הודעת אזהרה ותזמון רגיש: מאחורי מעצרם של נסיכי בית המלוכה בסעודיה?  

מה שקורה בארמונות המלוכה של ערב הסעודית, מעורר את תשומת לבו וחרדתו של העולם, שמחכה לדעת את המתרחש כעת, ומעצרם של מספר נסיכים, שלדברי התקשורת, היו ידועים כמתנגדים לנסיך הכתר מוחמד בן סלמאן. השאלות שנשאלים על היום על בריאותו של המלך הסעודי, זה שמחיש את המלחמה על הירושה.

אף אחד מבית המלוכה, או אף רשות רשמית סעודית, לא התייחסו לדברים שפרסם ה-"וול סטריט ג'ורנל" על מסע מעצרים שכלל מספר נסיכים ממשפחת המלוכה. זה מסבך את המצב, שבו סעודיה נתפסת כמדינה מרכזית, בעלת חשיבות אזורית ובינלאומית, מבחינה פוליטית וכלכלית.

לאחר הסתלקותו של המלך סלמאן בן עבדולאזיז היורש יהיה נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן,
ניתוח שנערך על ידי קבוצת המחקר אירואסיה טוען כי מעצרם של הנסיכים בסעודיה, במהלך הימים האחרונים, הוא רק מהלך מקדים להעברת השלטון ממלך סעודיה, המלך סלמאן בן עבדול עזיז, לבנו נסיך העצר מוחמד בן סלמאן, כך על פי סוכנות הידיעות אי.פי.

ונראה שלפי הפרסומים, יורש העצר מוחמד בן סלמאן, חושש משני הנסיכים, אחמד בן עבדולעזיז, ומוחמד בן נאיף יורש העצר לשעבר, מכיוון שהם מהווים אלטרנטיבה עבורו במלחמה על השלטון.

העיתון "וושינגטון פוסט" מדווח כי מספר הנסיכים הסעודים שנעצרו בשעות האחרונות  גדל לארבעה, לאחר שנעצרו הנסיך נאיף בן אחמד, בנו של מלך ערב הסעודית, והנסיך נאווף בן נאיף.
הנסיך אחמד בן עבדול עזיז ומוחמד בן נאיף שמשו בשלבים שונים בתפקיד שרי הפנים בממלכה.

מקורבים לחצר המלוכה העידו כי הידיעה על המעצרים הביאה לזעזוע בסעודיה, במיוחד שהנסיך מוחמד בן נאיף, נמצא תחת מעקב צמוד, מאז הדחתו ב-2017 מתפקיד יורש העצר.
יחד עם זאת, הנסיך אחמד בן עבדו אלעזיז, היה מסוכסך עם נסיך הכתר מוחמד בן סלמן, והיה חלק מקבוצת הנסיכים, שלא הביעו בו אמון, לאחר שנכנס לתפקידו,בגלל שגרם לפיטוריו של מוחמד בן נאיף שהיה מבוגר ממנו.

על פי הוול סטריט ג'ורנל שני הנסיכים תכננו "הפיכה" בכדי למנוע מנסיך הכתר להגיע לשלטון לאחר הסתלקותו של המלך. המעצרים כללו קבוצה של אנשי משרד הפנים , ואנשי צבא , החשודים במעורבות בתכנון ההפיכה.

גורם סעודי סבור, כי המעצרים הם "הודעת אזהרה" לכל הנסיכים, "להפסיק להתלונן, ולציית לפקודות", על פי הסוכנות.

הנסיך אחמד בן עבדול עזיז מתח ביקורת על ההחלטה לסגור את שני המסגדים הקדושים, מחשש לנגיף הקורונה , על פי סוכנות הידיעות אי.פי.

الملك سلمان بن عبد العزيز وولي العهد محمد بن سلمان
מעצרו של הנסיך אחמד בן עבדולזיז אל סעוד, והמעצרים אחרים , מראים את הידוקו של יורש העצר באחיזתו בשלטון, על ידי הדרת מתנגדיו הפוטנציאליים האחרונים, מגיעים בהקשר ותזמון רגיש למדינה זו הנשענת מאוד על נפט, ומתמודדת עם מחירי הזהב השחור שבשוק היום נמוכים, ונאלצה לאחרונה בגלל נגיף הקורונה, להגביל את הגישה לאתרים הקדושים, המהווה מקור הכנסה חשוב עבור הממלכה.

מעצרים אלה , העלו תהיות בנוגע לבריאותו של המלך סלמאן בן ה -84, והאפשרות שמוחמד בן סלמאן יירש אותו בקרוב, אך גורם המקורב למנהיגים הסעודים הבטיח לעיתונות צרפת, כי "המלך במצב בריאותי טוב".

גורם רפואי בבית המלוכה הסעודי אישר כי מצבו הבריאותי של המלך סלמאן טוב,
בשנים האחרונות חיזק נסיך הכתר את אחיזתו בשלטון, על ידי כליאת אנשי דת, ופעילים בולטים, כמו גם נסיכים ואנשי עסקים בעלי השפעה.

מוחמד בן סלמאן נחשב למנהיג דה-פקטו של המדינה מכיוון שהוא שולט במשרדים העיקריים של הממלכה, ממשרדי ההגנה ועד משרדי הכלכלה, והוא ידוע גם ברצונו  להסתיר את השפעותיה של כל אופוזיציה פנימית, עוד לפני שהשיג רשמית את כס המלוכה.

الملك سلمان وولي العهد محمد بن سلمان وولي العهد السابق محمد بن نايف
פעילים סעודים נוספים שנעצרו בממלכה : נסימה אל-סאדה / לוג'אין אל-הת'ולול / סמאר בדאווי.
תדמיתו הרפורמיסטית, התפרסמה במידה רבה, בגלל רציחתו של העיתונאי והמבקר הסעודי ג'מאל חש'וגי, בתוך הקונסוליה הסעודית באיסטנבול, באוקטובר 2018, במבצע שהצית מבול של ביקורת בינלאומית.

שלט הנושא את תמונתו של ג'מאל חשוגי , מוצגת עד היום בדוכן מחוץ לבניין הקונסוליה הסעודית באיסטנבול.
בהתייחס למעצרים האחרונים, אמר אנליסט פוליטי בחברת ראנד למחקרים בארצות הברית, "הנסיך מוחמד הפך אגרסיבי יותר כדי להסיר כל איום על עלייתו לכס הממלכה, וכלא או הרג את מבקרי הסמכות שלו, מבלי להניד עפעף."

"זהו צעד נוסף לחיזוק כוחו, ומסר לכולם, כולל בני משפחת המלוכה, לא לעמוד בדרכו."

الملك سلمان والأميران محمد بن نايف ومحمد بن سلمان

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה