מטרת הביקורים של גורמי ביטחון אמריקאים בישראל הם "הרגעת פחדים הדדית"

גורמי ביטחון מארצות הברית ביקרו בשבועות האחרונים בישראל ונפגשו עם גורמי ביטחון ישראליים, כדי לדון על האיום האיראני נגד ישראל, כך אמר גורם ביטחוני ישראלי לסוכנות אנאדולו.

בהקשר זה, הפרשן הצבאי של עיתון "הארץ", עמוס הראל, פירסם מאמר שתיאר את מהות הדיונים.

על פי המאמר, למרות כי ארצות הברית וישראל דאגו להדגיש קשרים הדוקים בין גופי הביטחון של שתי המדינות, במרכז השיחות עמדו שיקולים אחרים, שהם ככל הנראה גם הסיבה לסדרת הביקורים של בכירי הביטחון האמריקאים בישראל לאחרונה.

הביקורים של בכירי הביטחון מארצות הברית בישראל קשורים להרגעת פחדים הדדית.

מצד אחד נמצאת ישראל החוששת שארצות הברית תנטוש את סוגיית איראן, ואילו ארצות הברית מצידה חוששת שישראל עשויה לבצע תקיפה חד-צדדית נגד איראן, סיטואציה שתכריח את ארצות הברית להילחם מלחמה שהיא אינה חפצה בה, כך כתב הראל.

הראל גם הזהיר במאמר כי לא ניתן להפריד בין סוגיית הכאוס הפוליטי בישראל, הכוללת את כתב האישום נגד נתניהו וחוסר היכולת שלו להקים ממשלה, לבין הסוגייה האיראנית.

המאמר הדגיש את הניסיונות שעלול לעשות שר הביטחון החדש, נפתלי בנט, כדי "לצבור נקודות פוליטיות", וזאת בשל הצורך לנצל את הזמן הקצר שהוא צפוי לכהן כשר ביטחון.

באותו הקשר על פי "ג'רוזלם פוסט" בשנת 2012, ממשל אובמה רצה לנסות ולעצור את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לתקוף את מתקני הגרעין באיראן – כתוצאה מכך, במשך מספר חודשים, בכל שבוע בערך, הגיע גורם הגנה אמריקאי לביקור בישראל כדי להיפגש עם צמרת צה"ל וראש הממשלה.

לפני כמה חודשים פרסמנו מאמר: "המסע הכושל של ישראל ללחוץ על ארה"ב לבצע תקיפה ישראלית באיראן", במאמר זה בין ביתר צויינה "טכניקה" שככל הנראה ארצות הברית עושה בה שימוש כעת כדי למנוע את כוונותיה של ישראל לתקוף את איראן.

ישראל המשיכה לגלות נחישות לבצע את המתקפה על איראן וככל שזה היה נראה סביר וקרוב יותר לאמריקאים, כך גורמים רשמיים בארצות הברית החלו בטקטיקה הידועה בשם: "Bibi-sitting", כינוי לטקטיקה דיפלומטית אמריקאית על שמו של מנהיג הישראלי, בנימין נתניהו.

טקטיקת "Bibi-sitting" אופיינה על ידי ביקורים של בכירים ביטחוניים אמריקאים לעיתים תכופות בישראל כדי לקיים סבב שיחות בנושא הגרעין האיראני, ולמעשה זה אומר כי לארצות הברית היה חלון של כמה שבועות לפני ואחרי כל ביקור, שבה היא יודעת שישראל לא תפתח בתקיפה על איראן, וזאת מחשש לא להביך האמריקאים.

האמריקאים הראו גם מוכנות בעצמם לתקוף את איראן ובנו במערב ארצות הברית מודל בקנה מידה מלא, הדומה למתקן גרעין האיראני.

קשה להעריך אם ישראל תקבל הפעם את תמיכתה של ארצות הברית לתקיפה כזו, אך הפעם התנאים שונים:

שני הצדדים, הישראלים והאיראנים, מתמודדים כעת עם השלב המסוכן ביותר. מנהיגים ושרים גם מישראל וגם מאיראן תקועים בתוך מצור פוליטי מבית. המנהיגים והשרים בשני הצדדים לא יכולים או אינם רוצים לפתור את הבעיות הכלכליות והחברתיות שלהם מבית, ונראה שהם עכשיו יותר מתמיד יהיו יותר אגרסיביים ואפילו הרפתקניים.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה