ומה אם אירן היתה מתנגדת שישראל תציב את צה"ל בגולן?

מעניין לראות את הדו שיח ישראלי-אירני סביב הנוכחות הצבאית האירנית מול קו חזית הגולן עם ישראל .

הרבה מאוד מסרים נשלחים משני הצדדים , ולא תמיד הקורא הממוצע יכול להכיל את כולם או לקרוא את כולם ובוודאי לא להבין את כולם כי הם מסתמכים על הכרת הנעשה בשטח ברזולוציה הגבוהה ביותר .

ראש ממשלת ישראל-נתניהו בקר בשבוע שעבר במוסקבה לשיחות עם נשיא רוסיה-פוטין כשעל הפרק,כך על פי דבריו המפורשים של , למנוע את נוכחות הכוחות האירנים בגולן הסורי .

נתניהו בקש את עזרתו של פוטין למניעת התבססותם של הכוחות האירנים בגולן הסורי ואת הוצאתם המלאה מהאזור "כדי למנוע אי הבנות".

האירנים,שבודקים היטב כל התבטאות של בכירים בישראל , מנסים להבין את המסרים המדויקים , והם אף עונים בהתאם .

אירן טוענת כי נוכחותה בסוריה בא רק בעקבות לחץ סורי על הנהגתה לשלוח כוחות צבא לעזרתם , ואחרי שהם הגיעו הם השתתפו בפועל בלחימה תוך התייצבות בקווי הלחימה הקדמיים נגד המורדים ודאעש .

למעשה , טוענים האירנים , כי הם מתייצבים איפה שמבקשים אותם וזה רק טבעי שלאחר שהם התייצבו בצפון סוריה הם סייעו לשחרר את העיר הגדולה במדינה – חאלב , והחזירו אותה לידי המשטר הלגיטימי של אסד.

עכשיו , הם נתבקשו לעזור בשליחת כוחות לדרום מערב סוריה , למחוזות דרעא וקונייטרה,הסמוכות לישראל ,עליהן השתלטו כוחות המורדים , ולעזור בשחרורן והחזרתם לידי המשטר .

למעשה מודה אירן כי נוכחותה באזור קונייטרה והגולן הסורי היא לפי בקשה מפורשת של המשטר ואין לגיטימי מזה גם מנקודת מבטו של החוק הבין לאומי.

אירן  רומזת  כי , גם בהמשך , אם אסד יבקש מהם לעזור בשחרור הגולן שנכבש על ידי ישראל בשנת 1967 , הרי שזה יהיה רק לגיטימי מצדם להיענות לבקשתם וזה לא יסתור שום אמנה בין לאומית.

אירועי הימים האחרונים,מראים שלא צריך כבר להמתין לבקשתו המפורשת של אסד בנושא הגולן . רק בשבוע שעבר, במסיבת עיתונאים מתגרה ופרובוקטיבית ,הכריזו מיליציות עירקיות שיעיות- אלנוגבאא – על הקמת חטיבת לוחמים חדשה,שתהיה אף היא כפופה למשמרות המהפכה האירנים ,  שתקרא ה"החטיבה לשחרור הגולן "  וכשמה כן היא. כל ייעודה יהיה לעזור למשטר אסד להחזיר לשליטתו את שטח הגולן הישראלי .

האירנים נותנים ,למעשה , לכל העולם,המתנגד אף הוא לסיפוח הגולן שישראל בצעה כבר לפני שנים רבות , להבין כי שליחותה בסוריה היא בסמכות וברשות .

אירן גם נותנת להבין ,כי כל נושא המו"מ שערכו ממשלות ישראל לדורותיהם בעבר,כולל ממשלתו של נתניהו, על אפשרות החזרת הגולן לידיים סוריות תמורת הסכם שלום , היא בבסיס פעילותה בגולן הסורי . לטענתם , ההיגיון מצביע הפוך , הם נמצאים בגולן בסמכות המשטר החוקי הסורי המוגן על ידי החוק הבין לאומי בעוד שישראל נמצאת בגולן תוך הפרת החוק הבין לאומי האוסר סיפוח שטחים כבושים . 

למעשה אירן יוצרת משוואה לוגית לדרישתו של נתניהו וטוענת "מה היה אם היינו דורשים ממשלת ישראל , אפילו מעל כל בימה בין לאומית , לא לאפשר את נוכחות צה"ל על אדמת הגולן הכבוש כי זה נוגד את החוק הבין לאומי? "

לטענה זאת יש יותר תמיכה בחוק הבין לאומי מאשר דרישת נתניהו מהמעצמות להוציא את הכוחות האירנים מהגזרה כי " נוכחותם אינם חוקית ואינה מסייעת להרגעת המצב" . 

אירן גם מבינה שתאום הדוק בין ישראל לכוחות הרוסיים השוהים על אדמת סוריה , הוא שהביא ,כך על פי מקורות זרים,לעשרות תקיפות על שיירות נשק של החיזבאללה ואירן מסוריה  ללבנון כדי למנוע נשק שובר שיוויון מהמיליציה הלבנונית הנתמכת על ידיהם .

אך למרות כל הקשיים , ישנם הרבה דיווחים הן ברשתות החברתיות הסוריות והן באמצעי התקשורת הגלויים והן בדברי בכירים ישראלים ,המגלים , כך סתם פתאום , על עוד ניסיון אירני להעביר כוחות ולהתבסס במרחב הגולן הסורי, כי האירנים ממשיכים במאמציהם בגזרה ומסתמן ראשיתו של מערך עוין המתגבש מול גבולנו.

ואם אפשר להכיל כאן תובנה פשוטה – שאם נתניהו בא למוסקבה לפגישת עדכון ותאום לא מתוכננת הרי שאין כאן כבר עניין של "ניסיון אירני" להתבסס בגולן , מה שיש כאן הוא התבססות מטרידה אירנית שכבר לובשת צורה של איום על הגבול המזרחי הישראלי . למעשה,כדרכה בעבר, ממשלת ישראל מתחילה לפעול , לא כשהאיום עוד בחיתוליו , אלא כש"הקומקום השורק הפך לקטר גדול ואימתני". 

הגענו לשלב , שאם בעבר ,כך על פי מקורות זרים , ישראל תקפה הן כוחות חיזבאללה והן כוחות אירנים , שפעלו בגולן הסורי להקמת חזית פעילה נגדה , ואף חיסלה בכירים במערך הפיקוד שלהם ששהו באזור במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון מבחינתם , הרי שהיום זה כבר לא מספיק ,ובטח לא מונע המשך פעילות אירנית דרך מדינות הפרוקסי שלה  ,באזור זה של הגלובוס.

ולמרות כל הקשיים , לאחר שהאירנים הצליחו לבסס תחילתו של אזור עימות פוטנציאלי עם ישראל, הבינו בישראל שתקיפות אקראיות ובלתי מזוהות לא משפרות את המצב , וכי העניינים הולכים לאזורים לא רצויים ומסוכנים מבחינתה , הרי שעכשיו , לאחר הפניה הגלויה לרוסיה,  ישראל תצטרך להגביר את מאמציה, ולאו דווקא החסויים , למנוע בפועל כל התבססות אירנית על גבולה ולכך דרוש תאום הדוק למניעת אי הבנות מהסוג הקטלני. 

העתיד לא מבשר טובות!

כתיבת תגובה