השבוע שבין ה-27.12.19 ל- 1.1.20 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- המגעים להסדרה מקבלים פומביות רבה יותר לאחר שגם בישראל מאשרים את קיומם.
*- הפלסטינים מדווחים שישראל אישרה יבוא תוצרת חקלאית מהרצועה לישראל,וחידוש יבוא צמיגים לרצועה. בתוך כך, מביע גורם כלכלי פלסטיני אופטימיות לשיפור המצב הכלכלי ברצועה במידה והמהלך יצא לפועל.

*- חמא"ס מאשימה שחוליה מטעם המודיעין הכללי הפלסטיני שהוכוונה מאיו"ש היא שסיפקה לישראל את המידע שאיפשר את חיסולו של פעיל הגא"פ בהא אבו אלעטא. בפת"ח טוענים, כי האשמות אלה נועדו לחפות על חוסר התגובה של החמא"ס לאחר החיסול של המחבל.

*- שורה של ארועים לציון יום ייסוד הפת"ח ברצועת עזה ובאיו"ש, כולל מפגנים צבאיים, וזאת בצל הפילוג הפנימי בין מחנות אבו מאזן ודחלאן.

*- ברקע, נערכה עצרת בראמאללה לזכר הרודן העראקי סדאם חוסיין, ובחתונה של פעילי שמאל ברמאללה הושמעו שירי הלל לבשאר אלאסד ונסראללה, לצד קריאות להעלות באש את מעוז המורדים הסורים באדליב.

ובהרחבה:

המגעים להסדרה או הרגעה, תלוי את מי שואלים, מקבלים פומביות רבה יותר לאחר שגם בישראל מאשרים את קיומם. על רקע זה נמסר על מעבר הפגנות הגדר בימי שישי למתכונת חודשית. כחלק מהמהלך נמסר על בחינת אפשרות להגדיל משמעותית יציאת פועלים (שהם כביכול סוחרים) לעבודה בישראל, וכן על יצוא תוצרת חקלאית ותעשייתית מעזה לבחרין, בדגש על תות שדה וקרמבו. כן אושר יצוא תות שדה, עגבניות וחצילים מעזה לישראל, תוך התחייבות לבקרה מדגמית של משרד הבריאות על מוצרים אלו (לא באמת ריאלי, כל ההשקיה ברצועה מתבצעת
במי ביוב). לטענת הפלסטינים, התחייבה ישראל לאפשר גם הכנסת צמיגים לרצועה, אחרי שהמלאי הישן חוסל בסבב ההפגנות הנוכחי, ולא נשאר מה להבעיר.
מנגד, הטילו אנשי החמא"ס אגרה של 1000 ₪ על כל טון עגבניות מיובאות מישראל, כביכול כדי להגן על החקלאים הפלסטיניים, אך בעיקר כדי להגדיל את משאבי השלטון החמא"סי ברצועה.

עלי אלחאיכ, יו"ר איגוד אנשי העסקים ברצועה העריך, כי מימוש יוזמת ההסדרה יביא לשיפור ניכר במצב הכלכלי ברצועה בשנת 2020. מנגד, הגדירו גורמים ברצועה את שנת 2019 כשנה הגרועה ביותר בתולדות הכלכלה העזתית (הגזמה פרועה, כהרגלם של הפלסטינים).

הנה סרטון בנושא:

ממשלת הרש"פ מביעה דאגה פן מהלכי ההסדרה ברצועה, מגמתם הנצחת שלטון החמא"ס ברצועה, כדי להביא ליישום בפועל של "עסקת המאה" של טראמפ.

ברקע לדברים, שב יו"ר הרש"פ אבו מאזן והכריז בפני הכינוס המועצה המייעצת של הפת"ח, כי א יסכים לעריכת בחירות כלליות ללא השתתפות ערביי מזרח ירושלים בהן. בד בבד, הדגיש אבו מאזן את נחישות הרש"פ לקדם העמדה לדין בבית המשפט הבינ"ל של בכירים ישראלים שביצעו פשעי מלחמה. במסגרת זו,דווח, כי נציגי בית הדין הבינלאומי בהאג נועדו עם נציגי חמא"ס והחזית העממית ברצועה וקיבלו מהם מידע על פשעי מלחמה ישראלים. ועל זה נאמר: אין גבול לצביעות.

ממשלת הרש"פ מביעה זעם מהחלטת הקבינט הישראלי לנכות עוד 150 מליון ₪ מכספי המסלקה , בגין העברת כספי הרש"פ למשפחות "שהידים" ומחבלים. יצויין,כי הסכומים שמעבירה הרש"פ בפועל למשפחות המחבלים גבוהים בהרבה, וישראל מבקשת למנוע את קריסת הרש"פ, ולכן מסתפקת בקיזוז חלקי.

חמא"ס מאשימה שחוליה מטעם המודיעין הכללי הפלסטיני שהוכוונה מאיו"ש, ע"י שעבאן ע'רבאוי, הממונה על הפעילות ברצועה במנגנון, היא שסיפקה לישראל את המידע שאיפשר את חיסולו של פעיל הגא"פ בהא אבו אלעטא. חסין אלשיח', בכיר הפת"ח טען בתגובה כי פרסומים אלו מטרתם לחפות על חוסר המעש של החמא"ס לאחר חיסול אבו אלעטא.

הנה תמונות:

לצד זאת טוענים בחמא"ס, כי מאג'ד פרג' מפקד המודכ"ל באיו"ש ובכיר פת"ח חסין אלשיח', הגו תכנית לחיסול פוליטי של מרואן ברגותי, כדי למנוע ממנו להתמודד על הנהגת הרש"פ. במסגרת זו ננקטו צעדים להצרת צעדי מקורביו,ולשבירת שביתת הרעב שיזם בין כתלי הכלא. זאת, לצד הסברה לגורמים בינלאומיים, ובראשם המודיעין האמריקאי, עד כמה מסוכנת חזרתו של ברגותי לזירה הפוליטית הפלסטינית. אין חידוש של ממש במתיחות בין ברגותי לבין השניים ואין זה סוד שלא שוררת ביניהם חיבה יתרה. מכל מקום נראה שמדובר בנסיון של החמא"ס לתקוע טריז בשורות הנהגת הפת"ח, ונראה שמדובר בנסיון מצליח שכן יו"ר הרש"פ אבו מאזן זימן למפגש בלשכתו את פרג', אלשיח' ואת רעייתו של מרואן ברגותי, אם כי רשמית עסק המפגש בסוגיית התמיכה במשפחות השהידים.

הפת"ח ציין את יום ייסודו, כולל ברצועת עזה. "גדודי אלאקצא" של הפת"ח פלג "נצ'אל אלעאמודי", המתואם עם החמא"ס, אף קיימו מצעד צבאי מצפון הרצועה לכיכר החייל האלמוני שבלב העיר עזה. בנוסף, נערכה בכיכר עצרת המונים אותה הובילו אנשי מחנה דחלאן בתנועה, כשהנואם המרכזי היה חבר המועצה המחוקקת מאג'ד אבו שמאללה, שקרא להשבת האחדות לפת"ח.

יום למחרת איפשרו אנשי החמא"ס גם למחנה אבו מאזן לקיים עצרת, שהיתה למפגן כח מרשים, לאחר שפעילי התנועה צעדו מכל ערי הרצועה, לרחוב "אלוחדה" בעיר (הרחוב הצפוני בין 3 צירי הרוחב החוצים את העיר עזה). אנשי החמא"ס הציבו מספר רב של אנשי בטחון, כביכול למען הסדרת והכוונת התנועה, אבל גם, כדי לפקח ולודא שמשתתפי העצרת אינם עוברים למפגן התנגדות לשלטונם. ובסופו של יום שני הצדדים יצאו מרוצים, כשכמובן בחמא"ס גזרו קופון על מפגן הסובלנות והדמוקרטיה שאיפשרו.

הנה תמונות:

כמובן שגם באיו"ש נערכו לא מעט ארועים לציון המאורע, שנפתחו בהדלקת משואה בידי יו"ר הרש"פ. כן נערכו שורה של מצעדים צבאיים בידי אנשי מנגנוני הרש"פ ברחבי איו"ש. בראמאללה, הגיעה גם קבוצת חמושים וביצעה ירי באויר תוך שהם מכריזים שקול הנשק הוא הקול שהניע את תחילת פעילות ארגון הפת"ח. מנגנוני הרש"פ לא התערבו, למרות התנגדותם למעשים מעין אלה בשגרה.

הנה תמונות:

לצד זאת, קיימו פעילי חזית השחרור הערבי בראמאללה טקס לציון 13 שנה להוצאתו להורג של הרודן העראקי סדאם חוסין, המהווה עד היום מושא הערצה לרבים מהפלסטינים.

ולא רק צדאם זוכה להערצה, גם הקצב מדמשק בשאר אלאסד, ועוזרו הנאמן נסראללה מקבלים גיבוי בראמאללה. הנה תמונות מחתונה של פעילי שמאל בראמאללה בה שר הקהל המשולהב קריאות עידוד לבשאר ונצראללה, תוך קריאה להעלאת אדליב, מרכז המורדים נגד משטר אסד, באש ללא רחמים:

לרגל סוף שנת 2019 מפרסם הלמ"ס הפלסטיני, כי בעולם חיים 13.3 מליון פלסטינים מהם 5 מליון באיו"ש ובעזה (3 מליון באיו"ש, כולל מזרח ירושלים כנראה, ו- 2 מליון ברצועה), 1.6 מליון הם ערבים ישראלים (לפי למ"ס ישראל, האוכלוסיה הערבית בישראל מונה 1.9 מליון, אך נתון זה כולל גם את הדרוזים, שמספרם כ150 אלף), 6 מליון חיים במדינות ערב השונות, ובראשן ירדן, ולאחר מכן לבנון וסוריה, והיתר באירופה, ארה"ב ושאר מדינות העולם. על פי הדו"ח חלה ירידה בפריון האישה הפלסטינית, אך הוא עדיין גבוה ועומד על 3.7 לידות לאישה באיו"ש, ו- 4.5 לאישה ברצועה.

עד כאן להשבוע: שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

 

 

כתיבת תגובה