה החדשה בעירק, לאור חששותיה מפני האפשרות של אל-זרפי להצליח להקים ממשלה חדשה.

דבר אחד בטוח, על פי הדיווח, כי אל-קאזמי אינו האדם שהאיראנים רוצים לראות כראש ממשלה של עיראק אך כאשר טהרן נאלצה לבחור בינו לבין זרפי, היא הלכה על הרע במיעוטו. האירנים הצליחו לאחד את הכוחות הפוליטיים העיקריים בעירק כנגד הפוליטיקאי הנחשב לאיום הגדול ביותר על האינטרסים שלה.

הפעם, קאסים סולימאני לא הספיק לממש את מאמצי איראן, להשפיע בהצלחה, על התהליך המדיני בעיראק. במקום זאת, הוא מיושם על ידי מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי איראני, עלי שמח'אני, שביקר בבגדאד בחודש שעבר, ונפגש עם אל-קאזמי והמפקד החדש של כוח קודס, איסמעיל קאני, שביקרו בבגדאד בשבוע שעבר.

איראן בהחלט התמודדה עם אתגרים רבים, מבית ומחוצה לו, אך כשם שההשפעה האזורית שלה לא פוחתת כל כך מהר, כך המערכה הפוליטית והכלכלית שלה לא צפויה להתמוטט בקרוב , כך עולה מדו"ח "המועצה האטלנטית".

Iran Vs Iraq Stock Photo (Edit Now) 1052331113

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה