השבוע שבין ה-6.11.19 ל- 12.12.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- גם השבוע ירי רקטות לעבר שדרות כביכול מצד ארגונים סוררים, לאחר פציעת כמה עשרות מתפרעים בהפגנות יום השישי שחודשו.

*- חמא"ס מציינת את יום ייסודה (14 דצמבר) בשורה של עצרות וכנסים קטנים, שנפתחו במצעד צבאי בחאן יונס לציון "הניצחון" על סיירת מטכ"ל. כן צויינו השבוע יום פרוץ האנתפאדה -09 דצמבר 1987, ויום ייסוד החזית העממית ב- 12 דצמבר.

*- אנשי החז"ע ניסו לקיים מצעד סמי צבאי באוניברסיטת ביר זית, והתפרעו במוסד, במחאה על החלטת הנהלת האוניברסיטה למנוע זאת.

*- חילופי האשמות בין הרש"פ לחמא"ס על רקע יוזמת הקמת בית חולים אמריקאי בצפון הרצועה.

*- שביתה כללית והתפרעויות בחברון במחאה על החלטת שר הבטחון להקים שכונה יהודית באזור השוק הסיטונאי הישן בחברון. לצד זאת הפגינו מאות מתושבי חברון במחאה על החלטת הרש"פ להעביר לבעלות הכנסיה הרוסית אדמות מנזר רוסי בעיר.

ובהרחבה:

בערבית נהוג לומר: "לקד רג'עת חלימה לעדאתהא אלקדימה", ביחס למי שעסקה במקצוע העתיק בעולם וניסתה זמנית לחפש עיסוק אחר, כמו גם, לכל מי שחוזר להרגליו המגונים בעקביות. אז גם השבוע חווינו ירי רקטות לעבר שדרות כביכול מצד ארגונים סוררים, לאחר פציעת כמה עשרות מתפרעים בהפגנות יום השישי שחודשו. בפועל נראה שמדובר בג'האד האסלאמי שמבק להפגין שהוא עומד בהתחייבותו להגיב על כל פגיעה ישראלית במתפרעים בהפגנות יום השישי לאורך הגדר.

ואכן השבוע הודיעו הארגונים העזתיים על חידוש ההפגנות, שלוו כרגיל בהתפרעויות אלימות, יידוי אבנים, בקבוקי תבערה ומטענים לעבר כוחותינו. התגובה הישראלית לעבר המתפרעים מוצגת בעקביות כ"ירי לעבר מפגינים תמימים וחפים מפשע", כפי שאפשר לראות בסרטון המצורף.

בתגובה, לפציעת כמה עשרות מתפרעים ירו אנשי הגא"פ 3 רקטות לעבר שדרות, שתיים מהן יורטו ע"י כיפת ברזל והשלישית נפלה בשטח פתוח, אבל די היה בכך כדי לעורר את החרדות של תושבי עוטף עזה מחדש. ישראל כהרגלה הגיבה שוב בתקיפת מפקדות ריקות, בנסיון להרגיע את הביקורת מבית.

הנה תמונת המטח:

ברקע לדברים סיימו משלחות החמא"ס והגא"פ את שיחותיהן בקהיר, ונראה שהמשחק המאוס שוב חוזר על עצמו. בחמא"ס מביעים רצון ברגיעה בתמורה להקלות, אבל לא מוכנים לעצור את הג'האד האסלאמי. הג'האד האסלאמי מביע נכונות להיכנס לרגיעה בתנאי שישראל לא תפגע בחפים מפשע, כשלהגדרתו כל המתפרעים לאורך הגדר הם נערים תמימים שחיילי צה"ל מתנכלים אליהם ללא סיבה.

בתוך כך פתח אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס, במסע בינלאומי, לאחר סיום שיחותיו במצרים והגיע לתורכיה, כשתחנתו הבאה היא במלזיה.

ברקע לדברים חמא"ס מציינת השבוע את יום ייסודה (14 דצמבר) בשורה של עצרות וכנסים קטנים, שנפתחו במצעד צבאי בחאן יונס לציון "הניצחון" על סיירת מטכ"ל, כאשר בכל מחוז ברצועה תתקיים עצרת מקומית ביום שישי הקרוב – 13 לדצמבר. כן צויינו השבוע יום פרוץ האנתפאדה -09 דצמבר 1987, ויום ייסוד החזית העממית ב- 12 דצמבר.

הנה תמונות מתהלוכה שקיימו אנשי החז"ע ברצועה, ואפשר לראות עד כמה מדובר ב"ארגון עייף":

מנגד, קיימו אנשי החז"ע לקיים מצעד סמי צבאי באוניברסיטת ביר זית, תוך שהם קוראים לביצוע פיגועי התאבדות, וכשהנהלת המוסד הודיעה כי תאסור קיום מצעדים צבאיים, התפרעו ושברו את שערי המוסד, מה שגרם להנהלה להשבית את הלימודים.

הנה תמונות מהתפרעות אנשי החז"ע:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=3007901012620113&id=119605611449682&sfnsn=mo&d=n&vh=e

במקביל, מבקש ארגון הפת"ח מאנשי החמא"ס אישור לציין את יום ייסוד הארגון ב- 1 ינואר בעזה. בחמא"ס טרם הגיבו.

ברקע לדברים, נמשכים חילופי מהלומות בין הנהגת הרש"פ לבין החמא"ס על רקע הקמת בית החולים האמריקאי בצפון הרצועה. אבו מאזן ואנשיו מאשימים את החמא"ס, כי הם משתפים פעולה עם "עסקת המאה" ל טראמפ, ומסייעים ליצירת מדינה נפרדת מאיו"ש ברצועת עזה, כשבמסגרת זו הם תוקפים גם את יוזמת "האי המלאכותי" מול חוף עזה. במקביל, מכריז אבו מאזן על תקצוב הפעלת בית חולים חדש שנבנה ברצועה במימון תורכי ומאז הוא שוכן כ"פיל לבן", ללא שימוש. בחמא"ס מנגד, מאשימים את אבו מאזן בהפקרת הרצועה, ובהתעלמות ממצוקת תושביה, ודוחים על הסף כל טענה כאילו הם משתפים פעולה עם "עסקת המאה".

במקביל, מנגחת חמא"ס את הרש"פ בעקבות תרגיל משותף של הגנה אזרחית במעבר ג'למה, בהשתתפות שירותי הצלה וכיבוי אש משני הצדדים. ברש"פ מכחישים את קיום התרגיל, שתמונות ממנו הופיעו באתר האינטרנט של המתפ"ש.

לצד זאת, נועד אבו מאזן עם חנא נאצר, יו"ר ועדת הבחירות והכריז על רצונו לקדם הבחירות הכלליות מייד לאחר שיתברר אם ניתן לקיימן גם במזרח ירושלים, ומציין שהנושא הזה יטופל בערוצים דיפלומטיים. בהקשר זה דיווח חסין אלשיח', השר לעניינים אזרחיים ברש"פ, כי הרשות הגישה בקשה רשמית לצד הישראלי לאפשר קיום בחירות במזרח ירושלים במתכונת זהה לבחירות שהתקיימו ב- 1995 ובשנת 2006.

במישור המדיני, ממשיכים הפלסטינים להביע זעם על הכרזת שר הבטחון הישראלי בדבר הקמת שכונה יהודית באזור השוק הסיטונאי הישן בחברון. השבוע התקיימה בחברון שביתה כללית והתפתחו הפרות סדר אלימות בגזרה בעקבות זאת.

הנה תמונות:

לצד זאת הפגינו מאות מתושבי חברון במחאה על החלטת הרש"פ להעביר לבעלות הכנסיה הרוסית אדמות מנזר רוסי בעיר.

הנה תמונות:

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=854788821607323&id=119605611449682&sfnsn=mo&d=n&vh=e

ברקע לדברים מאיים אבו מאזן לבטל את כל ההסכמים עם ישראל, אם תמומש הכוונה להחיל את החוק הישראלי בבקעת הירדן. ראוי לציין שאבו מאזן הכריז כבר כמה פעמים על ביטול ההסכמים, כך שאין להתרגש יתר על המידה מאיומים אלה.

במישור הכלכלי: האיחוד האירופי ממשיך לתמוך ברש"פ ומעביר 10 מליון יורו למימון תשלום קיצבאות רווחה, שחלקן מהוות תמיכה במשפחות אסירים ו"שהידים". לצד זאת, אוסטריה מודיעה על תרומה של 2 מליון יורו לאונר"א שראשיה מלינים כל העת על גירעון תקציבי עמוק.

נראה שהדיבורים אודות הגירעון לא מרשימים יתר על המידה את תושבי ח'זעה. אלה הפגינו במשרדי אונר"א בח'אן יונס בתביעה לפיצוי על בתיהם שנהרסו בצוק איתן. המחאה הופסקה בעקבות התחייבות מנהל אונר"א ברצועה לבחון דרכים לסייע להם.

ברקע לדברים: משרד הבריאות ברש"פ טוען כי חובות כבדים מאיימים על מערך הטיפול הרפואי.

במקביל, חברת החשמל המזרח ירושלמית ממשיכה לצבור חובות לחברת חשמל ישראל. זו מאיימת לנתק את החשמל, וברש"פ מנצלים את האיום כדי לנגח את ישראל.

במישור הפנימי בלט שוד מכשירכספומט בכפר חוארה שבגזרת שכם, כאשר מהמכונה הוצא סכום של 100 אלף שקל. על פי דיווחים שונים השוד בוצע בתחכום רב וכלל ניתוק חשמל ומצלמות אבטחה באזור. למרות זאת, השודדים נתפסו ונעצרו 3 חשודים בביר נבאלה שבגזרת עוטף ירושלים.

בד בבד, קיימו מנגנוני הרש"פ השבוע מבצע אכיפה נגד רכבים לא רשומים בסלואד שכלל מעצרים והחרמת 55 כלי רכב. כוחות המש"פ נתקלו בהתנגדות ויידוי אבנים ולמעשה נאלצו להימלט מהכפר. גורמי החמא"ס מתחו ביקורת חריפה על המנגנונים שפעלו בכפר הנחשב מעוז של הלאומיות הפלסטינית. הנה תמונות מכניסת אנשי המש"פ לכפר ובהקשר אחר, נשלמות ההכנות לחגי המולד באיו"ש ובמיוחד בבית לחם, ההומה מתיירים. השבוע נפתח בבית לחם שוק חג המולד המסורתי.

הנה תמונות:

ועוד בבית לחם, שם נמשך משפט רוצחי הצעירה אסראא' ע'ריב שנטען שבוצע על רקע כבוד המשפחה. אבי הצעירה טען שלא מדובר ברצח אלא בתאונה שנבעה מטיפול ושל של "רופאי אליל", בבעיות הנפשיות של המנוחה, וביקש מבית המשפט לקיים ישיבה בדלתיים סגורות בה יחשוף מה באמת התרחש. במקביל התקיימה בראמאללה הפגנת ענק בדרישה למנוע אלימות נגד נשים.

ולסיום: גר צדק מחברון נכלא בשנית ע"י הרש"פ, לאחר שמנגנוני הרש"פ איימו לפגוע במשפחתו אם לא יסגיר את עצמו. זכויות אדם וחופש דת, הם לא הצד החזק של הפלסטינים.

עד כאן להשבוע: שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה