חדשות הכורדים ליום 14-11-2019

*- ממשלת טורקיה הדיחה ועצרה ראשי עיר ב-20 רשויות מקומיות בערים כורדיות בטורקיה. חלק מהערים ברשימה הן ערים גדולות עם למעלה מ-100,000 תושבים. מדובר בראשי ערים שנבחרו בהליך דמוקרטי בבחירות האחרונות שנערכו לפני כמה חודשים, כאשר לפני כן ממשלת ארדואן עשתה בידיוק את אותו הדבר לראשות ולראשים של אותן ערים בידיוק (ת'אמת שבגל הקודם זה הגיע ליותר ישובים). בשורה התחתונה – אם אתה נבחר ציבור כורדי בטורקיה ואתה לא במפלגה של ארדואן את נחשדת אוטומטית בסיוע לטרור ומוכנסת לכלא. בעשור האחרון ארדואן עצר וכלא רבבות אזרחים כורדים שלא נמצאה כל ראיה לתמיכתם בארגון חמוש כזה או אחר (רובם בכלל לא הואשמו בטרור כי לא היו חומרים להגיש כתב אישום).

*- במהלך היום המשיכו ארגוני הטרור בגיבוי טורקי לתקוף את אזור תל טאמר בו ציבור נוצרי גדול. כלי טיס טורקים המשיכו לאורך היום לסייר באזור ואף להפציץ את הכוחות האשוריים והכורדים בזירות הקרב השונות.

במהלך היום הצליחו הכוחות הסוריים הדמוקרטיים לכבוש חזרה כפרים מצפון לעיר ולאבטח את הכביש ממנה צפונה. כיבוש הכפר קסמיה סימן את סיום אבטחת הכביש מפני כוחות הפרוקסי.

במקביל נפתחה חזית חדשה ממערב למנביז', כשכוחות הפרוקסי הטורקי פתחו במתקפה על האזור שעל הגנתו אמונה המועצה הצבאית של מנביז'.

בקיצור, הטורקים לא מתכוונים להפסיק לנסות להרחיב את האזור הכבוש שלהם בצפון סוריה. וכנראה שהם גם ימשיכו להצליח, גם אם לאט, עד שלצד הכורדי והסורי יהיה גיבוי אווירי הולם, או לפחות שלילת נוכחות אווירית טורקית.
הפסקת האש מבחינת טורקיה היא מושג שמטרתו לאפשר למעצמות להתעלם ממה שקורה באזור שבו היא לא חלה.

בנוסף למפות, מצורף סרטון של הכתבת דני אליס שסיירה היום בכפרים מדרום לתל טאמר, ומתארת את המאבק של האוכלוסייה הנוצרית, הן המקורית והן הפליטים הרבים להתאושש מימי דאעש, ואשר עתה נאלצים להתמודד עם מתקפות מכוחות דומים, הפעם בגיבוי גלוי של חברת נאט"ו.

Image result for kurds in syria

*- "אני וארדואן – חברים טובים"

נשיא ארצות הברית טראמפ מארח הערב (רביעי) את נשיא טורקיה ארדואן בבית הלבן. בהצהרה לעיתונאים לפני הפגישה סיפר טראמפ על הנושאים שעליהם ידונו השניים: הפסקת האש בסוריה, מערכת הטילים הרוסית S-400 אותה רכשה טורקיה, והסנקציות הכלכליות על טורקיה. לדבריו, "היחסים בין המדינות טובים". עוד טען כי לאחר המבצע הטורקי בצפון סוריה המצב שם מעודד. לפני הפגישה אמר טראמפ לכתבים שהוא מבין את בעיותיה של טורקיה וכי הפסקת האש מחזיקה היטב. עוד הוסיף כי ממשל ארצות הברית משוחח עם הכורדים – והם נשמעים מסופקים למדי מהמצב הנוכחי. טראמפ טען כי שתי המדינות מעוניינות להגביר את המסחר ביניהן, שעמד ב-2017 על סך 24 מיליארד דולר. טראמפ טען כי לדעתם של שני הנשיאים "ניתן להגביר את המסחר ל-100 מיליארד דולר מהר מאוד".

*- בזמן שהם טובחים בכורדים, התפנו במשרד החוץ הטורקי לקחת נשימה עמוקה ולהתייחס לסבב הנוכחי ברצועה:
"מגנים בתוקף את המתקפה הישראלית על רצועת עזה".

עכשיו אפשר להמשיך לקטול אזרחים בצפון סוריה….

*- שר ההגנה הסורי הכריז על הרחבת הפטרולים המוסקים בצפון סוריה.

*- כוחות האסאיש (כוח השיטור של המנהל הדמוקרטי – רוג'בה) עצרו כמה בני אדם שלטענתם היו מעורבים בסדרת הפיגועים שלשום בקמישלי בהם נהרגו 5 אזרחים ועוד עשרות נפצעו (באותו היום נרצחו שני ארמנים נוספים בידי דאעש). על פי המידע שנמסר מהאסאיש ,הקבוצה שארגנה את הפיגועים קשורה לאזרח טורקי ששילם וארגן את הוצאת הפיגועים.

*- עד כה בנובמבר בוצעו 30 תקיפות של דאעש בצפון ומזרח סוריה. זאת לעומת 10 התקפות באוקטובר. הגורמים: 1. התאוששות הארגון. 2. חיסולים של בכירים ותאים רדומים. 3. חיסול אל-בגדדי והחלפתו.

קרדיט:אוריאל לוי (דבר) וסתיו מיטב, חברי תנועת דרור ישראל ומפעילי ערוץ הטלגרם רוג'בה

כתיבת תגובה