השבוע שבין ה-27.3.20 ל- 2.4.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- הרש"פ והחמא"ס נוקטות צעדים להגבלת הנוכחות ברחובות ומניעת התפשטות הקורונה וטוענות להצלחה משמעותית. עם זאת, ניכר בהחלט החשש מאובדן שליטה בנושא.

*- בצל הקורונה בוטלה הפגנת "יום האדמה" בגבול הרצועה, אך נורתה רקטה בודדת לעבר ישובי עוטף עזה, והחמא"ס ביצעה ירי לעבר הים, על רקע הלחץ לחדש את הסיוע הקטרי לרצועה. השבוע חילקו הקטרים 10 מליון דולר ל-100 אלף משפחות נזקקות.

*- חמא"ס טוענת שחשפה רשת משתפי פעולה עם ישראל שמטרתה איסוף מידע על פעילות "מצעד השיבה".

*- גילויי אנרכיה באיו"ש וברצועה. בח'אן יונס רצח אדם את אחיו. באיו"ש נרצח ביריות ראש מועצה בגזרת שכם, צעיר מג'נין הוצת למוות, אך לאחר מספר ימים עלו טענות שהוא התאבד. ואילו שכונת כפר עקב השייכת רשמית לירושלים, הפכה למוקד של קרבות בין כנופיות על רקע פלילי.

ובהרחבה:

וגם השבוע, כמעט הכל בצל הקורונה: הן הרש"פ והן החמא"ס מגבילות את חופש התנועה, למרות שלטענתן מספר הנגועים בגיף מצומצם יחסית. באיו"ש התגלו השבוע כמה עשרות נגועים מרביתם בגזרת ראמאללה ועוטף ירושלים, וכמעט כולם נדבקו בישראל או מפועלים שהועסקו בישראל. על רקע זה, הרש"פ החלה במדיניות אקטיבית של מניעת יציאה לישראל, אך שליטתה בשטח מוגבלת ורבים ממשיכים לצאת למרות הסיכון.

ברצועה, כל הנגועים, המוכרים עד כה, מקורם בהדבקה של חוזרים מחו"ל, או מישראל, ולטענת החמא"ס, כל הנגועים וגם מי שבאו עימם במגע מוחזקים במתקני הבידוד ברצועה. אלה מכילים כיום 1800 איש מרביתם חולים עם תסמינים שונים, אבל ללא זיהוי של קורונה. היתר חוזרים מחו"ל ומי שבאו עימם במגע.

ברקע לדברים עצרה החמא"ס את דובר הממשלה בעזה, לאחר שאישר כניסת צוות צילום למתקן הבידוד לחולי הקורונה והחוזרים מחו"ל ברפיח.

בד בבד, חמא"ס דורשת מהרש"פ סיוע רפואי נוכח המצב, מה שמעיד, כי למרות ההכרזות לפיהן הצליחו אנשי החמא"ס למנוע את התפשטות הקורונה, המצב ברצועה אינו פשוט. ברקע לדברים דיבר אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס עם מפקד המודכ"ל המצרי והודה לו על העזרה המצרית במאבק למניעת התפשטות הקורונה.

ועוד מהרצועה: ההפגנה לציון "יום האדמה" בוטלה השבוע" בשל הקורונה, אך למרות זאת, נרשם ירי בודד שלרקטה לעבר עוטף עזה, שנפלה בשטח פתוח. ישראל הגיבה בירי טנק והפצצת שטח ריק. בנוסף, ביצעה החמא"ס מספר ניסויים של ירי רקטות לעבר הים. נראה שהחמא"ס מבקשת לאותת שבכוחה לשבור את הכללים, בעיקר נוכח הציפיה לכסף הקטרי, שהגיע במהלך השבוע וחולק למאה אלף משפחות נזקקות ברצועה.

הנה תמונות מהחלוקה שבוצעה בפיקוח על שמירת מרחק בין הממתינים בתור לחלוקה:

בנוסף, הודיעה החמא"ס, כי תשלם השבוע משכורות לעובדיה וקיצבאות לפצועי מצעד השיבה. לעומת זאת ממשלת הרש"פ מקטינה החודש את המשכורות לעובדים ברצועה (אלו שהועסקו על ידה לפני 2005, ובפועל אינם עובדים). יעקוב ע'נדור, ראש ועד העובדים הללו הכריז בעקבות זאת על התפטרותו מתפקידו.

ואילו אונר"א מודיעה, כי תחלק חבילות מזון ל- 60 אלף משפחות פליטים נזקקות ישירות לבתים. מנגד, נוצרה מתיחות נוכח סירוב הנהלת הארגון לשלם
משכורות למורים הזמניים שקלט הארגון, ושעבודתם הופסקה בשל נגיף הקורונה.
הנה תמונות מחלוקת הסיוע של אונר"א ברצועה:

וברקע לדברים, תמיד כדאי למצוא בוגדים כדי שיהיה את מי להאשים. אנשי החמא"ס פרסמו השבוע, כי לכדו קבוצה של משתפי פעולה שעקבה אחר פעילות מצעדי השיבה.

הנה כתבה בנושא:

לצד זאת, נרשמו השבוע מספר דליקות ברצועה כתוצאה מפיצוץ בלוני גז גם שם ללא נפגעים בנפש, כמו בשרפת הענק בנוציראת, מה שעורר חרושת שמועות לפיהן מדובר בתוצאה של יבוא גז מצרי באיכות ירודה. דוברי החמא"ס מיהרו להכחיש טענות אלה.

השבוע האחרון היה עשיר גם באירועים על רקע פלילי:

תושב השכונה האוסטרית בח'אן יונס ברצועה נרצח בידי אחיו במהלך תגרה ביניהם.

ובאיו"ש: ראש מועצת הכפר אלנאצריה בגזרת שכם נרצח ביריות, הרקע לא ידוע. כן נורה צעיר במרכז שכם על רקע פלילי.

בג'נין דווח, כי צעיר מקומי הוצת למוות בתגרה, בין חמולות ו-4 מרוצחיו נעצרו, כאשר בני משפחתם הכריזו על התנערות מהם ועל תמיכה בגזר דין מוות
לרוצחים אלה. לאחר מספר ימים הכריז מושל ג'נין, כי אין ודאות שהנער נרצח וייתכן שהוא התאבד. לעומת זאת טוען אחד השכנים שבין אביו של הנרצח
לרוצחים היה סכסוך ממושך בעניין בעלות על בית.

הנה ראיון עם מושל ג'נין בסוגיה:

לצד זאת התגלתה גופת תושב סילת אלחארת'יה בגזרת ג'נין באתר בניה, וכן דווח על ירי לעבר בית פעיל גא"פ בכיר בכפר עראבה שבגזרת ג'נין, השוהה בכלא הישראלי.

והתמונות הבאות הן משכונת כפר עקב. רשמית חלק מבירת ישראל. בפועל ישראל ויתרה על השכונה מזמן והוציאה אותה אל מחוץ לגדר. הרש"פ השתלטה על השכונה אבל רק באופן חלקי, ובפועל הפך המקום לממלכת כנופיות הפשע, הסוחרות בסמים, נשק, נשים וכל דבר אחר. מספר פעמים התפתחו קרבות ירי בשכונה בין כנופיות וחמולות הנמנות על תנועת הפת"ח. בהקשר זה, נמסר, כי הנהגת הפת"ח בכפר עקב התפטרה בעקבות לחץ של הנהגת הפת"ח בשכונת עין אום אלשראיט באלבירה, לעמוד לימין משפחת אבו ארמילה שבניה הם שביצעו ירי באוויר וחסמו את הרחוב הראשי, לאחר סכסוך עם חמולה יריבה ממחנה הפליטים קלנדיה, בעקבות חטיפת אחד מבניה.  התמונות

עד כאן להשבוע: בניסן נגאלו ובניסן עתידים להיגאל. שבת שלום ופסח כשר ושמח.

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

 

כתיבת תגובה