מבזקי חדשות ליום 8.12.2019 . מתעדכן

*- נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, קרא למועצת הביטחון של האו"ם להתמודד עם "התנהגות המשטר האיראני, שהרג מאות ומאות אנשים בפרק זמן קצר מאוד".

טראמפ אמר את הדברים ביום חמישי בעת שדיבר בארוחת צהריים עם חמשת חברי הקבע במועצת הביטחון של האו"ם.

הוא גם קרא לתקשורת "להתערב … ולהיכנס פנימה לראות מה קורה כי זה לא מצב טוב".

*- דונלד טראמפ קרא לבנק העולמי להפסיק להלוות כסף לסין, ואמר שלסין יש "המון כסף" משל עצמה או שהיא יכולה "ליצור" אותו אם היא רוצה.

טראמפ צייץ את הדברים בטוויטר הרשמי שלו יום לאחר שהבנק העולמי אימץ תוכנית חדשה להעניק לסין לפחות מיליארד דולר בהלוואות בריבית נמוכה מדי שנה, למרות התנגדותה של ארצות הברית לכך.

*- נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, הצהיר בשבת כי הכוחות הטורקיים לא יעזבו את שטח סוריה עד שתושבי המדינה יבקשו ממנה לסגת.

"לא נצא מסוריה עד שאנשי סוריה יגידו תודה, אתם יכולים לעזוב עכשיו'", כך אמר הנשיא בעצרת באיסטנבול.

*- הצהרתו של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, על עסקת חילופי השבויים עם איראן:

"אחרי יותר משלוש שנים שהוחזק בשבי באיראן, שייה וואנג חוזר לארצות הברית. סטודנט לתואר שני באוניברסיטת פרינסטון, מר וואנג הוחזק תחת יומרה של ריגול מאז אוגוסט 2016. אנו מודים לשותפינו השוויצרים על עזרתם במשא ומתן עם איראן לשחרורו של מר וואנג. העדיפות הגבוהה ביותר של ארצות הברית היא בטיחותם ורווחתם של אזרחיה. לשחרור אמריקאים המוחזקים בשבי יש חשיבות חיונית עבור הממשל שלי, ואנחנו נמשיך לעבוד קשה כדי להחזיר את כל אזרחינו, הנמצאים בשבי שלא כדין".

*- רוסיה "תגיב" נגד הסנקציות שהטילה ארצות הברית על אחד-עשר אזרחים רוסים, ושש חברות רוסיות, כך דיווח שירות העיתונות של משרד החוץ הרוסי. הסיבה לסנקציות היא הונאת סייבר.

משרד החוץ הרוסי אמר כי טענותיה של ארצות הברית הם: "שיקולים פוליטים". הדיווח טען כי אם לארצות הברית היו "ראיות אמיתיות", הם היו פונים לצד הרוסי לערוך ביקורת. על פי משרד החוץ הרוסי, לא התקבלו בקשות מסוג זה.

*- נשיא אפגניסטן, אשרף גאאני, פגש בשבת את השליח המיוחד של ממשלת איראן, אברהים טאהריאן, בקאבול.

על פי IRNA, שני הצדדים דנו בדרכים להרחבת היחסים ההדדיים ותהליך השלום המתמשך באפגניסטן.

בתוך כך, ארצות הברית מאשרת כי ביום שבת היא פתחה מחדש את שיחות השלום שהופסקו עם הטאליבן.

*- איראן אמורה לחשוף בשנת 2020 לפחות 50 מוצרים "חדשים הקשורים לגרעין", כולל מערכות צנטריפוגות חדשות ותחנת כוח במים כבדים, כך אמר בשבת גורם בכיר באיראן.

עלי אסקר זרען, עוזר ראש ארגון האנרגיה האטומית באיראן (AEOI), אמר בטקס בטהראן כי איראן תכריז על "50 הישגים חדשים" בתחום הגרעין, ב-9 באפריל 2020.

*- בית הנבחרים של ארצות הברית אישר ביום שישי את ההחלטה המביעה תמיכה בפתרון של שתי מדינות בסכסוך הישראלי-פלסטיני. ההחלטה גם מזהירה מפני כל סיפוח ישראלי של שטח בגדה המערבית.

*- הצדדים החתומים על הסכם הגרעין משנת 2015 עם איראן, נפגשו בוינה ביום שישי, כדי לדון בהפרות ההסכם מצידה של איראן. לאחר סיום הדיון הם פרסמו הצהרה משותפת לפיה הם נחושים לשמור על הסכם הגרעין.

"כל המשתתפים מדגישים את החשיבות העיקרית של יישום מלא ואפקטיבי על ידי כל הצדדים, וכן את נחישותם להמשיך בכל המאמצים לשמירה על ההסכם", כך נכתב בהצהרה שפורסמה באתר הרשמי של האיחוד האירופי.

*- ארצות הברית מקווה כי שחרורו של האזרח שייה וואנג על ידי איראן יביא לשחרורם של אמריקאים אחרים, המוחזקים באיראן וזה סימן שטהרן מוכנה לבוא לשולחן המשא ומתן כדי לדבר על סוגיות אחרות, כך אמר גורם בכיר בממשל האמריקאי.

"אנו מקווים כי הדבר יביא אותנו להצלחה נוספת עם איראן", כך אמר הגורם הרשמי לכתבים בשיחת ועידה. (רויטרס)

*- איראן מאחסנת טילים בליסטיים קצרי טווח בעיראק, שיכולים להגיע לישראל, כך על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס" שציטט בכירים במודיעין ובצבא האמריקאי.

*- שר החוץ של קטאר אמר כי ישנה "התקדמות מסוימת" בשיחות עם ערב הסעודית על סיום קרע בן שנתיים בין קטאר לסעודיה ובנות ברית.

קואליציה בהנהגת סעודיה, כולל איחוד האמירויות, בחריין ומצרים, ניתקו את כל הקשרים הדיפלומטיים והתחבורתיים עם קטאר ביוני 2017.

קרדיט:אברהם תמקר מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה