האם מערכות ההגנה האווירית הסורית החלו להדגים יכולות קרביות משופרות?

טורקיה יצאה לפני מספר ימים למבצע צבאי , תחת שם הקוד:"מגן האביב " שמטרתו להרחיק את כוחות צבא סוריה והמיליציות האיראניות משטחי מחוז אידליב ולמנוע בריחת מיליוני פליטים הגרים במרחב זה לעבר שטח טורקיה.

המבצע החל בהפצצות אוויר נרחבות של כלי טייס בלתי מאויישים של חיל האוויר הטורקי על מפקדות, עמדות, מחסני תחמושת,יחידות שריון,מרכזי פיקוד,סוללות ארטילריה ,יחידות הגנה האווירית על שלל סוללות טילי הנ"מ שלהן וכל מאחז צבאי המסייע ישירות ובעקיפין למאמץ הסורי הצבאי להשתלט מחדש על מחוז אידליב.

תוך זמן לא ארוך הודיע שר ההגנה הטורקי כי המבצע מתקדם היטב וכי כל המטרות שנקבעו עד כה – התבצעו במלואן וכי טורקיה נחושה להרחיק את צבא סוריה ובעלי בריתו ממחוז אידליב הסורי.

שר ההגנה הטורקי לא שכח לתת פירוט מלא של מערכות הנשק הסוריות שהושמדו ,עד כה, במבצע זה, ובן היתר טען כי הושמדו סוללות טילי נ"מ ומערכות מכ"מ רוסיות מתקדמות ששרתו את מערכת ההגנה האווירית הסורית. צבא טורקיה, כסיוע לדברי שר ההגנה, פרסמו עשרות סרטונים בהן רואים את תוצאות התקיפה ובין היתר הראו איך הם משמידים סוללות טילי נ"מ ,מפאר התעשייה הרוסית , תוך שהם מתגברים על יכולות המערכות האלו.

חדי עין במיוחד ראו,ממש כמו בהקרנה חוזרת , איך הכטב"מים הטורקיים משמידים סוללות טילי נ"מ מתנייעות סוריות,כמו שעשתה ישראל לא לפני זמן רב לסוללות במרחב דמשק. הטקטיקה הייתה דומה , והאמצעים ? לך תדע!!

אלא שהפרסום הטורקי, שלא היה אלא זלזול בוטה במערכות הרוסיות לעיני כל העולם , נקלט היטב ברוסיה שהחליטו להגיב מהר וחזק.

רוסיה הבינה שעתיד מכירות מערכות הנ"מ שלהן, בעקבות המבצע הטורקי,אינו "סוגה בשושנים" , אם להתבטא בלשון המעטה, והם לקחו את הצעד הנדרש.

אמנם הם הכריזו על כל בפומבי בעקיפין אך כולם הבינו את המשמעות.

אתמול הודיע מפקד שדה התעופה הצבאי הרוסי -חמימים בצפון מערב סוריה, האחראי על הכוח האווירי הרוסי בסוריה ועל התיאומים עם כל השכנות של סוריה באשר לתנועות האוויריות בשמי המדינה , כי "מעתה רוסיה אינה אחראית לביטחונם של כלי הטיס הטורקיים שיטוסו בשמי סוריה. או במילים אחרות לא רק מערכות ההגנה האוויריות הסוריות קבלו אישור "אש חופשי" כנגד כל מטרה אווירית עויינת בשמי סוריה אלא בעקיפין הם יקבלו עזרה מהרוסים כדי לבצע את העבודה במלואה.

אגב, ההצהרה הרוסית הייתה כללית ולא כוונה דווקא נגד הטורקים אך היא נקלטה היטב גם בישראל. מעין "צביעה מחדש" של הקווים האדומים הרוסים בסוריה גם לגבי ישראל.

אלא שהרוסים,על פי דיווחים שהגיעו מסוריה, הלכו צעד נוסף ותגברו במומחים משלהם את מערכות ההגנה האווירית הסורית כדי שיביאו לביטוי במלואן את יכולות מערכות הנ"מ הרוסיות ,שאם לנקוט בלשון המעטה, הסורים לא הצליחו למצות את הפוטנציאל הרב הגלומות בהן.

והתוצאות לא איחרו לבוא, ושוב לתשומת לב ישראל.

על פי דיווח המגיע מאתר חדשות לבנוני,הצליחה אתמול מערכת ההגנה האווירית הסורית בצפון המדינה ליירט כטב"מ טורקי גדול ש-" היה לקראת תקיפת כוחותיהם מערבית לעיר המחוז-סאראקב".

עפ"י מקור סורי צבאי,הצליחו מערכות הרדאר הסוריות,על ציוותיהן המתוגברים, להבחין בכטב"ם טורקי הנמצא בעיצומה של  תקיפת עמדותיהם באזור סאראקב.

עפ"י המקור ,צבא סוריה הצליח להפיל את הכטב"מ הטורקי עוד לפני שהצליח לירות את חימושו, מערבית לסאראקב.

האם מדובר כאן ביכולות חדשות של הצוותים הסורים או שמגע הפלא של המומחים הרוסים,שעל פי הדיווחים הגיעו לתגבר אותם,הביאה למערכות ההגנה האווירית הסורית יכולות שלא היו להם קודם לכן?

בכל מקרה טורקיה כבר הבינה את הרמז והחלה לפרוס באזור מערכות נ"מ חדישות מתוצרתה מתוך הבנה שאפשר וכוחותיה לא יוכלו לקבל את החיפוי האוויר הדרוש לאור הופעת יכולות ההגנה האווירית הסורית-רוסית באזור.

המומחה הצבאי של אתר נצי.נט מעיר כי "מטורקיה דווח כי בשבוע הבא הם מתכננים להעביר לגבול סוריה את ה- SAM HISAR-A ו- HISAR-O הדגמים האחרונים שיוצרו בטורקיה".

טיל HISAR פועל בגובה המרבי של 5 ק"מ וטווח כולל מקסימאלי של 15 ק"מ (בגובה הים). משתמש בראש נפץ על בסיס HE, שיכול להיות מצויד ברסיסי פגיעה וקירבה כדי להרוס ביעילות מטרות מוטסות שטסות בגבהים בינוניים. הטיל מצויד במערכת הנחייה עם ניווט אינרציאלי וקישור נתונים, והכוונה סופנית עם IIR (Imaging Infrared Seeker). אופטי + א״א תרמי.

תמונה

כזכור צבא סוריה ,יחד עם המיליציות הסוריות ובחיפוי חיל האוויר הרוסי , הצליחו אתמול בבוקר להשתלט על העיר הגדולה סאראקב והם כרגע מנהלים בו קרבות רחוב לטיהור העיר מלוחמי אלקעידה הנאמנים לטורקיה . יש ידיעות שגם אנשי קומנדו טורקיים משתתפים בקרבות לצד המורדים אך נראה,לפחות כרגע, כי ידם של הסורים ,האיראנים והרוסים על העליונה בחזית לחימה זאת.

מקור שדה בצבא סוריה אומר כי יחידות צבא סוריה פועלים באזור כרגע במטרה לאבטח את ציר התנועה האסטרטגי – הכביש הבין לאומי דמשק-חאלב, המוכר גם ככביש אם-5 , ולאפשר פתיחתו לתנועה אזרחית.

על פי החדשות האחרונות, נכון ליום שלישי שעה 11:30 , נראה כי ההעזה הסורית גברה והם שלחו מטוס קרב קל מדגם אל-39 למרחב הקרבות באזור אידליב כדי לסייע לכוחות ,אלא שאז נכנסו לפעולה היכולות הצבאיות הטורקיות, העדיפות הרבה יותר מאשר של הצבא הסורי, והמטוס הופל.

תמונה

כתיבת תגובה