להאמין? סחר החוץ של איראן מראה שיפור למרות הסנקציות האמריקניות

בראיון לעיתונות ולטלוויזיה – ראש משרד המכס באיראן סקר את המצב הכללי של סחר החוץ בשנה הקלנדרית הפרסית, ואמר כי היקף היצוא והיבוא עמד על שיא גבוה, למרות הסנקציות האמריקניות שנכפו על המדינה.

מהדי מיראשרפי אמר בשבת, כי המשקל הכולל של סחורות שיוצאו מאיראן, ושיובאו למדינה, בתקופה של 12 חודשים, שהסתיימה ב- 12 במרץ, עלה על 170 מיליון טון.

מיראשראפי אמר, כי שווי הסחר השנתי בין איראן למדינות אחרות,יצוא ויבוא עלה על 85 מיליארד דולר, והוסיף כי הנתון הוא הישג משמעותי  למדינה שנמצאת תחת סנקציות קשות ביותר שהטילה ארצות הברית.

מוקדם יותר השבוע פרסם משרד המכס נתונים הקשורים לסחר ב-11 החודשים האחרונים בין איראן למדינות אחרות שהסתיימו בסוף פברואר.

הנתונים הסטטיסטיים הראו, כי היבוא לאיראן גדל 2.31 אחוזים משנה עברה עד- 19 בפברואר, ל40- מיליארד דולר. הם גם הראו כי היצוא מאיראן צנח ב -4.48 אחוזים ועמד על 38.5 מיליארד דולר בסוף התקופה.

זאת מכיוון שארצות הברית ניסתה לחסום לחלוטין את הגישה של איראן למטבע חוץ באמצעות סדרה של איסורים דרקוניים על סחר במתכות גולמיות .

יצוא הנפט של איראן פחת, מאז שהטילה וושינגטון את הסנקציות שלה, בנובמבר 2018.

עם זאת, סחר במתכות כמו גם במוצרים הפטרוכימיים זינק,למרות הסנקציות, מאחר ואיראן משתמשת בנתיבים חלופיים בכדי לשגר משלוחים ללקוחות, או מציעה להם תנאים נוחים יותר.

מוצרים פטרוכימיים שונים, מינרלים ומתכות, כמו גם מזון חקלאי, מהווים כיום חלק ניכר מיצוא איראן למדינות אחרות.

כזכור רק לאחרונה פנה נשיא איראן – חסן רוחאני לעם האמריקאי בבקשה שילחץ על נציגיו בקונגרס לביטול זמני של הסנקציות החריפות שהוטלו על איראן כדי לאפשר למדינה מאבק יעיל נגד מגפת הקורונה.

ההערכה היא שככל שאיראן מתארת על שיפור במאזן המסחרי שלה זה עדיין לא מספיק לקיום מינימלי של המשטר והפסקת הסנקציות נועדו בין היתר להביא גם לשיפור משמעותי במאזן הסחר של המדינה.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה