השבוע שבין ה-15.11.19 ל- 21.11.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- זעזוע ברש"פ בעקבות הכרזת מזכיר המדינה האמריקאי לפיה ההתנחלויות אינן בלתי חוקיות, לצד פעילות מדיני נמרצת של הפלסטינים לוודא שעמדה זו אינה מתפשטת ליתר הקהילייה הבינ"ל. ברקע הצליחו הפלסטינים לגייס קונצנזוס בינ"ל להבטחת הארכת המנדט של אונר"א.

*- תחושות החמצה ותסכול ברחוב העזתי לאחר סבב הלחימה האחרון, הביאו לתקריות ירי רקטות גם לאחר הפסקת האש, לצד הפגנות מחאה ברצועה, ובכללם סילוק בכיר בחמא"ס מבית האבל של פעיל הגא"פ בהא אבו אלעטא שחוסל בידי ישראל.

*- גל הזדהות בעולם הערבי עם צלם עיתונות מאזור חברון שאיבד את עינו במהלך סיקור הפגנה.

*- גוברים הסימנים לכך שהרש"פ חוזרת בה מהכוונה לקיים בחירות כלליות, למרות שבאופן פומבי כל הפלגים מביעים רצון לקיימן.

*- ועדת בדיקה בהתאחדות הכדורגל הפלסטינית לאחר כשלון בהפלה למשחקי גביע העולם בעקבות הפסד הנבחרת הפלסטינית לנבחרת אוזבקיסטן.

ובהרחבה:

הכרזת שר החוץ האמריקאי פומפיאו לפיה ההתנחלויות ביהודה ושומרון אינן בלתי חוקיות זעזעה את הפלסטינים, הרואים בה לא פחות מ-"הכרזת בלפור" מספר 2. כל גורמי הכוח הפלסטיניים נזעקו למחות כנגד ההכרזה ולגנות אותה, ולצד זאת, נוקטים ברש"פ במהלכים דיפלומטיים שמטרתם להותיר את ההכרזה האמריקאית כמהלך מבודד מול יתר הקהילייה הבינ"ל, ואין ספק שבמידה רבה יש להם הצלחה, ממש כמו שהעברת השגרירות האמריקאית לתל אביב לא הביאה לגל נדידה של שגרירויות לבירתנו.

קודם לכן נחלו הפלסטינים הישג מדיני משמעותי, כאשר האסיפה הכללית של האו"מ אישרה כמעט פה אחד את הארכת מנד"ט אונר"א, כשרק ארה"ב וישראל מתנגדות ועוד 7 מדינות נמנעות. נראה שמהלך ההדחה של נציב אונר"א המושחת קרינבול סיפק את מרבית המדינות שתהו בדבר ההיגיון בהוצאת מליארדים על שיקום דור רביעי או חמישי של פליטים, ע"י סוכנות שמעסיקה עשרות אלפי עובדים הנהנים מתנאי שכר מופלגים.

ובתוך כך, כמעט נשכח מהלב סבב הלחימה האחרון שעבר על אזור הדרום בעקבות חיסול המחבל איש הג'האד האסלאמי בהא אבו אלעטא. הפסקת האש שהוכרזה ביום חמישי האחרון אמנם הופרה מספר פעמים בירי רקטות, בעיקר בידי גורמים בגא"פ, וגם מצד אנשי חמא"ס, שביקשו להרגיע את הביקורת הציבורית על מה
שנתפס כ"תגובה רופסת" למהלומות הישראליות תחילה בחיסול אבו אלעטא, ובהמשך בחיסול מעל לעשרים משגרי רקטות ופעילי גא"פ. הבטחת הגא"פ להפתעות לישראל, מומשה חלקית בירי טיל בורקאן עם כ- 300 ק"ג חומר נפץ הרבה אחרי שהפסקת האש נכנסה לתוקף, אך העובדה שהטיל פגע בשטח חקלאי בלבד, איפשרה לישראל להתעלם מכך.

מכל מקום הרחוב העזתי לא קנה את דברי הרהב של הגא"פ על המהלומות הקשות לישראל, וגם לא את המילים היפות של בכירי החמא"ס על האחדות ושתוף הפעולה בפיקוד החמ"ל המשותף, ובפועל הותירו את הגא"פ לספוג לבד את טילי המזל"טים שצדו את יורי הרקטות בזה אחר זה. לא בכדי התנהלו ברצועה הפגנות מחאה
שקראו לירי טילים על תל אביב.

הנה תמונות:

ואילו מחמוד זהאר בכיר החמא"ס שהגיע לבית האבלים של משפחת אבו אלעטא סולק משם בבושת פנים. משלחת של בכירי הגא"פ ובכללה אביו של בהא אבו אלעטא הגיעה זמן קצר לאחר התקרית לביתו של זהאר כדי להתנצל, ולהראות את "האחוה" השוררת בין שני ארגוני הטרור. לצד זאת הגיעה לביתו של זהאר גם קבוצת חמושים מגדודי אלקסאם להבעת הזדהות עמו לאחר שורה של דברי ביקורת שנמתחו כנגדו ברשתות החברתיות.

הנה תמונות מביקור משלחת הגא"פ בביתו של זהאר:

בתוך כך, הכריזו מארגני הפגנות "יום השישי" ברצועה, כי גם השבוע לא יתקיימו הפגנות, במטרה לאפשר ביקורים בבתי ההרוגים והפצועים של סבב הלחימה האחרון, ובפועל כדי למנוע מהג'האד את הצורך לממש, או להתחמק ממימוש הכרזתו לפיו יירה רקטות בכל מקרה בו יירו חיילי צה"ל לעבר המפגינים.

מנגד, נמשכות תקריות של הפרות סדר באיו"ש, ובאחת מהן בכפר צוריף שבאזור בית לחם נפגע צלם עיתונות בשם מעאד' עמארנה מכדור גומי ואיבד את עינו. התקרית גררה גל של תגובות הזדהות עימו, ואלפים, ובכלל זה אישי ציבור מרחבי העולם הצטלמו כשהם מכסים עין אחת בידם כאות הזדהות.

הנה הפגנת עתונאים מאיו"ש כשהם מניחים רטיות על עינם השמאלית לאות הזדהות:

וברמה הפנימית נמשך העיסוק הציבורי בסוגיית קיום הבחירות הכלליות, כאשר יותר ויותר נראה שהסיכוי שאלה תתקיימנה הולך ופוחת, נוכח התנאים שמציבים דוברי הפת"ח, כמו הבטחה לקיום הבחירות גם בירושלים, העברת השליטה הביטחונית ברצועה למנגנוני הרש"פ ועוד. בחמא"ס מדגישים את רצונם בבחירות ואת נכונותם לקבל פעם נוספת את משלחת ועדת הבחירות המרכזית בשבוע הבא בעזה, תוך הבעת בטחון בניצחונם, וגם דובר הפת"ח מחמד נזאל טען מנגד,שהפת"ח ינצח בבחירות, ולראיה הציג את ניצחונות אנשי הפת"ח האחרונים

בבחירות לוועדי הסטודנטים באיו"ש.

ברקע לדברים, נערך מפגש פיוס בין נציגי הפת"ח לנציגי החזית הדמוקרטית,נשזעמו על דחיקת נציגם מהועד המרכזי של אש"ף וצמצום ההקצבות שהם מקבלים מן הארגון. המשתתפים דיווחו על אוירה טובה והתקדמות בשיחות.

במישור הכלכלי, הרש"פ ממשיכה במדיניות מניעת יבוא תוצרת חקלאית ובהמות לשחיטה מישראל, וניכר שברש"פ עטים על כל פרסום אודות מצוקת חקלאי ישראל,כדי להראות את הנחישות לממש את מדיניות ניתוק הקשר הכלכלי עם ישראל.

ברקע לדברים מכריז שר העבודה הפלסטיני, כי משרדו מתכוון לפתוח במלחמת חורמה נגד "סוחרי היתרי התעסוקה". מדובר בתופעה עתיקת יומין כאשר מעסיקים פיקטיביים בישראל מנפיקים היתרי תעסוקה לפועלים איו"ש בתמורה לכ- 2500 ש"ח להיתר. הפועלים שלרבים מהם אין אפשרות לקבל היתר נאלצים לשלם ל"מאכערים" חלק ניכר משכרם, תמורת הזכות לעבוד בישראל.

וברצועה- ממשלת החמא"ס הודיע שתשלם במהלך היום ( 21 נובמבר) חלק ניכר משכר עובדי המנגנון הציבורי ברצועה, בעקבות השיפור במצב הכלכלי של ממשלת החמא"ס. לא נמסר איזה או מהשגר יקבל כל עובד.

במישור הפנימי בלטה פתיחת משפטם של 3 בני משפחה של אסראא' ע'ריב, הצעירה מבית לחם שנרצחה על רקע מה שמכונה "כבוד המשפחה". לאחר הבטחות למשפט פומבי, הוחלט על דחיית הדיונים עד להשלמת התארגנות ההגנה למשפט.

ולסיום: נבחרת הכדורגל הפלסטינית הודחה מעליה למשחקי "גביע העולם" בקטר משחק אוזבקיסטן לאחר שהובסה 0:2 במשחק נגד נבחרת אוזבקיסטן. ג'בריל רג'וב, יו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית הורה על הקמת ועדת בדיקה לתפקוד הנבחרת, והמלצות להמשך.

עד כאן להשבוע: שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

 

כתיבת תגובה