אינדיקטור מזעזע חדש להתדרדרות בכלכלת סעודיה

אינדיקטור חדש הראה את חומרת ההידרדרות של כלכלת סעודיה לנוכח הגירעון התקציבי הולך ומתרחב ונקיטת אמצעי צנע ברקע ההשפעה של מלחמת מחירי הנפט והתפרצות מגיפת נגיף הקורונה.

מחיר הצריכה הממוצע (האינפלציה) השנתי הממוצע בממלכה עלה בפברואר האחרון, ב -1.2 אחוזים (השיעור הגבוה ביותר מאז 2018). זאת עליה הנרשמת זה החודש השלישי ברציפות.

מנתוני הרשות לסטטיסטיקה  הסעודית (הממשלה) נראה כי האינפלציה עלתה ב -0.3 אחוזים על בסיס חודשי.

מדד יוקר המחיה הכללי הגיע בחודש פברואר ל 98.7 נקודות לעומת 97.5 נקודות באותו חודש של 2019, ו 98.4 נקודות בינואר.

האינפלציה בממלכה רשמה התכווצות מתחילת 2019 ועד סוף נובמבר של אותה שנה על בסיס שנתי, ואז התהפכה המגמה.

ביולי 2017 החלה הממלכה להטיל מס סלקטיבי על טבק, משקאות קלים ומשקאות אנרגיה בשיעורים שבין 50 ל -100 אחוזים.

בעוד זה התחיל בתחילת 2018, מס ערך מוסף הועלה ב -5 אחוזים, והיתה עליה  גם במחירי האנרגיה והחשמל.

1.3 % معدل نمو متوقع للاقتصاد السعودي في 2016 - الإقتصادية

בתוך כך, אתר אמריקני הזהיר כי מלחמת מחירי הנפט שהשיק יורש העצר מוחמד בן סלמאן יכולים לפנות במהירות נגד הממלכה.

במאמר שפירסם האתר – אויל פרייס –  “أويل برايس” אמרה הכתבת זווטנה ברסקובה כי לאחר שחלפו יותר משבועיים, מנסים ריאד ומוסקבה לחשב את עלות הקריסה במחירים ולהתאים את הוצאות הממשלה שלהם בהתאם.

מצדה, רוסיה ציפתה לירידה חדה בהכנסות הנפט בטווח הקרוב, בהתחשב בכך שמחירי הנפט הגולמי מסוג ברנט בקושי הצליחו להתייצב בטווח קרוב לשלושים דולר  לחבית בתקופה זו, כמו גם את תרומתו של נגיף הקורונה לירידה משמעותית בביקוש.

בנוסף, הממלכה הודיעה השבוע כי תפחית את הוצאות הממשלה ב -13.2 מיליארד דולר (50 מיליארד ריאל סעודי), או עד 5% מהוצאות התקציב שלה לשנת 2020, לאחר שהממשלה הסכימה להפחית בתקציב חלקית בכמה נושאים עם השפעה  חברתית מינימלית .

על פי דבריו של ממלא מקום שר האוצר, וממלא מקום שר הכלכלה והתכנון, מוחמד אל-ג'דאן, אמצעים אלה אושרו לאור ההתפתחויות  וקיום הגמישות המתאימה שיש לנקוט נוכח זעזועי החירום האחרונים.

بذكرى البيعة الخامسة.. السعودية تضع معادلة جديدة بميزان الاقتصاد ...

הכותב הצהיר כי הממלכה נקטה במספר צעדים כדי להפחית את ההשפעה של מחירי הנפט הנמוכים, ותנקוט בצעדים נוספים כדי להתמודד עם ירידת המחירים הצפויה.

נראה כי הממלכה מהמרת על שימוש בכספים שהתקבלו מקופת העושר הריבונית שלה כדי לגשר על השבר במצבה הכלכלי הנובע ממחירי נפט נמוכים.

על פי פיץ' רייטינג, הממלכה צריכה שמחירי הנפט יעלו ל -91 דולר לחבית בשנת 2020, על מנת לאזן את התקציב שלה.

פיץ' הוסיף כי "עבור מדינות מועצת שיתוף הפעולה במפרץ אנו מעריכים כי ירידה במחיר חבית נפט לעשרה דולרים תשפיע על הכנסות הממשלה בשיעור של 2% עד 4% מהתמ"ג.

לטענת המחבר, בהגיעו לרף של שלושים דולר לחבית (בממוצע), משאבי קרן העושר הסעודית ידרדרו במהירות, והירידה בהוצאות הממשלה תביא להשעיית  פרויקטים רבים, כמו גם לנזקים  של המגזר הפרטי שאינו נפט, ומצוין כי נזק זה נגרם כתוצאה מירידת מחירים.

ראוי לציין כי מחירי הנפט ירדו במסחר ביום רביעי, שכן הביקוש המקרטע לדלק שהאפילה על ידי התפשטות נגיף הקורונה האפיל על חבילת תמריצים כלכליים מסיביים בארה"ב שצפויה להיות מאושרת ע"י הקונגרס.

הנפט הגולמי מסוג ברנט צנח בכ- 1.7% ל 26.70 $ לחבית במסחר בבוקר, בעוד שהנפט הגולמי בארה"ב צנח 0.42% ל 23.9 $.

מחירי הנפט ירדו כ- 45% מתחילת החודש.

הכותב הדגיש כי הנזק לטווח הארוך הוא חוסר הכספים ליישום פרויקטים בהתאם לתכנית הכלכלית של חזון 2030 של נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן.

תכניות אלה היו עדים לירידה עוד לפני קריסת מחירי הנפט עקב העיכוב בזרימת מיליארדי הדולרים של ההשקעות הזרות לסעודיה, במסגרת תכניותיו של בן סלמאן לגוון את הכלכלה הסעודית ובעידן שלאחר הנפט.

הכותב דיווח על דבריו של ז'אן פרנסואה סיסנק, עמית בכיר במועצה האטלנטית, והסביר, "אני חושב שאנחנו מתחילים לראות שחזון 2030 לא הולך טוב."

رؤية 2030» تدعم حيوية الاقتصاد السعودي... و2018 شهد أعلى ميزانية ...

סיסנק הדגיש כי  המתיחות הפנימית בסעודיה עלתה, אפילו בקרב הנאמנים העיקריים של נסיך הכתר, באותו זמן בן סלמן צריך לאלץ את הרוסים לנטוש את הקיצוצים בשיעור הפקת הנפט ולהסכים להם גם אם זה יפגע בתעשיית פצלי השמן בארצות הברית.

נראה כי הרוסים – כך אומר המחבר – ערוכים היטב למלחמת מחירי הנפט, שכן הם הבטיחו עלייה בייצור הנפט של עד חמש מאות אלף חביות ליום, ולא היססו להבטיח לשוק כי יש להם מספיק משאבים בכדי לכסות את הגירעון התקציבי, במקרה שמחיר הנפט ייפול למחיר שבין 25 לשלושים דולר לחבית וגם עם מלחמת המחירים תימשך שש ועשר שנים.

למעשה – אומר המחבר – התפרצות נגיף הקורונה החדש והירידה בפעילות הכלכלית – יחד עם ירידת מחירי הנפט בחצי, עוד לפני שרוסיה וסעודיה ישברו את ארגון "אופק פלוס" – הכנסותיה ותקציבה של רוסיה יושפעו.

השבוע אמר שר האוצר הרוסי אנטון סילוואנוב כי הכנסות הנפט והגז של רוסיה יירדו בכ- 39.5 מיליארד דולר (שלושה טריליון רובל) מהמתוכנן, והוסיף כי מוסקבה מצפה כעת לגירעון בתקציב.

מצד שני, ישנם אנליסטים הטוענים כי רוסיה נמצאת בעמדת פתיחה טובה יותר בתחום המיסוי, הפיננסי והפוליטי ,מאשר סעודיה, מה שיאפשר לה לנצח במלחמת מחירי הנפט.

הכותב הצהיר כי ללא ספק יהיו השלכות כלכליות שליליות שישפיעו על שני הצדדים במלחמה זו, שהקרבנות הראשונים בה יהיו תחום פצלי השמן האמריקניים, תעשיית הנפט הקנדית, ותחום הפקת הנפט מהים בבריטניה.

נראה שמשחק הנפט שמתרחש בין ערב הסעודית לרוסיה הוא משחקם של אלה שיחלשו ראשונים ויוותרו לפני השני וימשיכו לאתגר את יריבם.

מצד שני, נראה בברור כי משטר אל סעוד ומוחמד בן סלמאן חישבו לא נכון את העתודות הכספיות שלרשותם והמעיטו בהערכת ההשלכות של התפרצות נגיף הקורונה על שיעור הביקוש העולמי בתחום הנפט.

אינדיקטור מזעזע חדש להתדרדרות בכלכלת הממלכה

 

כתיבת תגובה