ארה"ב השעתה פרויקט לאיסוף מודיעין עם טורקיה בעקבות פלישתה לסוריה

וושינגטון השעתה ,ללא הגבלת זמן ,תכנית משותפת לאיסוף מודיעין באמצעות כטב"מים  עם טורקיה עקב  פלישתה, במסגרת מבצע "אביב השלום" ,באוקטובר האחרון ,לצפון סוריה –  כך מסרו ארבעה גורמים רשמיים אמריקנים אנונימיים ששוחחו עם סוכנות הידיעות- "רויטרס".

הגורמים אמרו כי ביטול התכנית קשור ישירות לפלישת טורקיה לסוריה.

במסגרת התכנית, הפעילה ארה"ב כטב"מים במשימות איסוף מודיעין נגד מפלגת פועלי כורדיסטן (PKK) , מיליציה כורדית – טורקית ,המנהלת לוחמת גרילה נגד אנקרה. במשימות איסוף המודיעין המשותף ל-2 המדינות , שהחלו בשנת 2007, הופעלו הכטב"מים  מבסיס האוויר של אינצ'ירליק, כאשר המודיעין שנאסף הועבר גם  לרשויות הטורקיות.

על פי הדיווחים, המשימות כללו שימוש בכטב"מים כדי לתצפת על שטחים בצפון עיראק, המנוהלים על ידי ממשל כורדי- עיראקי אוטונומי.

גורם אחד העריך כי הפסקת שיתוף הפעולה המודיעיני בין ארה"ב לטורקיה יהפוך את ניהול הפעולות נגד ה- PKK ל- "קשה יותר ויקר יותר עבור טורקיה".

משרד החוץ האמריקאי סירב להתייחס לדיווח, בעוד משרד ההגנה אישר כי ארה"ב תומכת בטורקיה במאבקה נגד ה- PKK "בדרכים רבים במשך עשרות שנים", תוך שהיא מסרבת להגיב לפרטים הקשורים ב- "עניינים מבצעיים".

גורם טורקי ,שסירב להזדהות ,אישר שאכן הפעילות המשותפת לאיסוף מודיעין בין 2 המדינות אכן הופסקה. "בשנים האחרונות טורקיה השיגה  את המודיעין הדרוש לה באמצעות המל"טים שהיא מייצרת בעצמה. עם זאת, כבעלי ברית, הצעדים שננקטו בנושא זה אינם תורמים לקשרים בין 2 המדינות ", אמר הבכיר הטורקי לרויטרס.

טורקיה וגם ארצות הברית רואות את ב- PKK ארגון טרור.

Image result for (PKK)"

אנקרה מסווגת גם את ה- YPG, כוח המיליציה הכורדי הסורי שסייע להביס את דאעש (דאעש) במזרח סוריה בין השנים 2014-2017, כארגון טרור, וטוענת כי לקבוצה זאת יש קשרים עם ה- PKK. ארה"ב אינה שותפה לדעה זו, וסיפקה ל- YPG סיוע צבאי ועזרה אחרת, כמו כן סייעה להם להבריח נפט באופן בלתי חוקי מהמדינה הנמצאת במצב מלחמה.

Image result for ypg"

הפסקת הפרוייקט המשותף לאיסוף מודיעין נגד גורמי אוייב היה רק צעד אחד במסגרת הצעדים שנקטה ארה"ב נגד טורקיה מחשש שמודיעין שיסופק לה ישמש נגד כוחותיה היא בצפון סוריה ובעיראק או יזלוג לגורמים איראנים בגזרה. טורקיה תחת שלטונו של ארדואן הפכה ממדינה בעלת ברית לסיכון ביטחוני עבור ארה"ב שיודעת לנקוט בצעדים המתאימים כדי לא למצוא עצמה מסייעת במו ידיה לפגיעה בחייליה הפרושים בצפון סוריה ובעיראק.

Image result for us vs turkey"

כתיבת תגובה