השבוע שבין ה-22.11.19 ל- 28.11.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- המשך טפטופי רקטות מהרצועה לעבר ישובי עוטף עזה, אך בחמא"ס מאותתים שפניהם דוקא לרגיעה, מובטלים שבוע שלישי ברציפות את הפגנת יום השישי.

*- החמא"ס מעבירה תשובה חיובית באשר לנכונותה לבחירות ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, תוך בטחון ביכולת לנצל את משבר ההנהגה בפת"ח כדי לנצח. סביר להניח שהרצון להשתלט על הרש"פ באמצעות בחירות מהווה גורם מפתח בהחלטה לחתור להרגעה ברצועה.

*- שורה של הפגנות והפרות סדר ברחבי איו"ש במחאה על הכרזת שר החוץ האמריקאי בנושא חוקיות ההתנחלויות.

*- מהלומות מילוליות בין ממשלת תורכיה למחמד דחלאן, לאחר ממשלת תורכיה הכריזה על פרס כספי למי שיסייע בלכידתו, של הפעיל פלסטיני שסייע לנסיון הנפל להפיל את המשטר התורכי. נאמני דחלאן בח'אן יונס הציתו תמונות של הרודן התורכי.

ובהרחבה:

הפסקת האש ברצועה ממשיכה להראות כמה היא שברירית, וגם השבוע בוצע ירי רקטות מהרצועה לעבר שדרות וישובי עוטף עזה, וגם הפעם נחלצים גורמים עלומים להסביר לנו שמאחורי הירי עומדים הג'האד האסלאמי או ארגונים סוררים אחרים. כילו שאותם פרשנים בגרוש לא מבינים שארגון סורר לא משתולל ברצועה אם לא מאפשרים לו להשתולל. אבל בחמא"ס גילו שיטה להרגיל את ישראל לירי רקטות בלא לשלם מחיר, ואף להמשיך וליהנות מההקלות הישראליות.

ואכן השבוע הגיע ח'אלד ח'רדאן, סגן שגריר קטר ע לעזה לסבב נוסף של חלוקת דולרים, כביכול למשפחות נזקקות, בפועל אין שוםם גורם שיכול לפקח על החלוקה פרט לאנשי החמא"ס.

מכל מקום, אנשי החמא"ס מבינים שאסור להם לאפשר הידרדרות חריפה מדי, בודאי לא, אם רצונם לאפשר קיום בחירות כלליות, שבאמצעותן הם מקווים להשתלט על איו"ש, ולקבל לגיטימציה לשלטונם ברצועה. על רקע זה, בוטלה זה השבוע השלישי ברציפות הפגנת יום השישי לאורך גבול הרצועה, הפגנה שהיתה אמורה לציין את יום החלטת החלוקה, כ"ט בנובמבר.

ואם בבחירות עסקינן, אז לאחר עיכוב קצר, העביר אסמאעיל הניה מכתב תשובה חיובי לחנא נאצר, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית שהגיע לעזה לקבלת תשובת חמא"ס לגבי הבחירות לפי תנאי אבו מאזן. עכשיו ממתינים להחלטת אבו מאזן השוהה בקטר, האם לקדם את המהלך. אמיר קטר, המבקש לקדם את מהלך הבחירות,כחלק מתמיכתו הלא מוסתרת בחמא"ס הודיע לאבו מאזן, כי ממשלתו תתרום 25 מליון דולר למימון מערכת הבחירות.

ובעוד בחמא"ס מפגינים בטחון בנצחונם בבחירות, הכריז נאצר אלקדוה, חבר הועד המרכזי של הפת"ח ןאחיינו של ערפאת, המהלך כנס של הפת"ח בשכם, כי בפת"ח כלל לא ערוכים לבחירות. אלקדוה שגם אינו מסתיר את שאיפתו לקבל את הנהגת העם הפלסטיני, גם הכחיש שהתקבלה החלטה שאבו מאזן יהיה מועמד הפת"ח בבחירות, ואמר, כי נושא זה כלל לא נידון.

הכרזת שר החוץ האמריקאי פומפיאו, לפיה ההתנחלויות אינן בלתי חוקיות ממשיכה לעורר הדים ופחדים בקרב הפלסטינ ים שאף הכריזו על "יום זעם" ביום שלישי האחרון 26 בנובמבר, והשביתו לשם כך את מערכת החינוך באיו"ש החל מהשעה 11:30. לצד העצרות וההפגנות השקטות התפתחו גם לא מעט הפרות סדר אלימות במספר מוקדים, בדגש על צומת איו"ש. המחאה התגברה גם על רקע מותו בכלא של אסיר עולם בשם סאמי אבו דיאכ, יליד הכפר סילת אלדהר שבאזור ג'נין, שמת ממחלת הסרטן שבה לקה במהלך מאסרו.

הנה כתבה על ההפגנות:

במישור הפנימי בלט השבוע ארוע פינוי מאהל מחאה שהקימו אסירים משוחררים ברעאמאללה ושלושה מהם גם פתחו בשביתת רעב, לאחר שהרש"פ הפסיקה את קיצבאותיהם. הפינוי עורר זעם וביקורת הן באיו"ש, והן מצד גורמי החמא"ס והשמאל. בעקבות זאת, הגיע מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ למקום, ושוחח עם מובילי המחאה, תוך שהוא מתחייב להיכנס לעובי הקורה.

וברצועה, בלטה שביתה באוניברסיטת אלאקצא הממוקמת במתחם המרכז המסחרי של הישוב המפונה נווה דקלים, נוכח עיכובים בתשלום השכר, ואי תשלום שכר מלא. ועד העובדים, ציין, כי הוא מודע למצוקה הכלכלית, אך דורש התחייבות למועד שבו ישולם השכר.

ועוד ברצועה, בטקס במעמד כל צמרת החמא"ס כמעט הונחה אבן הפינה להקמת בית חולים ממשלתי חדש ברפיח, כאשר המימון ברובו אמור להגיע ממשאבים מקומיים בהיעדר גורם מימון. מדובר במהלך שיזם יחיא סנואר אישית במסגרת מפגשים שקיים עם נכבדים מרפיח.

בד בבד, מתקדמות ההכנות לפתיחת בית חולים שדה אמריקאי בצפון רצועת עזה. הקמת בית החולים נתקלה בביקורת בטענה שמדובר בשת"פ עם הממשל האמריקאי,אבל גורמי החמא"ס הדגישו, שלא הממשל מממן את הפרוייקט, אלא ארגונים לא ממשלתיים.

ועוד ברצועה, אבל גם מחוצה לה. ממשלת תורכיה ממשיכה לנגח את מחמד דחלאן, על רק הטענה שהוא סייע למארגני הפיכת הנפל נגד ארדואן, ולאחר שבשבוע שעבר טען שר החוץ התורכי שדחלאן הוא משת"פ של ישראל, השבוע הכריזה ממשלת תורכיה על פרס של 700 אלף דולר למי שיסייע בלכידתו. דחלאן מצידו הגיב בהצעה לארדואן, להקצות את הכסף למימון טיפול פסיכולוגי לעצמו.

הנה כתבה:

המאבק המרתק הזה, מעורר עוד גורמים, כאשר הרש"פ, שכבר הוציאה צווי מעצר נגד דחלאן ומקורביו, מבקשת לסייע לתורכיה במאבק בדחלאן. מנגד מצרים מתייצבת לימינו של דחלאן ובערוצי הטלביזיה המצריים הבליטו את תמונות נאמני דחלאן בח'אן יונס שורפים את תמונותיו של ארדואן .

ובמישור הכלכלי/פוליטי: סאמי משעשע, דובר אונר"א יצא בהכרזות לפיהן לאונר"א, שהמנדט שלה הוארך ע"י האו"ם בשבוע שעבר, גירעון של 167 מליון דולר, וזאת לאחר שמזכירות האו"מ העניקה לאונר"א הלוואה של 30 מליון דולר כדי להתמודד עם צרכים דחופים. מנהל אונר"א החדש כריסטיאן סונדרס הביע תקווה שהסוכנות תחזיר את הסכום כבר עד סוף 2019, אך במקביל טען שלסוכנות יש גירעון של 330 מליון והיא זקוקה נואשות לעבודה. נראה שלאונר"א דפוס פעולה קבוע של יצירת גירעון ואז בקשה מהעולם לממן אותו.

ובחזרה לאיו"ש: בראמאללה נפטר השבוע נהג מונית שנדקר ע"י שני נהגי רכב פרטי שהתחרו עמו על הסעת נוסעים. בתגובה חסמו נהגי המוניות למספר שעות את הכביש מראמאללה לקלנדיה.

בנוסף, דווח השבוע על תפיסת רשת זייפני דולרים בקלקיליה, וסמים בשווי 15 מליון דולר ביריחו.

ולסיום לאחר האכזבה הקשה מאי ההעפלה למשחקי הגביע העולמי רשמה נבחרת הכדורגל הפלסטינית השבוע שני נצחונות נאים במשחקי מוקדמות גביע אסיה: 1:0 על נבחרת עומן, ו- 5:1 על נבחרת פקיסטן.

הנה תמונות מהמשחק האחרון:

עד כאן להשבוע: שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה