ההסלמה בין ארה"ב לאיראן והשפעותיה על רוג'בה הכורדית בצפון סוריה

ארה"ב התקיפה אתמול בסיסים של מיליציות פרו-איראניות בעיראק ובסוריה. ההתקפה נערכה סמוך לגבול עיראק – סוריה באזור הפרת והמיליציה העיקרית שהותקפה היא חיזבאללה עיראק (מיליציה שהוקמה ע"י איראן). בהתקפה האמריקאית נהרגו לפחות 27 לוחמים, ביניהם לפחות בכיר אחד.

התקיפה האמריקנית הגיעה בתגובה לירי הרקטות לעבר בסיס אמריקני בעיראק בסוף השבוע האחרון, ממנה נהרג אזרח אמריקני. בהודעה של צבא ארצות הברית, תקיפת המטרות באה על רקע "מתקפות חוזרות ונשנות של גדודי חיזבאללה על בסיסים עיראקיים המארחים את כוחות הקואליציה האמריקנית". אולם, איראן מצידה הכחישה מעורבות בתקיפת הכוחות האמריקניות, וכינתה את הפעולה האמריקנית כ"טרור".

זוהי המתקפה המשמעותית הראשונה של ארה"ב על ארגונים המזוהים עם איראן מזה זמן רב.

Image result for rojava

השלכות אפשריות:

1. החלטה של ממשלת עיראק להוציא את ארה"ב משטחה (גורמים רשמיים בעיראק רמזו לכיוון הזה היום) – במידה וארה"ב תאלץ להוציא כוחות מעיראק היא תבחר בין החלשת כוחותיה במזה"ת לאפשרות שנייה של העברת הכוחות לאחת השכנות ובכלל זה רוג'בה היא אופציה.

2. המשך הסלמה במאבק במיליציות פרו איראניות – תגובה תגרור תגובה וכך ארה"ב תיאלץ לתגבר את כוחותיה באזור זה (גם בהיבט הזה רוג'בה ממוקמת בנקודה אסטרטגית).

3. תרחיש מתון – לחץ עיראקי להפחית את הנוכחות האמריקאית באזורים מסוימים של עיראק תוך הסלמה אטית בין ארה"ב לבין המיליציות הפרו-איראניות. גם בתרחיש מתון שכזה רוג'בה תשחק תפקיד חשוב. בסיס אפשרי לאמריקאים באזור. אולם יתכן כי האמריקאים יישארו רק בדרום רוג'בה הרחק מהמלחמה עם טורקיה. וגם בתרחיש מתון קיימת האפשרות של יציאה אמריקאית מהאזור (ואולי רק הנשיא הבא אחרי טראמפ יקבל החלטה כזו).

רוג'בה הכורדית:

Related image

קרדיט:אוריאל לוי (דבר) וסתיו מיטב, חברי תנועת דרור ישראל ומפעילי ערוץ הטלגרם רוג'בה

 

 

כתיבת תגובה