השבוע שבין ה-13.3.20 ל- 19.3.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- 47 חולי קורונה באיו"ש מרביתם באזור בית לחם, מביאים להטלת עוצר בעיירה בית סאחור, איסור על תפילה במסגדים וכנסיות, סגירת מעברי הרצועה ומגבלות על תנועת פועלים לישראל ולהתיישבות היהודית. השבוע נתגלו חולים ראשונים גם בראמאללה ובשכם.

*- בחמא"ס משבחים את פיגוע הירי לעבר רכב ישראלי במערב בנימין, ובמקביל מעלה ראש הממשלה הפלסטיני על נס את מאבק תושבי הכפר ביתא בתל ארומה במהלך ביקור תנחומים בבית הרוג בעימותים.

*- אנשי החמא"ס ממשיכים לנצל את שלטונם ברצועה בלא התחשבות באוכלוסיה.
*- תלונות על קשיים חמורים ברשת האינטרנט, לאחר ביזת ציוד של חברת התקשורת הפלסטינית, ותקיפת עורך דין שביתו סירבה להינשא לאחד מפעילי התנועה. בתקשורת הפלסטינית נמנעים מדיווחים בנושא, כנראה מתוך פחד.

*- באיו"ש מלחמה בין כנופיות מחברון לשכם מניבה שני מקרי רצח. במקביל, דווח על שוד משרד חלפנות בחברון, שתועד במצלמות האבטחה.

ובהרחבה:

כמו בכל העולם עיקר העיסוק הציבורי בשטחי הרש"פ נע סביב מגיפת הקורונה,ומטבע הדברים אין בכוונתי להרחיב בנושא. ראשית כי לא ניתן למצות אפילו פרומיל אחד ממבול האינפורמציה, שברובה גם אינה מעניינת במיוחד. ובכל זאת,אי אפשר בלא כלום. אז בנקודות:

א. עד כה נמנו בשטחי הרש"פ 47 חולי קורונה, כולם באיו"ש, וכמעט כולם באזור בית לחם. על רקע זה הכריז מושל בית לחם על עוצר כללי בעיירה בית סאחור.

הנה תמונות:

ב. השבוע התגלו חולים ראשונים גם בראמאללה ובשכם, בנוסף לגזרות בית לחם וטול כרם.

ג. הרש"פ אוסרת קיום תפילות במסגדים ובכנסיות. ניתן לקיים תפילות ברחבות החיצוניות וכך נעשה בהר הבית, שם גם חילקו למתפללים כפפות ומסיכות.

הנה קריאת מואזין הקורא לתושבים להתפלל בבתים:

ד. המעברים לרצועת עזה נסגרו. פועלים מאיו"ש המועסקים בישראל נתבקשו להביא ציוד ללינה, ובחודשיים הקרובים הם אמורים ללון בסמוך למקומות העבודה. הרש"פ הודיעה, כי תאסור על כניסה להתנחלויות, אך נכון לעכשיו אין ביכולתה לאכוף זאת.

ה. על רקע המשבר הוכרז על דחיית תשלומי חובות וחשבונות ארנונה ומיסים ב4 חודשים. הרש"פ מבטיחה הקלות כאלה גם לפועלים בהתנחלויות שיאבדו את מקומות העבודה.

ו. מתבצע מאמץ למנוע הפצת שמועות, כולל מעצר של מי שכתבו פוסטים מפחידים בפייסבוק והטויטר. כן, נעצרו בעלי בתי קפה שנפתחו למרות האיסור.

ז. למרות המתיחות הוקם חמ"ל בריאות ישראלי – פלסטיני להתמודדות עם המחלה. במקרה זה, גם אנשי האופוזיציה נמנעו ממתיחת ביקורת על המהלך.

וליתר הנושאים- בסוף השבוע שעבר נרשם פיגוע ירי באזור דולב, למרבה המזל ללא נפגעים פרט לרכב. בחמא"ס ברכו על המעשה וציינו שהוא מעיד על המשך ההתנגדות באיו"ש. בד בבד, קיים מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ ביקור תנחומים בבית ההרוג מהעימותים בתל ארומה שכפרביתא והעלה על נס את מאבקם של תושבי הכפר למניעת השתלטות ישראלית על המקום.

ובחזרה לרצועה. ישראל מנסה לחזק את מדיניות ההסדרה הביטחונית ומאשרת מחדש הכנסת מלט לאזור.

ועוד ברצועה, השבוע נפטרו מפצעיהם בבתי החולים באיו"ש 4 מפצועי פיצוץ בלוני הגז במחנה הפליטים נוציראת, ובכך עלה מספר ההרוגים בתקרית לכדי 20.

לצד זאת, על רקע מזג האויר הסוער ילד מח'אן יונס שמשפחתו גרה בבית עם גג אזבסט נהרג, לאחר שמיכל מים נפל על ראשו. בעקבות זאת נפתח מבצע התרמה לשיקום המשפחה. לצד זאת עלה גנרטור באש במרכז עזה, ובכל רחבי הרצועה נרשמו הצפות קשות, ונזקים כבדים לרכוש ותשתיות.

ברקע לדברים, נמתחה ביקורת ציבורית קשה על עיריית ח'אן יונס שהקצתה 750 אלף דולר להקמת אנדרטה לאחד מפעילי החמא"ס, בעת שהעירייה אינה מסוגלת אפילו לשלם משכורות לעובדיה. ראש העיר טען בתגובה, כי האנדרטה הינה רק חלק מפרוייקט שכולל גן ציבורי ותאורה.

בתוך כך מלינים תושבים מהרצועה על קשיים בפעילות רשת האינטרנט לאחר שאנשי החמא"ס בזזו ציוד תקשורת של חברת התקשורת הפלסטינית, לטובת מערך המנהרות של התנועה.

הנה כתבה:

ועוד מעלילות החמא"ס ברצועה: עורך דין עזתי הותקף ע"י רעולי פנים, בשל סירוב בתו להינשא לפעיל חמא"ס.

יצוין, כי התקשורת הפלסטינית הממוסדת, כולל זו שבשליטת הרש"פ, נמנעת כמעט לחלוטין מהבאת נושאים אלו לידיעת הציבור הרחב, למרות שכמעט כל התושבים מודעים לדברים. ניכר שישנו חשש של ממש לדווח על השחיתות של אנשי החמ"ס מצד העיתונאים עצמם.

וגם באיו"ש, לא חסרים גילויי ריק שלטוני. לאחר שדיווחנו בשבוע שעבר על רצח תושב יטא (גזרת חברון) סמוך לשכם, השבוע דווח, כי בתגובה רצחו חברי ההרוג ,תושב שכם, השייך לכנופיה שרצחה את תושב יטא. זאת על רקע יריבות בין כנופיות פשע.

במקביל, דווח השבוע על שוד מזויין של משרד חלפנות בחברון שתועד במצלמות האבטחה.

הנה תמונות:

שוד המזויין במשרד חלפנים בחברון לעיני המצלמה

פורסם על ידי ‏יעקב צבר‏ ב- יום שבת, 14 במרץ 2020

מזכ"ל האו"מ מודיע על מינוי מחליף קבוע לנציב אונר"א שהודח בשל השחיתות. מדובר בפיליפ לאזאריני משוויץ. בחודשים האחרונים מילא את מקום הנציב כריסטיאן סונדרס הבריטי. לאזאריני שימש שליח מיוחד של האו"מ ללבנון.

טיב עבד אלרחים יו"ר לשכת נשיאות הרש"פ משך שנים מת השבוע ונקבר במצרים.

ולסיום: בשבוע הבא- 22 מרץ יחול חג אסראא' ומעראג'. לרוב כולל החג תפילות לילה המוניות והגעה המונית להר הבית, מלבד שבתון ממשלתי, שהשנה קיים באופן כמעט מלא ממילא.

עד כאן להשבוע: שבת שלום בברכת ויסר מעלינו את הנגף הזה.

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה