השבוע שבין ה-1.11.19 ל- 7.11.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- מטח רקטות לעבר שדרות והפצצת תגובה ישראלית קוטעות את הירידה במפלס האלימות בגבול הרצועה.

*- ראש החמא"ס ברצועה מאיים: נהפוך את ערי ישראל לערי רפאים ולרשותנו מאות ק"מ של מנהרות חמא"ס

*- הפת"ח מביעים הסכמה לקיום בחירות כלליות בפברואר, אך ניכר שבפת"ח מתחילים להפנים את הסיכון בעריכתן ומחפשים "פתח מילוט".

*- תושב ח'אן יונס נהרג במהלך ניסיון של משטרת חמא"ס לעצרו. סיסמאות: "חמא"ס רוצחים" ו"שיעים" בהלווייתו.

ובהרחבה:

לאחר למעלה מחודש של ירידה במפלס האלימות בגבול הרצועה, השבוע שוב קיבלנו תזכורת לשבריריות של המצב באזור והכרסום בכוח ההרתעה הישראלי. לאחר גל התפרעויות קשה בגבול הרצועה ביום שישי האחרון, במסגרתו ציינו הפלסטינים יום אחד מוקדם יותר את "יום השנה להכרזת בלפור", הגיע גם מטח רקטות מצפון
הרצועה לעבר שדרות, שאחד מהם אף פגע סמוך לבית. לפי הנוהל הקבוע בתקוה האחרונה, שום ארגון לא נטל אחריות לשיגורים, אם כי בישראל מיהרו להאשים את הג'יהאד האסלאמי, ובייחוד את מפקד הגזרה הצפונית של הארגון: בהא אבו אלעטא, במעשה, הגם שהארגון הכחיש את ההאשמות.

הנה תמונות מירי הרקטות מהרצועה:

ישראל מצידה חזרה על הנוהל המוכר של הפגזת מפקדות חמא"ס משניות בחשיבותן,לאחר ירי אזהרה מקדים שנועד לוודא שאיש לא נפגע. הפגזה בשטח חקלאי בגזרת ח'אן יונס גרמה עם זאת, למותו של צעיר פעיל פת"ח שגם אחיו נהרג לאחרונה במהלך ההתפרעויות לאורך הגדר. לאחר מכן, שוב חזרה "הרגיעה" לגבול, לא
לפני שבישראל דיברו על מבצע צבאי רחב נגד החמא"ס ברצועה, ומנגד, יחיא סנואר, ראש החמא"ס ברצועה נשא נאום מאיים: "יש לנו עשרות אלפי טילם ומאות ק"מ של מנהרות, וביכולתנו להפוך את ערי ישראל לערי רפאים".

את ההסלמה האחרונה בדרום נוטים רבים לקשור לנעשה בחזית הצפון ובאיומי המלחמה בחזית האיראנית, אבל לא מעטים קושרים זאת למהלכים הפנימיים ברצועה, על רקע הסכמת החמא"ס ויתר הפלגים ללכת לבחירות על פי קריאת אבו מאזן, וזאת תוך הצגת הדגל של הובלת המאבק הלאומי נגד ישראל.

גורמי החמא"ס מציינים, כי ניכר שאבו מאזן הופתע מהסכמת הארגון ללכת לבחירות, ולמעשה הוא קיווה שהחמא"ס תדחה את הרעיון על הסף. עתה משהחמא"ס ויתר הפלגים הסכימו לרעיון, מצויים אנשי הפת"ח בדילמה. מחד, הם לא יכולים להתנגד לבחירות שהם יזמו, מצד שני, החשש מהפסד בהחלט קיים, ולכן מסים
בפת"ח להציג תנאים שיאפשרו ירידה מן העץ, ובייחוד הסכמה ישראלית לבחירות גם במזרח ירושלים.

נראה בהקשר זה שבפת"ח מתחילים להבין את הסיכון הגדול אותו הם נוטלים בהליכה לבחירות. שכן בעוד החמא"ס מאוחדת ומבליטה את עשייתה הלאומית,הפת"ח מפולגת מאי פעם, כשחלק ניכר מהפעילים נוהים אחר הנהגתו של מחמד דחלאן, וגם האחרים לא בדיוק מתלהבים מהנהגת הפת"ח. מנגד, ברור שהמצוקה
ברצועה, והשליטה הביטחונית של הפת"ח האיו"ש, אמורים לסייע לארגון לנצח בבחירות.

ובתוך כך, מביעים אנשי בחמא"ס זעם על מעצר מספר פעילי "כותלה" (גוש החמא"ס) באוניברסיטת חברון. ומנגד, 4 פעילי פת"ח שוחררו ממעצר חמא"ס בעזה בתיווך חז"ע, שחותרת במקביל לשחרר עצירי חמא"ס באיו"ש.

ואם נחזור לפת"ח, וליתר דיוק מחמד דחלאן, ניכר שהאחרון נפגע קשה מהכרזת שר החוץ התורכי, לפיה הוא (דחלאן) הנו משת"פ של ישראל. דחלאן יצא בראיונות למספר ערוצי טלוויזייה במהלכם הביע זעם על ההאשמות, תוך שהוא מנסה להפריכן. ניכר שמדובר בהאשמות שבהחלט מטרידות את דחלאן.

ובחזרה לחמא"ס. קבוצה מבכירי התנועה באיו"ש בראשות עזיז דוויק, יו"ר הפרלמנט הפלסטיני נפגשו עם נציג קטר לרש"פ מחמד אלעמאדי, שביקש לבחון עימם את הדרכים לקידום יוזמת הבחירות.

מנגד, דווח, שעמאדי הודיע השבוע להנהגת החמא"ס ברצועה, שהכסף הקטרי לרצועת עזה ייעצר בתחילת 2020.

ועוד ברצועה תושב אזור ח'אן יונס. בשם זיאד אבו ג'אמע נהרג השבוע, לאחר ניסיון של משטרת החמא"ס לעצור אותו. על פי גרסת החמא"ס הנ"ל ניסה לברוח מהקומה השלישית, ונפל לעומת זאת בני המשפחה טוענים שהנ"ל הושלך אל מותו בידי שוטר מהחמא"ס שניסה לפגוע בו. הלוויית ההרוג הפכה למפגן זעם נגד החמא"ס, ובמהלכה הושמעו סיסמאות כגון: חמא"ס רוצחים ו"שיעה".

הנה סרטון: 

جنازة المغدور عنان ابو جامع في غزة والذي قتل على يد الامن الداخلي بمسدس كاتم للصوت والقي من الطابق الخامس بحسب كلام عائلته

פורסם על ידי ‏نابلس الحدث‏ ב- יום שבת, 2 בנובמבר 2019

וחזרה לאיו"ש: בשכם חודש המבצע לסילוק דוכני רוכלות במרכז העיר, מבצע שהופסק לאחר שלעבר אנשי העירייה נפתחה אש ועובר אורח נהרג. הפעם לא נרשמו נפגעים והמבצע הושלם לפחות זמנית, אך עדיין דווח על ירי של פעילי פת"ח לעבר אנשי העירייה והמאבטחים.

הנה תמונות מהפעילות בשכם:

ובג'נין, הופעה של הזמר אימן סבעאוי, מהבולטים בזמרי איו"ש בוטלה בהוראת המושל והנהגת הפת"ח, לאחר שבהופעה אחרת התבטא בבדיחות "אללה ישמור את בני דודינו חיילי צה"ל".

ועוד באיו"ש: התקשורת הפלסטינית ממשיכה להבליט תקריות מקומיות על רקע מסיק הזיתים, הגם שהמסיק בכללותו מתנהל באופן תקין ורגוע. ברקע, מובעת דאגה מפרסום צווי הפקעה לשטחים לטובת כבישים עוקפים שחוארה, אלערוב וחזמה, הנתפסים כמהלכים לחיזוק ההתיישבות, הגם שבתיאום פעולות הממשלה בשטחים
מציינים שהכבישים הללו ישרתו גם את האוכלוסייה הפלסטינית.

הנה סרטון של אתר המתפ"ש בערבית בנוגע לכביש עוקף אלערוב:

והחיכוך נמשך גם סביב מחסוי צה"ל. השבוע בלט פרסום סרטון בו שוטרת מג"ב יורה כדור ספוג בגבו של פלסטיני לאחר שהורתה לו להתרחק. חייבים לציין למרבה הצער, שלא תמיד חיילינו מפגינים תבונה ורגישות.

עד כאן להשבוע: שבת שלום וחורף טוב ובריא.

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

 

כתיבת תגובה