השבוע שבין ה-25.10.19 ל- 31.10.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- בחמא"ס מחליטים לאתגר את יו"ר הרש"פ, ומכריזים על הסכמה לבחירות כלליות בהן תיבחר הנהגה חדשה, תוך הבעת ביטחון בניצחונם. ברקע, ניכר ניסיון חמא"סי למתן את האלימות ברצועה, גם אם לא להפסיקה לחלוטין, כדי לאפשר קיום
בחירות.

*- ממשלת הרש"פ להתחיל בפירעון חלק מהחובות למגזר הפרטי, לאחר קבלת כספי המסלקה מישראל. זאת, לצד חידוש תשלום משכורות מלאות לעובדי הממשלה. לצד זאת, הרש"פ מונעת יבוא עגלים מישראל, ומכריזה שתנקוט בהגבלות נוספות על יבוא מישראל בניגוד להסכמים הכלכליים.

*- האנרכיה במגזר הערבי לישראל מגיעה לאיו"ש. השבוע נורה עבריין מלוד בשכונת אלטירה בראמאללה. במקביל, נורה למוות תושב שכם בידי חמושים שניסו למנוע סילוק דוכני רוכלים במרכז העיר. ובמחנה הפליטים טול כרם סולקה אחת המשפחות מהאזור לאחר שבמהלך סכסוך חמולות ירה אחד מבניה למוות בילד בן 11.

ובהרחבה:

בחמא"ס החליטו לאתגר את אבו מאזן. יחיא סנואר ואסמאעיל הניה, ראשי החמא"ס ברצועה מסרו לחנא נאצר, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית של הרש"פ, שהגיע לרצועה, כי החמא"ס לא תתנגד לקיום בחירות כלליות למועצה המחוקקת, וזאת, בניגוד לעמדה הקודמת של התנועה, לפיה בחירות צריכות להתנהל במקביל גם לנשיאות הרש"פ ולמוסדות אש"ף. ספק אם בחמא"ס מאמינים שביכולתם לנצח
בבחירות, אבל ייתכן שהם מאמינים שניתן יהיה להטיל בהמשך את אשמת אי קיום הבחירות על אבו מאזן והרש"פ, או לחלופין ליצור מצב בו יוכלו להטות את התוצאות ברצועה כרצונם.

הנה תמונות מקבלת הפנים שערכו אנשי החמא"ס לנציגי ועדת הבחירות המרכזית:

למי שמאמין שהחמא"ס הפכה לפתע לתנועה דמוקרטית נספר שהשבוע מינו אנשי החמא"ס מועצת עיר חדשה לעיר רפיח בשליטתם המוחלטת, בלא בחירות, ולמרות התנגדות מרבית הפלגים באזור למהלך.

בתוך כך, החמא"ס מתאמצת לשמר את הרגיעה בגבול הרצועה לצד המשך הפגנות יום השישי לאורך הגדר, בהם מאפשרים אנשיהם מידה מסויימת של "שחרור הרסן". השבוע פרסמו אנשי החמא"ס בפומבי, כי אנשיהם מנעו ניסיון הסתננות לישראל.
עם זאת, מקפידים בחמא"ס להפגין שלא נטשו את דרך המאבק, ואנשיהם ביצעו מטח ירי טילים לעבר הים, וכן שיגרו רחפן בגובה רב בידיעה שיופל ע"י ישראל כדי לאותת על יכולותיהם. יצויין, כי גם לפני בחירות 2006 בהם זכתה החמא"ס בניצחון עצרו אנשי התנועה את כל פעילות הפיגועים, ובדיעבד התברר, כי החמא"ס ביקשה להבטיח את קיום הבחירות, לאחר שאנשיה הבינו שהם עומדים לנצח
בבחירות.

מנגד, במזרח ירושלים נרשמו השבוע שני ניסיונות לפיגועי דקירה שבחסדי ה' הסתיימו ללא נפגעים או עם נפגעים קל, ובמעצר המחבלים. וכן נרשם ניסיון פיגוע דקירה נוסף ליד מערת המכפלה בחברון. גם כאן ללא נפגעים פרט למחבלת.
בהקשר זה, נמשכת ההסתה הפלסטינית בסוגיית עליית היהודים להר הבית. כן נרשמו מספר תקריות אלימות בין מתנחלים לפלסטינים על רקע מסיק הזיתים, בעיקר באזור יצהר.

הנה תמונות לאחר אחד הפיגועים בירושלים:

ברקע, נזכיר שהניסיון להניע פעילות מחאה נגד שלטון החמא"ס ברצועה בשבוע שעבר נחל כישלון חרוץ. התושבים, למרות סלידת מרביתם משלטון החמא"ס ומצוקת האמת הקיימת באזור לא מעיזים לצאת כנגד שלטון הטרור החמא"סי, בוודאי לא, כשיוזמי ההפגנות יושבים בנחת מאחורי מקלדות בבריסל, או במקומות אחרים בעולם.

במקביל, אנשי החמא"ס תוקפים את הרש"פ בעקבות מעצר מספר פעילים באיו"ש, ובראשם נציג הגוש האסלאמי באוניברסיטת ביר זית ושניים מעמיתיו. פעילי הגוש שובתים זה היום השישי במשרדי נשיאות האוניברסיטה.

המאבקים בעולם הערבי והאסלאמי משפיעים גם על הזירה הפלסטינית. השבוע תקף שר החוץ התורכי את נסיכות אבו דאבי העומדת בראש מדינת האמירויות הערביות בשל המקלט שהיא מעניקה לאיש הפת"ח מחמד דחלאן, וטען שדחלאן אינו אלא סוכן ציוני, שישראל מבקשת להמליך על הרש"פ. זאת, על רקע מעורבותו בניסיון ההפיכה הכושל שבוצע בתורכיה לפני מספר שנים. בתגובה תקף דחלאן את נשיא תורכיה ארדואן וכינה אותו ""דיקטטור".

במישור הכלכלי, החליטה ממשלת הרש"פ להתחיל בפירעון חלק מהחובות למגזר הפרטי, לאחר קבלת כספי המסלקה מישראל. זאת, לצד חידוש תשלום משכורות מלאות לעובדי הממשלה. היקף התשלום יעמוד על 350 מליון ₪, כשהתשלום יתבצע, באופן שוויוני בהתאם להיקף החוב של הרש"פ לכל ספק. לצד זאת, החליטה הממשלה להעביר סך של 25 מליון ₪ לבית החולים אלמטלע (אוגוסטה ויקטוריה)
במזרח ירושלים כדי לאפשר לו להמשיך לפעול. מדובר בתשלום עבור אשפוז חולים משטחי הרש"פ במקום. לצד זאת, התקיים מבצע התרמה ברחבי איו"ש במהלכו נאספו כמיליון ורבע ₪ למימון האשפוז של חולי סרטן, שבית החולים הודיע שלא יוכל לשאת עוד בהמשך הטיפול בהם, נוכח הצטברות החובות של הרש"פ.

במקביל, חילקו אנשי נציגות קטר, בראשות השגריר מחמוד עמאדי 7.5  מיליון דולר ל75 אלף משפחות נזקקות ברצועה. ראשי החמא"ס עשו כל מאמץ להפגין פיוס עם הנציג הקטרי ואסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס קיים קבלת פנים מיוחדת לכבודו. זאת, לאחר המתיחות שפרצה בשל טענות עמאדי לפיהן אנשי החמא"ס מבקשים להשתלט על הכספים המגיעים לרצועה, וגובים מסים לא חוקיים מהתושבים.

ברקע לדברים, הרש"פ מונעת יבוא עגלים מישראל, ומתעלמת מהאיום בצעדי גומלין. זאת, כחלק ממימוש מדיניות ההתנתקות מההסכמים הכלכליים בין הרש"פ לישראל. השבוע פורסם, כי חסין אלשיח', השר לתיאום אזרחי הגיע להסכמה על ביטול האיסור, אך ביקורת והכחשה גורפת מצד ממשלת הרש"פ הביאו אותו לחזור בו, ולהכריז שלא הייתה כל הסכמה כזו. יתר על כן. הרש"פ החרימה משאית עם עגלים מישראל, כדי להוכיח את "רצינותה" בנושא. מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ הכריז, כי הרש"פ תטיל מגבלות נוספות על היבוא מישראל.

האנרכיה במגזר הערבי לישראל מגיעה לאיו"ש. השבוע נורה ונפצע קשה בלב רחוב סואן בשכונת אלטירה בראמאללה תושב לוד מבני ה"ג'ואריש" לעיני המצלמות, על רקע סכסוכים פליליים.

הנה האירוע כולו:

אבל באיו"ש לא זקוקים לעזרת ערביי ישראל: חמושים משכם ירו לעבר עובדי עירייה במהלך פעילות אכיפה בשכונת רפידיא בעיר, וכתוצאה מהירי נהרג בשוגג צעיר מקומי. מנגנוני הביטחון בגזרה פתחו במבצע שמטרתו ללכוד את היורים, ואילו ועד עובדי העירייה יזם הפגנה במרכז העיר נגד הפגיעה בעובדים. במקביל הושבת בית החולים רפידיא בשכם לאחר שעובד במקום הותקף באלימות בידי תושב
המקום.

גם אירוע זה צולם בשידור חי והנה התמונות:

מנגד, הכריז ועד עובדי עיריית אלבירה על שביתה כללית במחאה על הפרת זכויות העובדים, וזאת, למרות צו בית הדין לעבודה, האוסר עליהם לשבות.

ובמחנה הפליטים טול כרם דווח על מות ילד בן 11 מירי בראש במהלך סכסוך חמולות. מושל טול כרם טען בהקשר זה, כי אחד היורים הסגיר עצמו לידי משטרת ישראל. בעקבות האירוע נדרשו בני משפחת היורה לעזוב את מחנה הפליטים בשני שלבים, כאשר תחילה נאלצו הגברים לעזוב את המחנה, ולנשים והילדים ניתנו 24 שעות נוספות לעזיבת האזור.

ובג'נין נורו יריות לעבר בית מרקחת מקומי ללא נפגעים.

ולסיום, לאחר קביעת תחילת החודש האסלאמי רביע אלאול ביום שלישי השבוע, נקבע שבשבת הבאה – 9 נובמבר יחול חג יום הולדת הנביא. מדובר בחג המצויין בעיקר בתפילות, ובשבתון במשרדי הממשלה, שממילא מושבתים בימי שבת.

עד כאן להשבוע: שבת שלום וחורף טוב ובריא.

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה