האם טורקיה תצליח לכפות הסדר התואם את רצונה באידליב? – דעת מומחה גרמני

בראיון לרשת "דויטשה וול" הגרמנית, המומחה הגרמני למזרח התיכון, גידו שטיינברג, אומר, כי על אירופה וארצות הברית לקבל את ההחלטה לצאת למלחמה בסוריה, ואילו טורקיה לא צריכה לתמוך הארגון אל-נוסרה" (שמכונה "המטה לשחרור אל-שאם") וזאת כדי שהסבל בסוריה לא יימשך זמן רב. שטיינברג האשים את הטורקים כיוון שהם העדיפו את חזית "ג'בהת אל נוסרה" על חשבון "המהפכנים הסורים".

Diskussion: Endlich Wirtschaftsreformen nach der Duma-Wahl?

שטיינברג הוא מומחה לענייני מזרח תיכון במכון למדע ומדיניות, SWP בברלין, והיה יועץ לנשיאות הקנצלרית הפדרלית. רשת "דויטשה וולה" הגרמנית ניהלה ראיון אתו בנושא זה.
הצבא הטורקי נלחם בכוחות המשטר של בשאר אל-אסד באידליב במשך שבוע, ואז ב- 5 במרץ, נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, הסכים עם בעל בריתו העיקרי של אסד, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, להפסיק את האש. האם זה עדיין קורה?, ולמשך כמה זמן היא תחזיק מעמד?
שטיינברג עונה: עד כה לא ניתן לצפות לכמה זמן הפסקת האש תימשך, אך ברור כי סוריה (כלומר משטר אסד) ותומכיה הרוסים, וחיזבללה הלבנוני והאיראנים החליטו להחזיר את מחוז אידליב לסוריה. כל מה שאנחנו רואים כעת הוא נסיגה טורקית ובעלי בריתה משטחים שהיו ברשותם. אני חושב שיהיו שוב פיגועים במהלך הקיץ, וההתקפה הגדולה שהתחילה באפריל 2019 תביא בסופו של דבר לניצחון של בשאר אל-אסד.

וגם איזה תפקיד עשויה למלא התפשטות נגיף הקורונה באזור אידליב?
שטיינברג טוען: מגפת קורונה בסוריה עשויה להפוך את הלוחמים בנפת אידליב ליותר זהירים. עם זאת, המגיפה עצמה לא תביא לסיום הלחימה, והיא גם לא תשפיע על כוחות משטר אסד באופן משמעותי. כתוצאה מכך, אלה שיפגעו ביותר יהיו פליטים במחנות.

ארדואן יודע שהוא יכול רק להאט את ההתקפה של אסד ופוטין וללא תמיכה מצד המערב, הוא לא יכול לעצור זאת לצמיתות. האם נאט"ו תתמוך בארדואן כדי להגן על תושבי אידליב?
שטיינברג אומר: האירופאים נושאים באחריות הומניטרית בלבד, על ידי אימוץ אמצעי סיוע. באשר למלחמת אזרחים זו, היא כבר הסתיימה לפני כמה שנים. נאט"ו והאיחוד האירופי לא רוצים להתערב, במיוחד לאור מגיפת קורונה. אנו רואים גם כי בשנים האחרונות טורקיה מקדמת ארגונים קיצונים בסוריה, או מה שמכונה כיום "המטה לשחרור אל-שאם" השולט באידליב, והיא מורכבת מגורמים מתוך "ג'בהת אל-נוסרה". לא יהיה זה נכון שהמערב יפריע לקבוצה כזו,כך שבסך הכל המורדים מגדילים כעת את סבלם של הפליטים.

מה שאפשר לאמר שלא רק המורדים אחראים לסבלם של התושבים ממש, גם אסאד אחראי לסבל הזה, כשהפציץ אזרחים ללא הבחנה, ובתי חולים באידליב, מאז אפריל 2019.
שטיינברג הוסיף: המטה לשחרור אל-שאם הוא ארגון טרור הרשום על טרור במדינות רבות, כולל גרמניה, מסיבה זו. הניסיון של המורדים לשלוט באידליב ותמיכתם מטורקיה תאריך את סבל העם הסורי. כמובן שמשטר אסד אחראי בעיקר להתפרצות מלחמת האזרחים, והמשטר אחראי גם על מרבית הקרבנות ועל פשעי מלחמה אכזריים. עם זאת, כבר לא ניתן לנצח את המגמה הזאת שנתמכת בידי רוסיה.

בימיה הראשונים של המלחמה הצבא הסורי החופשי הראה כיצד עליו להתנהג במצבים כאלה וגילה אחריות רבה, כלומר באותה תקופה, כאשר שלטון אסד באזור חומס תקף את המקומות שבשליטת הצבא החופשי (כלומר במקומות שהיו בשליטת הצבא הסורי החופשי), היה חשש לטבח בתושבים, המורדים נסוגו כדי להפחית את סבל התושבים כדי שהאוכלוסייה האזרחית לא תהפוך למוקד ההתקפה של המשטר. זה מהלך הפעולה שעכשיו יש לבצע. עם זאת, לא ניתן לצפות מטורקיה ובעלי בריתה שיבצעו מהלך כזה.

Turkey And Syria Conflict Concept Image Stock Image - Image of ...

בנוסף ל"מפקדת לשחרור אל-שאם "של הטרוריסטים, באידליב, מתגוררים שם גם אזרחים רבים ומתנגדים למשטר אסאד, כולל אלה שפונו לנפת אידליב מאזורים אחרים. איך יראה עתידם תחת אסאד?
שטיינברג אומר: די ברור שאסד ישלוט במחוז, ולכן תמיד תעלה שאלת עתיד המורדים. אני חושב שהפתרון היחיד שלהם הוא לברוח לטורקיה, שאחראית לניצחון הקיצונים בהם תמכה במקום לתמוך במהפכנים הסורים מאז 2013. כתוצאה מכך תורכיה תצטרך לקבל את הקיצונים הללו ולקבל גם מספר הולך וגדל של פליטים. ללא קשר לכל תרחיש אפשרי, לא ניתן למנוע את גל הבריחה. אנשים יברחו לטורקיה, והשאלה היחידה היא האם טורקיה תפתח את הגבול.

ארדואן רוצה למנוע מאידליב ליפול לידי משטר אסד בכל מחיר, מדוע הוא דבק בזה?
שטיינברג הוסיף: מאז 2015 יש עדיפות חדשה במדיניות הטורקית כלפי סוריה. מטרתה של טורקיה היא לדכא את הארגון PKK שם, הטוען להקמת אוטונומיה כורדית בצפון סוריה , ממשלת ארדואן עדיין תומכת במורדים מסיבה זו, לא למענם אלא למען השליטה באזור הזה ולהשיג את מדיניותה בסוריה, ולצורך השתתפותה בכל הסדר מדיני בסוריה. למרות טענתם שמלחמת האזרחים, היא הסיבה מאחורי אסון אידליב, שיחמיר עם מגפת קורונה במדינה. טורקיה יכולה לגרום למורדים להפסיק להילחם במשטר אסד, אך היא אינה רוצה בכך, והמטרה היא להציל את המדיניות שלה כלפי סוריה, אך טורקיה תאבד את הסכסוך הזה במוקדם או במאוחר.

שר החוץ הטורקי, מבלוט Çavishoglu, הצביע כבר על כך שהאזורים שמדרום לכביש M4, הנשלטים כיום על ידי המורדים, יועברו לרוסיה, ויישאר אזור קטן בלבד בשליטת הקבוצות הקשורות לטורקיה, עד כמה המציאות הזו היא אפשרית?
שטיינברג אומר: משטר אסד נחוש בדעתו לשקם את כל חלקי הארץ. זה אולי ייקח זמן, אך סוריה ותומכיה הרוסים והאיראנים נחושים, ואין פתרון אחר. טורקיה מנסה להמשיך ולשלוט בכל אזור בצפון אידליב, שישמש למשא ומתן בלבד.

קרדיט:עמרם אלמליח מקבוצת נציב

כתיבת תגובה