הכוח הבינלאומי למאבק בהלבנת הון ומימון טרור: להטיל סנקציות על איראן

היום, בסיום מליאת ארגון ה-FATF, כוח המשימה הבינלאומי למאבק בהלבנת הון ומימון טרור בפריז, מפרסם הארגון הצהרה פומבית הכוללת קריאה למדינות העולם להטיל על איראן סנקציות כלכליות אפקטיביות. בנוסף, הארגון ערך עדכון מודיעיני על ערוצי המימון של דאע"ש ואל קעידה, דן במתכונת היישום של אסדרת תחום הנכסים הוירטואלים, מפרסם מדריך בנושא זיהוי דיגיטלי והוסיף שורת מדינות ל"רשימה האפורה".

Image result for ארגון ה-FATF
החלת סנקציות פיננסיות על איראן:
לאחר שאיראן נמנעה מאימוץ האמנות הבינלאומיות בתחום מימון הטרור, החליט היום הארגון בצעד חריג להעביר אותה ל"רשימה השחורה", שמשמעה קריאה לכל מדינות העולם לנקוט בצעדי מנע פיננסיים אפקטיביים על מנת להגן על הכלכלה העולמית מפני סיכוני מימון הטרור והלבנת ההון הנובעים מהמשטר האיראני. ברשימה השחורה נכללת כעת רק צפון קוריאה, וההחלטה הנוכחית תציב את איראן במעמד דומה לזה של צפון קוריאה מבחינת הכלכלה העולמית.
החלטת הארגון מגיעה לאחר מגעים של מספר שנים בין הארגון לאיראן, כאשר בשנת 2016 התחייבה איראן לפעול לשיפור משטר איסור הלבנת ההון ומימון הטרור שלה ובשל כך הושעתה מהרשימה השחורה של הארגון. איראן לא עמדה בהתחייבויותיה אלו, גם לאחר מספר ארכות. לפיכך, החל הארגון בחודשים האחרונים בהליך מדורג של החזרת סנקציות פיננסיות, ומשגם אלו לא גרמו לה לשנות דרכה – הודיע כעת על ביטול ההשעיה והכללתה של איראן ל"רשימה השחורה".
משמעות הדבר היא כי למעלה מ-200 מדינות וטריטוריות, אשר מצייתות לכללי הארגון, תידרשנה להחיל מעתה סנקציות פיננסיות אפקטיביות על איראן כאמצעי מנע (Counter Measures), וזאת בנוסף למתן הוראות לגופים בסקטור הפיננסי להחיל פיקוח מוגבר על מוסדות פיננסים איראנים הפועלים מולם.
החלטות הארגון מתקבלות בקונצנזוס, וקבלת ההחלטה החמורה כלפי איראן בארגון זה מדגישה את ההכרה העולמית בכך שהמשטר האיראני, שאינו עומד בדרישות הבינלאומיות, מהווה סכנה לכלכלה העולמית.
הוספת מדינות ל"רשימות האפורות" של הארגון:
במסגרת המליאה הוחלט על הכנסת מדינות נוספות ל"רשימה האפורה" של המדינות שאינן מקיימות בצורה הולמת את כללי הארגון, וביניהן: אלבניה, ברבדוס, ג'מייקה, מאוריציוס, מיאנמר, ניקרגואה ואוגנדה; טרינידד וטובגו הוסרה מרשימה זו. כמו כן, נדונו דוחות הביקורת על דרום-קוריאה ועל איחוד האמירויות.
עדכון מודיעיני בדבר ערוצי המימון של דאע"ש:
הארגון פרסם למדינות החברות עדכון מודיעיני מסווג בדבר דרכי המימון של ארגוני הטרור דאע"ש ואל-קעידה, אשר בו נכלל גם מידע שהעבירה המשלחת הישראלית.
פרסום מדריך בנושא טכנולוגיות לזיהוי דיגיטלי:
מליאת הארגון אישרה לפרסום מדריך בנושא טכנולוגיות לזיהוי דיגיטלי, לאחר דיונים מקיפים שהתקיימו בנושא, לרבות התייעצות עם הסקטור הפרטי. המדריך כולל ניתוח של השימושים, רמת האמינות והעצמאות של מערכות שונות לזיהוי דיגיטלי ועמידתן בכללי הארגון לזיהוי לקוחות. מטרת המדריך לסייע לממשלות, מוסדות פיננסיים וגורמים רלוונטיים אחרים ליישם גישה מבוססת סיכון בנוגע לשימוש במערכות לזיהוי דיגיטלי.
יישום אסדרת נכסים וירטואלים:
המליאה דנה בדרכים לצמצם את הסיכון הנובע מהשימוש בנכסים וירטואלים, לרבות אופן יישום המלצות הארגון לאסדרת העיסוק בנכסים וירטואליים ע"י מדינות והסקטור הפרטי, ואישרה כי כללי הארגון חלים גם על נכסים וירטואליים מסוג "Stablecoins".

ההחלטות לעיל התקבלו במסגרת כינוס המליאה שקיים השבוע בפריז ארגון ה-FATF, כוח המשימה הבינלאומי המוביל את המאבק הגלובלי בהלבנת הון ומימון טרור. זהו כוח משימה בינלאומי יוקרתי המונה 37 מדינות חברות בלבד (ושני ארגונים רב-מדינתיים), לרבות מדינת ישראל שהתקבלה כחברה מלאה בארגון חשוב ומשפיע זה לפני כשנה. המליאה התקיימה בהשתתפות למעלה מ-800 נציגים המייצגים 205 מדינות, טריטוריות וארגונים בינלאומיים. במסגרת המליאה נדונו נושאים אסטרטגיים למאבק הגלובאלי בהלבנת הון ובמימון טרור, ובקבוצות העבודה קודמו פרויקטים אופרטיביים בהשתתפות המשלחת הישראלית, דוגמת מחקר בנושא הלבנת הון ומימון טרור באמצעות סחר, כתיבת מדריך בנושא איתור ותפיסת נכסים ומדריך לביצוע חקירות והעמדה לדין בעבירות מימון טרור.

את המשלחת הישראלית לארגון מובילים נציגי הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים, בראשות ד"ר שלומית ווגמן-רטנר. במפגש השבוע השתתפו גם נציג רשות המסים ונציג משרד החוץ. זהו מפגש ה-FATF הראשון בו מכהנת ד"ר שלומית ווגמן-רטנר בתפקיד מוביל בארגון, כיו"ר קבוצת העבודה האופרטיבית של ארגון. מדובר במינוי ראשון מסוגו של נציג ישראלי בארגון בינ"ל חשוב זה. (קרדיט:ד"ר שלו)

Image result for ארגון ה-FATF

שלומית ווגמן-רטנר, ראשת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור וראש המשלחת הישראלית ל-FATF הוסיפה כי  "אנו גאים לקחת חלק בפעילותו החשובה והמשמעותית של ארגון חשוב זה, אשר משמש כשומר הסף של הכלכלה העולמית ופועל בנחישות רבה בנושא, תוך הוקעת מדינות שאינן מקיימות התנאים הנדרשים ואינן מתקנות הליקויים באופן הולם. החלטת ארגון היום לקרוא למדינות העולם להטלת סנקציות כלכליות אפקטיביות על איראן מהווה החלטה חשובה ואמיצה, הממחישה את מקצועיות הארגון ונחישותו להיאבק בסיכוני מימון טרור עולמיים. אני מודה לצוות הרשות המסור, ומרכז פעילות המשלחת ראש האגף הבינ"ל ברשות עו"ד אלעד וידר, על תרומתם המשמעותית לפעילותה המקצועית המעולה של ישראל בארגון, אשר זוכה להערכה מקצועית בינלאומית רבה". (קרדיט:משרד המשפטים)

Image result for ארגון ה-FATF

 

 

כתיבת תגובה