והיה ותפרוץ מלחמה עם איראן- תסריט מאת ד״ר עופר ישראלי

והיה ותפרוץ מלחמה עם איראן היא תהיה שונה ממלחמות עבר.

איראן, המחזיקה באידיאולוגיה נחרצת כנגד ישראל עד כדי שאיפה להשמדתה, תאמץ בהכרח אסטרטגיית התשה שתכלול שימוש בעוצמת אש והפעלת כוח שיופעלו במינון גבוה, אך משתנה לאורך זמן.

בשלב הראשון תפעיל טהראן את שלוחיה — חיזבאללה מלבנון וג׳יהאד אסלאמי פלשתיני (גא״פ) וחמאס מרצועת עזה — למלחמה ישירה כנגד ישראל תוך שימוש בארסנל הרקטות הגדול שברשותם.

Image result for war between israel and iran

לאחר שתמצה איראן את יכולות שלוחיה ותוך ניסיון להרחיק ממנה תגובה ישראלית, תפעיל טהראן לוחמת טילים ארוכי-טווח וטילי שיוט עם יכולת פגיעה מדויקת ונזק גבוה. כזו שתכלול שיגור רב-מוקדי מאיראן ומסוריה, מעיראק ומתימן, לעבר מטרות איכות בכל שטחה של מדינת ישראל. מעל לכל, מלחמה מעין זו עלולה להתדרדר לכדי שימוש של איראן בנשק גרעיני כנגד ישראל.
כדי לסיים מלחמה זו בהצלחה יחסית ובלא קריסה צבאית, כלכלית, וחברתית מוחלטת, תידרש ירושלים לאמץ אסטרטגיה מנוגדת לזו האיראנית; כזו שתהיה שונה ממלחמות או מבצעי עבר של ישראל, דוגמת לבנון השנייה או ״צוק איתן״. תפיסת ההכרעה הצבאית ,הקלאוזוביציאנית בעיקרה, אותה מוביל הרמטכ"ל הנכנס אביב כוכבי, היא המתאימה למערכה מעין זו, אך היא תידרש לאמץ מספר דגשים.
הראשון, העדפת שימור היכולות הצבאיות והתשתיות החיוניות בישראל על פני הגנה על ריכוזי אזרחים.

Image result for war between israel and iran

השני, פעולה הן נגד-כוח, פגיעה בנשק הגרעיני והאמל״ח הקונבנציונלי שיהיו בידי איראן וביכולות השיגור שלהם, והן נגד-ערך, פגיעה במרכזי החברה והכלכלה של איראן, שהם הנכסים המוערכים ביותר על ידי טהראן. בתוכם, התעשייה ובייחוד התעשייה הצבאית, נמלי הים והאוויר, מערך ייצור הנפט, קווי התחבורה ומרכזי התקשורת ותחנות הכוח באיראן, וגם סמלי המשטר, אשר כולם ייחשבו במלחמה זו כמטרות צבאיות, שכן הם ישמשו כחלק חשוב מהמאמץ המלחמתי של טהראן כנגד ישראל.

השלישי, שימוש הרסני בארסנל הטילים ארוכי הטווח של ישראל ומערך מטוסי הקרב שלה שיופעלו בהיקף נרחב אך מדויק כבר מתחילת המלחמה. מערכות הנשק הישראליות יופעלו באופן לא-פרופורציונלי לעבר מטרות איכות שוברות שוויון במטרה להכריע את האויב, ולכל הפחות להשמיד את יכולותיו הצבאיות והכלכליות.

בהשאלה למערכות הצבאיות בעזה, יידרש צה״ל להפיל את ״רבי הקומות״ של איראן וגרורותיה כבר בפתיחת המלחמה ולא בשלביה המאוחרים ולאחר הקזת דם מרובה של ישראל ואזרחיה.
פרויקט בניית האימפריה האיראנית במזרח התיכון נמשך עשרות שנים ומצוי כיום בשיאו. הוא כולל גידול בהיקף וביכולות של המיליציות הנתמכות על ידי משמרות המהפכה של איראן — בעיראק ובתימן, בסוריה ובלבנון. איראן גם פועלת נחרצות לבנות גשר יבשתי משטחה דרך עיראק וסוריה עד לחוף ימה של לבנון. סך כל ההשקעה האיראנית בשלוחיה במרחב מסתכמת בעשרות מיליארדי דולרים בעשורים האחרונים.
תהליך השיעיזציה האיראני המתרחב מאיים לא רק על ישראל אלא על מדינות נוספות וביכולתו לשמש כאמצעי להרחבת והעמקת מערך הבריתות האזורי של ירושלים. ערב הסעודית, איחוד האמירויות ומדינות מפרציות נוספות, חשות היטב את משב הרוח המזרחי המאיים הנושב מכיוונה של טהראן. תמורת ביטחונות לפיהם ירושלים תעמוד לצדן במידה ואיראן תפעל נגדן צבאית, ניתן יהיה לתמרץ מדינות אלו להצטרף למאמץ הישראלי לאיזונה של איראן; הן בדחיית מועד פריצת המלחמה ובמקרה של כישלון המאמץ, הצטרפותן לישראל במאמץ הלחימה — אם באמצעות מתן אפשרות לצה״ל ולחיל האוויר הישראלי להשתמש בפלטפורמות צבאיות בשטחן ואם באמצעות מתן סיוע כלכלי ואחר לירושלים לצורך מיגור האיום המשותף.

Image result for war between israel and iran
תוך הדגשת העובדה שישראל איננה מעבירה את הסיכון, או נמנעת מפעולה כלשהי במטרה להסיט את נטל הפעולה כנגד איראן למדינה אחרת, נדרשת ירושלים להצטרף אל עגלת המעצמה החזקה, ארה״ב.            יישום אסטרטגיה זו, שהוא נדבך חשוב נוסף באסטרטגיה הישראלית הכוללת, מחייב את ירושלים לחתום על מסמך ברית הגנה עם וושינגטון, אשר מחד, לא יגביל את חופש הפעולה של ישראל ומאידך, ייכנס לתוקף רק במידה ויגבר החשש לשימוש בנשק גרעיני כנגד ישראל. בכך, תפעל ברית ההגנה להרתעת איראן מלממש את שאיפתה להשמדת ישראל מתוך הבנה של משטר האייתוללות כי פגיעה אנושה בישראל תוביל בהכרח לנפילתו.
לצד ברית ההגנה בין ישראל לארה״ב נדרשת ירושלים לסייע לערב הסעודית ולאיחוד האמירויות, לירדן ולמצרים לקבל מטרייה גרעינית אמריקאית. התחייבות אמריקאית מעין זו תבטיח מחד, את היצמדותן לעגלה הישראלית/אמריקאית תחת מעבר שלהן לזו האיראנית ומאידך, היא תחליש את הרצון והמחויבות של בנות הברית של איראן לדבוק בטהראן מתוך הבנת המחויבות האמריקאית להגן על ישראל ועל בנות הברית האחרות של וושינגטון באזור.

קרדיט:  ד״ר עופר ישראלי הוא מומחה ליחסים בינלאומיים, קבלת החלטות במדיניות חוץ והמזרח התיכון, מהמרכז הבינתחומי הרצליה והאקדמית אשקלון. ספרו  International Relations Theory of War, פורסם לאחרונה בהוצאת Praeger.

Image result for war between israel and iran

כתיבת תגובה