משבר קשה ביחסים בין טורקיה לרוסיה

מאז תחילת פברואר, הקרבות בצפון סוריה שינו כיוון בהסלמה, כאשר כוחות טורקיים נכנסו לעימות ישיר, עם כוחות המשטר הסורי, והמלחמה ביניהם הגיעה גם לקרבות אוויר, כאשר אנקרה הפילה מטוסים של דמשק, מה שעורר את זעמה של רוסיה והפך את זה, לעימות אפשרי עם רוסיה בעלת ברית של דמשק.

ארצות הברית הודיעה ביום (שלישי), על תמיכתה בטורקיה, במלחמתה בצפון סוריה, והביעה את נכונותה לספק לה נשק, שיכול לשנות את כללי המשחק באזור,זה יגרום להתקרבות מחודשת בין הטורקים-והאמריקאים.

שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, תיאר את ההודעה ששר החוץ האמריקני מייק פומפאו, ששלח לאנקרה, בה הביע את תמיכתה של וושינגטון באנקרה, כ"צביעות ", אולם נראה כי מוסקבה, חוששת כי העמדה האמריקאית לטובת אנקרה תגרום להקשחת עמדתה לפתרון הבעיה.
הסכסוך הזה החל לאחר, שיותר מ -30 חיילים טורקים נהרגו, בהתקפות כוחות המשטר הסורי. רוסיה עומדת כעת בפני תרחישים מנוגדים לעמדתה, ונראה כי היא נמצאת במצב שהיא לא ציפתה לו. היא אינה מעוניינת להתמוססות הקרח בין אנקרה לוושינגטון, והתסריט הגרוע ביותר הוא לאבד את מערכת היחסים עם טורקיה, לטובת ארצות הברית, מה שיגרום לכולם לחשב מסלול מחדש באזור, ולשנות את יחסי הכוחות בו. כך עולה מניתוח שפרסם ה-"נשיונל אינטרסט".

התרחיש הנוסף הוא שאנקרה הופכת למפסידה הגדולה ביותר, בכך שהיא מאבדת את מה שהיא השיגה בצפון סוריה, ונשארת רחוקה מוושינגטון, ואפילו ממוסקבה, אך נראה כי העניין הזה רחוק ממה שקורה בשטח.

قتل أكثر من 30 جندي تركي في هجمات من قبل قوات النظام السوري

למרות שיתוף הפעולה הטורקי-רוסי במהלך השנים האחרונות, וההסכמים שנערכו ביניהם, העימות בצפון סוריה מטרפד הכל, המצב נהפך למתוח ויש סימנים למלחמה קרובה בניהם, שני הצדדים נמצאים במשוואה קשה, שכן ההתקרבות הרוסית-טורקית, לאחר רכישת מערכת הגנה אווירית (S400), הובילה את וושינגטון לנקוט צעדים עונשיים. נגד אנקרה, בניהם הוצאתם מהתכנית לייצר את מטוס הקרב "F35".

• הניתוח מצביע על כך , שמוסקבה בהחלט רוצה לצמצם, את השפעתה של טורקיה בצפון סוריה, או אפילו לנטרל את נוכחותה שם, וככל שמספר השחקנים בסוריה קטן יותר, טוב יותר לרוסיה, אך היא לא רוצה לאבד את טורקיה לטובת ארצות הברית,בעת שהצליחה דווקא להשיג רווחים ביחסים בניהם.

מהניתוח נראה כי מוסקבה תבקש לפתור את המשבר עם אנקרה, במיוחד בגלל התלות של טורקיה בייצוא מוצריה לרוסיה מצד אחד, ואילו מוסקבה תלויה בטורקיה בהעברת מוצרי הנפט והגז לים התיכון,וזה מה שיגרום לפתור את המשבר בדרכי שלום, וחזרה ליחסים טובים בין המדינות.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן יגיע למוסקבה מחר יום חמישי, כדי לפגוש את מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין, כדי לדון בדרכים להפסקת האש, ולהסכים על מנגנונים לשמירה על היציבות בצפון סוריה.

مشهد قصف لوحدات النظام السوري بعدسة طائرة مسيرة تركية - 1 مارس 2020

לעומת זאת טורקיה מקבלת תמיכה בלתי מסוייגת מאמריקה, שגריר אמריקה בסוריה, ג'יימס ג'פרי, הודיע ביום (שלישי), כי ארצות הברית שוקלת לספק נשק לטורקיה בתקופה הקרובה.

הוא אמר שארצות הברית מוכנה לספק תחמושת לטורקיה, שלפני מספר ימים החלה במבצע צבאי נגד כוחות אסד, והמיליציות האיראניות באידליב.

שגריר ארה"ב בטורקיה דיוויד סטרפילד אישר מוקדם יותר, כי ארצו בוחנת בקשה טורקית לחיזוק ההגנות האוויריות שלה.

הרשויות הטורקיות ביקשו מוושינגטון , לספק להן טילי פטריוט, כדי להגן על המרחב האווירי שלהן, ולספק חיפוי למטוסיהן, אך גורמים בארה"ב השיבו, כי "כל מערכות טילי הפטריוט שמורות, עקב התפתחויות במזרח התיכון, ויש סוללת פטריוט בבסיס אינצ'ירליק."
ולכן לארצות הברית אין כרגע אפשרות  לספק את המערכת.
נראה  כי ארה"ב עדיין מהססת בניצול ההזדמנות לשפר את היחסים עם טורקיה לאחר המשבר בניהם חוץ מתמיכה מילולית שהיא נותנת ללא הגבלה.

آليات تابعة للجيش التركي في شمال سوريا

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה