האם ההסכם בין ארה"ב לסין ישפיע על הסחר בין ישראל לסין?

על אף שחתימת הסכם השלב הראשון, היוותה "הפסקת אש" במלחמת הסחר, בין בארה"ב לסין, הדו"ח דווקא צופה שיגבר הלחץ על ישראל, בכל הקשור להשקעות הסיניות בה. "על כן על ישראל להתאים את קשריה עם ארצות הברית, לעידן התחרות בינה לבין לסין. ההחלטה להקים ועדה לפיקוח על השקעות זרות בישראל, הייתה צעד ראשון וחשוב בהקשר זה."

"ישראל חייבת ללמוד את פרטי ההסכם, ולהסיק ממנו את תחומי שיתוף הפעולה, שארצות הברית סיכמה עם סין,כולל הקווים האדומים האמריקאים, בתחומי הסחר וההשקעה, והעברת הטכנולוגיות והמומחיות,כמו כן מעקב אחר התחומים שארצות הברית רואה, שאינם ברורים לשני הצדדים", הוסיף הדו"ח.

Image result for israel vs china

הדו"ח הדגיש את מידת התלות, של ישראל בארצות הברית. "יהיה זה נכון שישראל תגבש מדיניות, דומה לזו של ארצות הברית, שכן ארצות הברית, היא בעלת הברית האסטרטגית החשובה ביותר של ישראל. כיום, אין לישראל שום אלטרנטיבה לתמיכה אמריקאית, בפורומים בינלאומיים שונים, כאשר האו"ם הוא הראשון, סיוע ביטחוני ומצוקה כלכלית."

"ארצות הברית היא שותפה הגדולה ביותר של ישראל בסחר הבינלאומי , למרות שיחסי המסחר שלה עם סין מתרחבים, באופן רציף בשנים האחרונות. על ישראל לתת את דעתה, גם ליחסים עם סין, לאור סוגיית שמירת התחרותיות הכלכלית שלה לטווח הארוך, ובעקבות עליית סין  למעמד של מעצמת-על כלכלית, וטכנולוגית גדולה, במיוחד בתחומים שבהם ישראל נחשבת למובילה עולמית.

הדו"ח המליץ כי "ישראל צריכה לפתח מדיניות המאזנת, את האינטרסים הכלכליים שלה לטווח הקצר, ואת החשיבות של שמירה על הכלכלה והביטחון של ישראל בטווח הבינוני והארוך, הן מכיוון שסין היא מדינה טכנולוגית, ושחקנית תחרותית, המבקשת להפוך תכניות אזרחיות לצבאיות, וגם בציפייה ליחסים אסטרטגיים עם ארצות הברית, כשהמשא ומתן יעבור לשלב השני, בין ארה"ב לסין, ויתמקד בסוגיות טכנולוגיות, על ישראל להגדיר בבירור את מדיניותה הכלכלית מול סין, לאור הסלמת התחרות, בתיאום עם ארה"ב.

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

כתיבת תגובה