האם החלה מלחמת הירושה באיראן ?

איראן תרחיש הירושה: האם החלה מלחמת הירושה באיראן , והאם המשמר המהפכני האיראני, ימנה את בנו של חמינאי כמנהיג הבא של איראן?

מוג'תבה, בנו של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, כנראה הוא היורש שיהיה מנהיגה של איראן, לאחר הסתלקות אביו.
המדיה האירנית מספרת, על קרב קשה שמתרחש במסדרונות המשטר באיראן, על בחירת יורשו של המנהיג העליון עלי חמינאי, שכיום מעל גיל שמונים, בהחלטה שתקבע את גורלה של איראן בעשורים הבאים.

עימותים אלה הסלימו, לאחר הריגתו של מפקד כוח קודס האיראני, קאסם סולימאני, במהלך תקיפה אווירית של ארה"ב ,סמוך לשדה התעופה בבגדאד בתחילת החודש, והתמיכה שקיבלו אנשי משמרות המהפכה על ידי חמינאי, הגבירה את כוחם, למרות תפקידם באירוע הפלת המטוס האוקראיני, שנהרגו בו 176 בני אדם.

דיווח ב"פייננשל טיימס "ביום חמישי מסר, כי אנשי משמרות המהפכנים באיראן, מאמינים שידם תהיה על העליונה, בתהליך, בחירת יורשו של חמינאי לאחר מותו.

על פי העיתון, תהליך הבחירה יהיה תלוי, במאזן הכוחות באותה תקופה באיראן, מה שהצביע על כך שהוא נוטה יותר לעבר משמרות המהפכה ותומכיהם .

העיתון מצטט אנליסט פוליטי רפורמיסטי באומרו, כי "קיימת מדיניות מכוונת בתוך איראן, המאפשרת למשמרות המהפכה, להפוך אותם, לכוח הדומיננטי, כדי שיוכלו למלא תפקיד מרכזי בהעברת השלטון."

עיתונאים שמקורבים למשמרת המהפכה מאמינים, כי האירועים האחרונים, מדגישים את הצורך במנהיג פרגמטי, שיהיה מוכן לעמוד מול ארצות הברית, לפי העיתון.

"הם מזלזלים בהשערות הרפורמיסטים, לפיהם האיראנים רוצים שהמנהיג העליון הבא, יהיה תפקיד כבוד בלבד, ולא עוד דמות חזקה", כמו חמינאי.

העיתון מצטט את קרוב משפחתו של המנהיג העליון באומרו, כי "ההתפתחויות האחרונות, היו קריאת השכמה. הם הזכירו לנו שארצות הברית יכולה להכריז מלחמה על איראן, ואנחנו זקוקים למנהיג אמיץ, שיכול לשמור על יציבותה וכוחה של המדינה."

"המדינה לא יכולה לקחת סיכון , של מנהיג חסר ניסיון", נאמר.

על פי הפרשנות המועדפת על ידי פוליטיקאים , המנהיג הדתי עשוי להיבחר, על ידי אנשי דת בכירים, במועצת המומחים של איראן.

אסיפת המומחים היא הגוף העיקרי, במערכת האיראנית, שעליה מוטלת המשימה, לפי החוקה האיראנית, למנות ולפטר את מנהיג המהפכה האסלאמית באיראן. מועצה זו מונה כיום 88 חברים, שנבחרים בהצבעה ישירה אחת לשמונה שנים.

אולם פוליטיקאים רפורמיסטים, דוחים את הפרשנות הדתית הזו, ובמקום זאת אומרים, כי אישורי המנהיג זקוקים, ללגיטימציה כללית הניכרת בבחירות הלאומיות.

הפרשנויות השונות הללו, עומדות בלב הסכסוך הפוליטי של איראן מאז 1989, אז איתאללה חמינאי החליף את חומייני, מנהיג המהפכה האיסלאמית בשנת 1979.

חמינאי סמך על החוקה המתוקנת, שהעניקה לו "סמכות מוחלטת" בכל ענייני המדינה.

מאז, חמינאי עזר למשמרות המהפכה, להרחיב את השפעתם, ולהפוך אותם לזרוע העיקרית, כדי להפעיל כוח, ואחרי האירועים האחרונים, כך טוען הפייננשל טיימס, צריך להאיץ את המאמצים האלה ככל האפשר, כדי לקבוע את היורש הבא של המשטר .

"כשח'מנאי ימות, משמרות המהפכה ישתלטו על כל המדינה, על מנת שאסיפת המומחים, תוכל לבחור מנהיג. באותו יום, משמרות המהפכה יהיו הכוח העליון, כדי להשפיע על הבחירה, ולבלום כל משברים פוטנציאליים, והכי חשוב לשמור על אחדות", מצטט העיתון שמקורב למשטר.

המשמר המהפכני, אינו רק כוח צבאי, הפוליטיקאים הקרובים אליו נוכחים במוסדות שונים, כמו משרד המנהיג העליון, הפרלמנט והרשות השופטת.

ההערכה היא שיש להם גם כוח במגזרי התקשורת, המסחר והפטרוכימיה, והרחיבו את השפעתם התרבותית באמצעות הפקת סרטים תיעודיים, בנוסף הם מנהלים שירות מודיעין שאחראים לכלוא פעילים פרו-רפורמיסטים, שמיד מואשמים בריגול.

אנליסטים אומרים, כי בעוד שלמשמרות המהפכה יש השפעה מסוימת על המנהיג העליון עלי חמינאי, הם נשארים נאמנים לו ומכבדים את מילתו הסופית בכל העניינים, ולפיכך למנהיג הבא לא תהיה את אותה הסמכות שיש לחמנאי.

חלק מהמשקיפים הפוליטיים מאמינים, כי המועמד שאמור להחליף את חמינאי, יצטרך להיות צעיר ונוקשה באופיו, עם מניעים אידיאולוגיים, לפי העיתון.

סוגיית המתמודדים הפוטנציאליים של חמינאי לא נדונה בפומבי, אך השערות נשמעות באופן פרטי לגבי איזו אופי, מעדיפים משמרות המהפכה.

בהתחשב באירועים האחרונים, הצטמצמו האפשרויות של מוג'יתבה בן ה -51, הממשיך בלימודי דת, באחוזה הדתית בקום, מה שמקנה לו מעמד של איש דת בכיר, החיוני לתפקיד המנהיג העליון.

אחד מקרובי משפחתו אומר, שלמוג'טבה מנטליות דומה לאביו, ויש לו תובנה בנושאים פוליטיים, צבאיים וכלכליים.

"יש לו יחסים טובים עם משמרות המהפכה. יתכן שלא תהיה לו סמכות כמו של אביו, אבל משמרות המהפכה לא יכולים לכפות עליו את תכתיביהם."

מועמד אפשרי נוסף הוא איברהים ראיסי, שופט הראשי שהפסיד בבחירות לנשיאות 2017 לרוחאני.

הבחירה תעשה בין מועמדים פוטנציאליים, לאחר מותו של חמינאי , בעיר קום במכללה הדתית, שמילאה תפקיד חיוני, בניצחון המהפכה האיסלאמית בשנת 1979, וכיום היא המוסד השני בחשיבותו, אחרי משמר המהפכה.

יחד עם זאת, אנשי הדת הבכירים בעיר קום נחשבים כזקנים, בין הבולטים שבהם הוא האייטולה חוסין וואחיד חוראסאני, 99, הנחשב לאיש הדת הבכיר ביותר.

בדומה, ישנם אחרים כמו לוטף אללה, סאפי קלבאגיאני, 100, חוסין נורי חמדני, 94, נסיר מכרים אל-שיראזי, 92 ומוסא אל-שבירי זנג'אני, 91.

העיתון אומר כי משמרות המהפכה נחושים, להיות המוסד האידיאולוגי והפוליטי המרכזי, שיכול לבחור את המנהיג הדתי הבא, שישלוט באיראן, ולהרחיב את השפעתו מעבר לגבולות עירק.

ראוי לציין שארצות הברית הטילה בחודש נובמבר האחרון סנקציות, על מוג'בא חמינאי ואיברהים ראיסי, באשמה של תמיכה בטרור, במלאת יום השנה הארבעים, להשתלטות על שגרירות ארה"ב בטהראן.
https://t.co/ANSHuBNWwc

 

مجتبى نجل مرشد إيران الأعلى علي خامنئي

 

כתיבת תגובה