חורבן-שיקום-חורבן: סיפורה של כנסייה ארמנית בסוריה

הכנסייה הארמנית בתל אבייד הוקמה על ידי ניצולי רצח העם הארמני של 1915 – אודים מוצלים מאותם נשים וילדים ארמנים שגורשו ממולדתם בשיירות לעבר מדבר דיר א-זור שם רוכזו במחנות הרעבה (הגברים נטבחו בטרם הובלו השיירות). הכנסייה פעלה עשרות שנים בשקט יחסי בעיר תל אבייד שמרבית אוכלוסייתה ערבית ויש בה מיעוטים כורדים, אשורים, ארמנים וטורקמנים.

ביוני 2014 דאעש כבשו את תל אבייד מידי 'צבא סוריה החופשי' והחריבו את הכנסייה הארמנית. מרבית הארמנים נמלטו מזרחה לקמישלי (מעוז הכורדים) או צפונה לטורקיה ומשם לארמניה ואירופה.

תמונה

ביוני 2015, לאחר שנה איומה תחת המשטר הרצחני של דאעש, ומאות אזרחים שהוצאו להורג 'באלף מיתות משונות', תל אבייד שוחררה בידי 'הכוחות הסוריים הדמוקרטיים' (SDF) בהנהגת הכורדים. הארמנים, האשורים והכורדים החלו לחזור לעיר מולדתם והכנסייה שוקמה בידי הבחור שבתמונה שהשתמש בכספו הפרטי ובמעט תרומות קטנות שגייס. לקח לו שנתיים לשקם את הכנסייה.

תמונה

בפברואר 2016 פרץ כוח גדול של דאעש שהגיע מתוך טורקיה לתל אבייד והצליח לרגע להחזיק חלק ממרכז העיר. בקרבות קשים הצליחו הכורדים להדוף את דאעש ולאבטח את העיר. 40 חללים ו-20 אזרחים נפלו במתקפה הזו. אולם גם לאחר מכן הצליחו מחבלי דאעש לפוצץ את עצמם בכמה פיגועים מחרידים שנערכו בעיר וגבו את חייהם של עשרות.

בעקבות איומי ארדואן לכבוש את העיר מידי הכורדים הקימה ארה"ב בסיס צבאי בעיר והניפה בו את דגל ארה"ב 🇺🇸 בספטמבר 2016. הדגל האמריקאי הבהיר לארדואן שטורקיה לא יכולה לפלוש לתל אבייד ועדיף גם שלא תתן לג'יהאדיסטים מדאעש אל-קאעידה או כל ארגון רצחני אחר לעבור דרכה לבצע פיגועים כי האמריקאים לא יהיו סלחנים. וזה עבד. בתל אבייד היה שקט ב-3 השנים הבאות. העיר שוקמה ואלפים חזרו אליה.

לפני כחודש לאחר החלטתו התמוהה של טראמפ להסיג את הכוחות האמריקניים מהגבול כבש צבא טורקיה יחד עם ג'יהאדיסטים את תל אבייד. הג'יהאדיסטים חזרו לכנסייה הארמנית והשחיתו אותה שוב.

 

קרדיט:אוריאל לוי (דבר) וסתיו מיטב, חברי תנועת דרור ישראל ומפעילי ערוץ הטלגרם רוג'בה

כתיבת תגובה