דאגה בעיראק לנוכח השתלטות איראן על מערך כוחות בטחון הפנים שלה

דוברו של המנהיג העיראקי השיעי -א סאדר מכחיש את פגישתו של א-סאדר עם מפקד כוחות החוץ של משמרות המהפכה האיראני – הגנרל קאסם סולימאני ואומר: "הממשלה היא היחידה שמדברת על הפגישה שלא היתה".

סלאח אל-עוביידי, דוברו של מוקתדה א-סאדר, הכחיש כי סאדר נפגש עם מפקד כוח קודס והמהפכה האיראני קאסם סולימאני, תוך שהוא מגנה את מה שכינה "טבח" שבוצע נגד מפגינים בבגדאד ובצרה. "הבשורה על פגישתו של סאדר עם מפקד כוח קודס קאסם סולימאני היא שקרית לחלוטין", אמר אוביידי. הוא הוסיף כי "הטבח נגד מפגינים בבגדד ובבצרה אתמול הינו פשע הומניטרי גדול," והדגיש כי מעשים אלה "מאתגרים את ההמלצות שהגיעו ממוסדות בינלאומיים שלא ניתן לסבול את גדיעת חייהם של מפגינים על ידי הממשלה".

המפלגות הפוליטיות העיקריות, הסכימו להישאר בממשלת אדל עבדול-מהדי, ולסייע בסיום ההפגנות, לאחר שנפגשו עם קאסם סולימאני ומוקטדה א-סאדר והמנהיג השיעי הבכיר מוחמד רזה אל-סיסטתי – כך דיווחה סוכנות הידיעות AFP ביום שבת.

בסוכנות נמסר כי "הצדדים הנוגעים בדבר , הסכימו כי הממשלה הנוכחית, בראשות ראש הממשלה אדל עבדל מהדי, תישאר".

הדו"ח הוסיף, "זה הגיע לאחר פגישה עם קאסם סולימאני ומוקתדה אל-סאדר ומוחמד רזה אל(בנו של עלי אל-סיסטני), שהביא להסכם המשאיר את עבדול-מהדי בתפקידו ולהחלטה להביא לסיום ההפגנות, אם לא, ייאלצו להשתמש בכוח." כל זה כמובן הוכחש על ידי א-סאדר.

סוכנות הידיעות הצרפתית- AFP אומרת כי "פגישה בין מנהיג כוח קודס האיראני קאסם סולימאני לבין הכוחות הפוליטיים העיראקיים הביאה להישארותה של הממשלה הנוכחית."

"השניים סיכמו לשמור על הממשלה הנוכחית גם אם הרשויות ייאלצו לסיים את ההפגנות תוך שימוש בכוח." ב- 31 באוקטובר חשפה סוכנות הידיעות AP כי מפקד כוח קודס קאסם סולימאני השתתף בישיבת הביטחון העיראקית במקומו של ראש הממשלה עאדל עבדול מהדי,דבר שהפתיע את נציגי הרשויות.

סולימאני נשבע, לטענת הסוכנות, "לדכא את ההפגנות אך נכשל עד כה." הסוכנות הדגישה גם בדו"ח כי "איראן מאבדת את השפעתה בעיראק ובלבנון בגלל כישלונם של סוכניה לשמור על השפעה זו."  דו"ח ה- IAEA  מפרט ומדווח כי "יממה לאחר פרוץ ההפגנות נגד השלטון בעיראק, קאסם סולימאני נסע לבגדד בשעות הלילה המאוחרות ועלה על מסוק לאזור הירוק המבוצר מאוד, שם פגש קבוצה של בכירים מהמערכת הביטחונית העיראקית והפתיע כשישב בראש הישיבה במקום ראש הממשלה.

בישיבה אמר למשתתפים  העירקיים כי "אנו באיראן יודעים להתמודד עם ההפגנות. זה קרה באיראן והשתלטנו על זה " – כך אמרו בכירים עיראקים שהשתתפו בישיבה וסרבו להזדהות.

"יום לאחר ביקורו של סולימאני, העימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון בעיראק הפכו אלימים בהרבה כשמספר ההרוגים עלה ל -100 לאחר שצלפים לא מזוהים ירו בכינון ישיר לעבר ראשי המפגינים. בערך 150 מפגינים נהרגו תוך פחות משבוע.

על פי סוכנות הידיעות  "הגעתו של סולימני ומפקד שירותי הביטחון הפנימי של טהראן מצביע על דאגתה הרצינית של איראן מההפגנות שפרצו ברחבי בגדד ובמרכזי ערים גדולות שם כללו ההפגנות קריאות לטהרן להפסיק את ההתערבות באזור."

קרדיט:עמרם אל מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה