בטורקיה העריכו: בעקבות הפלת מטוס הקרב רוסיה תפציץ את ארמונו של ארדואן

הרשויות בטורקיה חששו כי הרוסים עשויים לתכנן לפוצץ את ארמונו של נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, בעקבות הפלת מטוס מטוס רוסיה SU-24 על ידי מטוס F-16 טורקי ב- 24 בנובמבר 2015, כך עולה ממסמך מסווג שהגיע לידי מערכת העיתון "נורדיכ מוניטור" – Nordic Monitor .

על פי חומר האזנות שנאסף על ידי מנהלת מודיעין אלקטרוני של ארגון הביון הלאומי בטורקיה (MITSIB), הרוסים תכננו להטיס מטוסי קרב  עם מטען כבד יותר מהרגיל.

בשיחה בין תת אלוף סורי שזוהתה רק בשם עדנאן ואדם נוסף שהוקלטה ב- 3 בדצמבר 2015 השניים דיברו על פגישה קרובה ב -30 בדצמבר 2015 בין גנרל רוסי המזוהה בשם סרגיי לבין קצין לא מזוהה נוסף מצבא סוריה . הפגישה הייתה אמורה להתקיים בבסיס האוויר הרוסי – חמימים הממוקם מדרום-מזרח לעיר לטקיה, והגנרל הרוסי היה צפוי להגיע מאזור קסאב, הנמצא בצפון מערב מחוז לטקיה הסורי.

נושא הדיון אמור להיות העמסת מטוסי קרב רוסיים מדגמי SU-22 ו- SU-34 במטען פצצות גדול במיוחד, והגנרל הרוסי היה צפוי ליידע את הצד הסורי על יעדים שבהם יעשה שימוש בפצצות שיוטענו – כך על פי דו"חות המודיעין.

נמצא כי האזנות לשיחות נוספות שהוקלטו על ידי MITSIB  בין כוחות צבא סוריה היו קשורות  לנאמר באותו תזכיר. בשיחה השניה נאמר : "אנו נטען תחמושת וגם פצצות חבית  וכולן ילכו לארמונו של ארדואן.

המזכר הסודי של שרותי הביון הטורקי:

בשיחות נרמז על תקיפה אפשרית על ארמונו המפואר של ארדואן באנקרה במעורבותם האפשרית של הרוסים, שכעסו למדי על טורקיה על כך שהפילו מטוס קרב הרוסי בגבול טורקיה-סוריה. בעקבות האירוע, אמר נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כי המטוס הותקף בזמן ששהה במרחב האווירי של סוריה והזהיר את טורקיה מפני "השלכות חמורות" על מה שתיאר "דקירה בגב" המנוהלת על ידי "מקורבים לטרוריסטים."  פוטין רמז שהמטוסים הרוסים לא איימו בשום דרך על טורקיה אלא רק עשו את שלהם במסגרת המלחמה נגד דאעש בעירק ובסוריה בתוך שטח סוריה.

ארדואן דחה טענה זו שלפיה רוסיה פגעה ביעדי דאעש באזור ואמר כי לדאעש לא הייתה נוכחות במחוז לטקיה שבצפון סוריה, שם מתגוררת האוכלוסייה הטורקמנית המגובה ע"י טורקיה. הנשיא ארדואן קרא גם לנשיא רוסיה להוכיח את טענתו כי טורקיה קנתה נפט וגז מ- ISIS.

"זיהינו שיש הרבה נפט ומוצרי דלק שמגיעים לטורקיה מהשטחים שנכבשו ע"י דאעש", אמר פוטין והוסיף כי דאעש קיבלה את מימונה מהסחר שנערך באזור.

נשיא טורקיה אף הרחיק לכת ואמר כי "אם היינו עומדים היום במצב דומה טורקיה הייתה מגיבה בדיוק באותו דרך". וכי "על המדינה שהפרה את התחום האווירי של טורקיה לשאול את עצמה ולאחוז בכל האמצעים שלא יקרו ההפרות שוב ולא המדינה את תחומה הפרו".

הטענה הטורקית על נתיב חדירת המטוס הרוסי לשטחה:

בעוד המתיחות בין 2 המדינות ברקע הפלת מטוס הקרב הרוסי עולה  עוד ועוד הולך והצטבר מודיעין התרעתי בבביון הנגדי הטורקי -MIT.

מסמך בכתב יד שעבר בין בכירי צבא טורקיה חשף שהמטה הכללי והמודיעין הטורקי הוזהרו מפני תגובה רוסית. במסך לא צויין אם "המטרה" תותקף מהאוויר או מהקרקע.

המסמך המתריע המדובר נמצא בחיפוש במשרדו של אל"מ אוסמן קארדאל שהיה אחראי על מבצעי חוץ במטה הכללי הטורקי עד לניסיון ההפיכה נגד ארדואן ביולי 2016. בתוקף תפקידו היתה לאל"מ קארדאל גישה למסמכים בעלי רגישות גבוהה.המסמך צורף לתביעה נגדו באשמת השתתפות בהפיכה  בו נדון למאסר עולם למרות שהתובעים לא הצליחו להציג ראיות מוצקות שקושרות אותו להפיכה הכושלת שהתרחשה ב- 15 ביולי 2016 ובכל זאת הוא נידון למאסר עולם על פי עדויות מפוקפקות ביוני 2019.

ארמונו של ארדואן:

 

כתיבת תגובה