"אריות המהדי"-דוגמה ליישום האסטרטגיה האיראנית על גבול סוריה-עיראק

איראן ממשיכה את התבססותה העמוקה במזרח סוריה אך משנה ,פעם אחר פעם,את אופי פעילותה באזור זה לאור השתנות הנסיבות האזוריות והבין לאומיות.

לאחר שאיראן מימנה הקמה ואימון מיליציית "אלחשד אלשעבי" בעיראק , שמאוחר יותר כינס תחת דגלו את כל המיליציות השיעיות המקומיות והזרות , שהגיעו מאפגניסטן, פקיסטן,צ'צ'ניה ועוד קהילות שיעיות ברחבי יבשת אסיה , היא הצליחה להשתלט ביטחונית ופוליטית על עיראק .

עקב מחאה ציבורית בעולם ובעיראק עצמה הוחלט, בעיצה אחת עם מפקדה העליון של מיליציית אלחשד אלשעבי, האלוף קאסם סולימני – מפקד כוחות החוץ של משמרות המהפכה האיראנים , למזג את המיליציה הגדולה,שמנתה בין 50 ל-60 אלף לוחמים , עם צבא עיראק ,ובכך קיווה סולימני להשיג שליטה על גורם זה מבפנים.

אלא שבינתיים התברר לאיראנים כי עצם עובדת שהייתם של לוחמים זרים על אדמת עיראק מעלה את רמת ההתנגדות לנוכחותם הם , הם החליטו לשנות ולהתאים את שיטת הפעולה ולהקטין את מקדם החיכוך עם תושבי עיראק.

האלוף סולימני החליט להקים עוד ועוד מיליציות מקומיות, שתהיינה מורכבות מלוחמים אזרחי עיראק שיקבלו את שכרם מאיראן וימלאו אך ורק את פקודותיהם.

אלא שאת שלב ההכשרה לא היה ניתן לבצע בעיראק עצמה,בגלל המחאה הציבורית , ולכן נבנו מחנות אימונים למגוייסים העיראקים החדשים במזרח סוריה,במחוז דיר א-זור,שם יש לאיראנים שליטה מוחלטת בשטח ואין התנגדות עממית ממשית לפעילות זאת.

אמצעי תקשורת במזרח סוריה פרסמו אתמול כי הסתיימה הכשרת לוחמים ,אזרחי עיראק, במחנות אימונים ליד עיר המחוז – אלבוכמאל וכי הם החלו שהתפרסותם לאורך גבול עיראק- סוריה לא הרחק ממעבר הגבול אלקאים המהווה נדבך חשוב ביותר בגשר היבשתי בין טהרן לים התיכון.

Image result for ‫גשר יבשתי איראני‬‎

אמנם האלוף קאסם סולימני,הוגה הקמת מיליציה זאת, שזכתה לשם השיעי המודגש – " אריות המהדי " – #أسود_المهدي , חוסל בינתיים ע"י האמריקאים ליד שדה התעופה הבין לאומי של בגדד בתחילת החודש , אך ממשיכו לא מרפה ודואג להוציא לפועל את תוכניותיו , שגם בעבר היו לו יד ורגל בתכנונם וביישומם.

יש לציין כי האיראנים גייסו צעירים סורים רבים במזרח המדינה לשורות המיליציות שהשתלטו על האזור אך מספרם אינו רב ואם ברצונם לכפות את שלטונם על האזור ,התברר להם שעליהם להביא צעירים נוספים מעיראק.

הקמת כוח צבאי עיראקי בפיקוד איראני על אדמת סוריה יוכל לשמש את האיראנים בעתיד ליישום האסטרטגיה הכוללת שלהם במזרח התיכון בכלל ובסוריה ועיראק בפרט , ובמידה ותתעורר ביקורת אזרחית בסוריה הם יוכלו להעבירם את הגבול והם יאיימו משם על מזרח סוריה.

כרגע השלטון המרכזי של אסד במזרח סוריה כמעט ואינו קיים , עובדה הידועה היטב לרוסים,ששלחו לא מזמן כוחות משטרה צבאית שלה על מנת לנסות ולדחוק משם הכוחות האיראנים ולהחזיר לשלטון המרכזי את השליטה, לפחות חלקית,על חבל ארץ זה.

יש לציין כי באזור זה של מזרח סוריה פעילים מאוד גם לוחמי דאעש היוצאים לתקיפות קטלניות על המיליציות האיראניות שבאזור ונסוגים אחר כך לתוך המדבר מבלי שניתן יהיה לאתרם.

אתמול החל כוח צבאי של החיזבאללה מלבנון ,ביחד עם מיליציות איראניות שבאזור, במבצע "חפש והשמד" באזורי המדבר הסמוכים לעיר המחוז-אלבוכמאל , במטרה לטהר את האזור מלוחמי דאעש ולאפשר לשיירות הנשק המגיעות מאיראן והחוצות את מעבר אלקאים שבאזור , לנוע מערבה בביטחון , מבלי שיותקפו או מבלי שיצטרכו להתנהל בשיירות גדולות הזקוקות לשמירה כבדה אך מנגד מושכים את תשומת לב לווייני הריגול העוקבים אחריהם מצאתם מאיראן כדי לראות לאן הם מספקים את הנשק האיראני הכבד .

תמונה

 

כתיבת תגובה