עתיד המיליציות האיראניות בעיראק אחרי חיסול סולימני ואלמוהנדס

אלמוהנדס נהרג יחד עם סולימאני, בתקיפה אמריקאית בבגדאד.

מאז הריגת מפקד "כוח קודס" במשמרות המהפכה האיראנים, קאסם סולימאני, וסגן ראש ארגון מליצית חיזבאללה – עירק, אבו מהדי אל-מוהנדיס, יש שיח סביב עתידן של קבוצות פרו-איראניות בעיראק.

הדיווחים מדברים על האסטרטגיה של הקבוצות הללו, בתקופה הקרובה, לאחר שאיבדו את שני האנשים המשפיעים הללו.

المهندس قتل مع سليماني بغارة أميركية في بغداد

הוושינגטון פוסט הקדיש דיווח, על החלל הריק שהשאיר אלמוהנדס בעיראק, ואמר כי רשת העכביש שטוו האיראנים בעיראק, עשויה להתקיים במצב של כאוס, ותמונה המצטיירת אומרת, כי הריגתם, עשויה לפתוח חזיתות חדשות, בקרב השיעים. "הניסיונות של איראן לסתום סדקים פוליטיים ומבצעיים, ברשת שלה הפועלת בעירק, תהיה מורכבת יותר מבעבר" .

בדו"ח נאמר כי איראן תתקשה לשלוט, ברשת בעלות בריתה בזירה הפוליטית המורכבת הזו בעיראק,שבה מעורבות גם מעצמות חיצוניות.

והוא מציין כי הרשת האיראנית בעיראק, זקוקה למנהיג בעל ניסיון פוליטי ומעשי, וייתכן שייקח שנים, למצוא תחליף טוב לאלמוהנדס, שיכול להשתלט על רשת זו.

המאמר חוזה עימות אלים אפשרי, בין מיליציות שיעיות יריבות, המבקשות לעצב ולנצל את החלל שנותר, אחרי מותו של אלמוהנדס, וגם צופה היווצרותה של סביבה פוליטית הפכפכה, בה איראן וארצות הברית יתמודדו ישירות.

העיתון מציין כי המיליציות השיעיות בעיראק, מתחרות זו בזו על כוח ומשאבים כספיים, מזה עשרות שנים, ולעתים ישנם עימותים חריפים בניהם , ואחרי מות אלמוהנדס, בחודשים הקרובים ,נהיה עדים למאבקים של שני הכוחות הפוליטיים העיקריים, הקבוצות שהיו קשורות לאיראן קרי המליציות, והקבוצה של מוקתדה אל-סאדר.

Image result for مقتدى الصدر

אל-סאדר חידש את עבודתו של "צבא המהדי," ומנסה להוביל את המאמצים, להוצאת הכוחות האמריקנים מעיראק, ואף שנראה כי הדבר הזה בא להוכיח את הקשר הפוליטי שלו עם איראן, ככל הנראה זה יהיה ההפך,ומצב זה דווקא עלול למנוע מהסוכנים הישירים של איראן להרחיב את השפעתם וכוחם על חשבונו.

למרות העסקה האחרונה, לפיה אל-סאדר נסוג מתמיכתו במפגינים ותמך בממשלה העיראקית החדשה, שסללה את הדרך לדיכוי המפגינים, על פי המאמר בעיתון,זו "עסקה שבירה שיכולה לקרוס במהירות".

הדו"ח סבור כי מצב זה עלול "לערער את ההשפעה של איראן בעיראק, אולם אין זה סביר שזה יקרה, בהתחשב בחוסר האסטרטגיה של וושינגטון, עקב השפעתה המוגבלת בעיראק. "

אך גם ללא רצונה, וושינגטון עשויה למצוא עצמה מעורבת ביריבות קשה עם השיעים, בעתיד הקרוב, על פי הדיווח, ארה"ב עשויה להיכנס ללב הסכסוך, אם תיסלל הדרך להפיכה איראנית בעיראק, מה שיגדיל את האפשרות לעימות ישיר, בין ארה"ב לאיראן על אדמת עיראק.

Image result for الميليشيات الشيعية

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה