השבוע שבין ה-21.2.20 ל- 27.2.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- סבב לחימה קצר נוסף ברצועה, לאחר ניסיון של פעילי גא"פ להניח מטען בגבול,ולקיחת גופת המחבל בידי כוחותינו. עוד ביטוי לשבריריות המצב ברצועה,למרות הניסיונות להגיע להסדרה.

*- בחמא"ס ממשיכים במקביל לדחוף להסלמה באיו"ש, ולהגברת הנוכחות הפוליטית שלהם באזור, תוך ניצול התחושה שמעמד הרש"פ באזור מתערער, ובמסגרת זו הם מגבירים את הפעילות במוסדות להשכלה גבוהה, וקוראים להגעה המונית לתפילות השחר, בעיקר בימי שישי.

*- לצד זאת, נערכת החמא"ס ללחימה גם ברצועה, ואנשיה ממשיכים לבזוז ציוד תקשורת עבור רשת הקשר של הארגון.

*- הרופאים באיו"ש פתחו בעיצומים ובצעדי מחאה, כשברקע ננקטים צעדים למניעת כניסת נגיף הקורונה לאזור.

*- בחירות פנימיות בפת"ח ראמאללה, במעמד יו"ר הרש"פ, כשברקע, הודעת התפטרות של אחד מבכירי הפת"ח מהועדה לקידום הקשר עם השמאל הישראלי, נוכח הביקורת מבית על פעילותו.

*- ביטויי מחאה נגד שלטון החמא"ס ברצועה, שאינם מגיעים לכדי התעוררות משמעותית. תושב ג'באליה הצית עצמו למוות, ובבוריג' מחאה ומילות נאצה נגד שלטון החמא"ס לאחר מותו של פעיל פת"ח שנעצר בידי משטרת החמא"ס.

ובהרחבה:

שוב נחשפנו למציאות השברירית ההולכת ומסתבכת ברצועת עזה, כאשר ישראל דוחה כל הזמן את ההתמודדות עם מציאות זו, רק כדי לגלות שהאתגר העזתי הופך כל העת מורכב יותר.

אחרי שישראל שלחה את ראש המוסד ואלוף פד"מ לקטר, כדי לשכנע את הקטרים להמשיך במימון שלטון החמא"ס ברצועה, ואלה אכן שלחו לאזור את נציגם עם מזוודות כסף עמוסות מתמיד (12 מליון ל-120 אלף משפחות נזקקות, 2 מליון ל500 זוגות צעירים, 2 מליון לסטודנטים ועוד 24 מליון לבית חולים ברפיח),והכל בעוד בחמא"ס ממשיכים לעודד את שיגור בלוני הנפץ. והנה מגיעה תקרית מזרחית לח'אן יונס, כאשר חוליית גא"פ הניחה מטען לאורך הגדר, חיילי צה"ל ירו והרגו את אחד המחבלים, ודחפור וטנק נכנסו לשטח האוייב כדי לקחת את הגופה, תוך הרחקת עשרות המחבלים שמנסים לחלצה. התמונות של הוצאת הגופה פורסמו בהבלטה בכל כלי התקשורת, הן אינן מחזה מרנין, ועל כן חסכנו זאת מכם. בכל מקרה, הן עוררו זעם רב ודרישה לנקמה.

בתגובה שיגרו פעילי הגא"פ מטחי רקטות לעבר ישובי עוטף עזה, בעודם זוכים לגיבוי מכל גורם כח פלסטיני מהחמא"ס ועד הפת"ח וכל ארגוני השמאל, שגינו את ישראל על הדרך הברוטלית בה נלקחה גופת המחבל. בתגובה הפציצה ישראל מפקדה של הגא"פ בדמשק וחיסלה שני פעילים, לצד מספר עמדות לא מאויישות של
הגא"פ ברצועה, וחיסול מספר משגרי רקטות שנצפו בשעת מעשה. הגא"פ המשיך בשיגור מטחי רקטות על כל ישובי העוטף, שנסתיימו במספר מצומצם של פצועים קל, ומספר גדול בהרבה של נפגעי חרדה. החמא"ס איים להצטרף ללחימה, אך בפועל נהנה מכך שמלאכתו נעשית בידי אחרים, בעוד אנשיו נהנים מחסינות וממשיכים בגביית אלפי שקלים מכל משאית העוברת במעבר כרם שלום, כאילו אין קשר בין הלחימה לבין המסחר. כעבור 36 שעות הודיעו אנשי הגא"פ כי השלימו את הנקמה, והם מפסיקים את הירי בידיעה שישראל לא תעשה דבר, כדי שלא לסכן את הרגיעה וכמובן גם את הבחירות בשבוע הבא.

היום( 27 פברואר), צפויה לצאת משלחת מטעם חמא"ס, גא"פ והפת"ח למצרים לשיחות על הרגיעה ברצועה. במקביל טען צאלח עארורי, סגן יו"ר הלשכה המדינית של חמא"ס, כי אסמאעיל הניה, ראש הלשכה הוזמן ע"י המצרים לשיחות בקהיר, אחרי שמשבר נסיעתו לאיראן הסתיים.

בד בבד, ממשיכים גורמי הטרור ובראשם החמא"ס לקרוא להסלמה באיו"ש, וזוכים ללא מעט הקשבה, כאשר בלא מעט מקומות נרשמים עימותים עם כוחותינו. בנוסף,נרשמו שני נסיונות לביצוע פיגועי דקירה בגזרת ירושלים, שבאחד מהם המחבל נורה למוות, ובשני נעצרה המחבלת. גם ההרוג הזה היה נשוי ואב לילדים
ומבוגר יחסית לפרופיל הקבוע של המחבלים.

לצד זאת, נמשכת ההגעה ההמונית למסגדים בימי שישי בבוקר, בדגש על מערת המכפלה הר הבית, ומסגדי שכם, שהתמלאו השבוע באלפי מתפללים משולהבים שצעקו: "ברוח ובדם נפדה את אלאקצא" ו"חיבר ח'יבר יא יהוד".

הנה תמונות:

מאחורי הקריאה להגעה למסגדים עומדת החמא"ס שמבקשת לבסס את פעילותה הציבורית באזור, ובמסגרת זו, השיקו אנשיה גם אתרי פייסבוק, טויטר ואינסטגרם של הגוש האסלאמי באוניברסיטאות איו"ש, תוך ניצול מה שמסתמן כהתרופפות הפיקוח על פעילות ה"כותלה" מצד מנגנוני הרש"פ. פעילי ה"כותלה" באוניברסיטת ביר זית קיימו עצרת לזכר פעיל הגא"פ מהרצועה שגופתו נלקחה ע"י דחפור לאחר חיסולות.

ובחזרה לרצועה: בחמא"ס מבינים ששעת ההכרעה קרבה, והסיכוי לעימות כולל הולך וגובר. על רקע זה, הם ממשיכים בשיגור רקטות לכיוון הים, כמו גם בפעילות התעצמות, ולאחר ששדדו את מחסני חברת פאלט"ל באזור זוידה והוציאו משם ציוד תקשורת רב, השבוע שוב שדדו אנשיהם ציוד תקשורת ואינטרנט ממרכזיה
בשכונת רימאל בעזה, לצורך מערך המנהרות שהקימו ברחבי הרצועה, תוך התעלמות ממחאת החברה, ומהודעת ישראל על איסור הכנסת ציוד תקשורת נוסף. זה מה שנקרא: "לסגור את דלתות האורווה אחרי בריחת הסוסים".

במישור המקצועי: נמשכים העיצומים של הרופאים באיו"ש, כולל השבתה חלקית של מערכת הבריאות, תוך התעלמות מסכנת הקורונה. זאת, בעוד הרש"פ מקימה מתקן בידוד ביריחו, וסוגרת מסעדות בהן שהתה קבוצת התיירים הקוריאנית שחבריה נתגלו כנגועים בנגיף.

הנה תמונות ממחאת הרופאים בראמאללה:

גם המורים באיו"ש פתחו במאבק מקצועי שכלל השבתה חלקית של מערכת החינוך,ובמקביל, מחריפים עיצומי עובדי אונר"א ברצועה, כולל השבתה חלקית של בתי הספר באזור זה.
יצויין, כי מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ מנסה לרתום את הפת"ח לעצירת סכסוכי העבודה, ואנשי הארגון אכן קראו למורים והרופאים לבטל את השביתות. זאת למרות שלמורים והרופאים מעמד ציבורי נכבד ופניה כזו פוגעת בתדמית הפת"ח.

במישור הפנימי בלטו הבחירות הפנימיות בפת"ח. בשבוע שעבר נערכו בחירות בגזרת שכם שעוררו תססה רבתי ואף עימותים פנימיים. השבוע נערכו הבחירות בראמאללה, במעמד אבו מאזן, ונבחרה הנהגה בת 15 איש. במספר הקולות הגבוה ביותר זכה לואי אלמנסי, איש "גדודי אלאקצא" ששוחרר מהכלא הישראלי לפני כחצי שנה, לאחר 15 שנות מאסר.

ברקע לדברים, מכריז מחמד מדני, חבר הנהגת הפת"ח ויו"ר הועדה לקידום הדיאלוג עם השמאל הישראלי על התפטרות בעקבות הביקורת שנמתחה על המפגש שקיים בראמאללה בשבוע שעבר עם קבוצת פעילי שמאל ועתונאים ישראליים. מדני מחה על חוסר הגיבוי שקיבל, ובינתיים זכה לשבחים מצד יו"ר הרש"פ שהודיע על
דחיית התפטרותו.

לצד זאת, ציינה החז"ד את יום ייסודה במצעד צבאי בעיר עזה.

ועוד ברצועה: תושב ג'באליה הצית עצמו למוות במחאה על המצב הכלכלי, אך בחמא"ס מצליחים לצמצם את העיסוק התקשורתי בנושא. בהקשר זה נמסר, כי החמא"ס מינתה עיריה חדשה לעיירה ג'באליה, ללא בחירות, בדומה למה שעשתה בערים נוספות ברצועה, ובכללן עזה ורפיח.

לצד זאת, דווח על מות עציר בכלא החמא"ס. מדובר בפעיל פת"ח ממחנה בוריג' שסבל מבעיות בריאות. אנשי החמא"ס התחייבו לבדוק את הנסיבות, אך אין ליחס להכרזותיהם משמעות כלשהי.

הנה תמונות מהלווית ההרוג, בה נשמעו קריאות בגנות החמא"ס, לצד דברי אמו המספרת את סיפור מעצרו ומותו:

בנוסף, דווח על רצח צעירה מאזור מחנות המרכז בנסיבות לא ברות.

ובאיו"ש: המש"פ דיווחה, כי עצרה את תוקפיו של ד"ר צלאח קומציה מבית לחם. שני התוקפים טענו שתקפו את הרופא בשל מניעים אישיים.

עד כאן להשבוע: שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

 

כתיבת תגובה