תפנית חדה במדיניות ארה"ב בצפון סוריה: חוזרים לשת"פ עם הכורדים

נטישת הכורדים הפתאומית ע"י האמריקאים עקב שינוי חד במדיניות החוץ כלפי סוריה ע"י נשיא ארה"ב -טראמפ שהורה,ללא הכנה מוקדמת, לעזוב אזורים נרחבים בצפון סוריה תוך נטישת בני בריתו שלחמו איתו ועזרו לכבוש את כל צפון מזרח המדינה מידי דאעש ,הדהימה את העולם ובעיקר הביאה את בני בריתו הקרובים לחשוב על גורלם עקב מדיניות הפכפכה ובלתי אחראית של הממשל האמריקאי.

Image result for sdf

קולות רבים של בכירים,אף בצמרת ממשלו של טראמפ,שלא לדבר על יריביו הפוליטיים , הביאה,ככל הנראה, למחשבה מחדש בבית הלבן.

לא ברור עדיין מה הוחלט שם ועל איזה גודל תפנית מדובר אך דבר אחד כבר אפשר להגיד: יש שינוי, ואף בטווח הזמן המיידי, בנסיגה האמריקאית החפוזה מסוריה והגשת השטחים על מגש של כסף לרוסים ובני בריתם הסורים.

מקור רם במשרד ההגנה האמריקני אמר כי "ארה"ב מחויבת לתגבר את כוחותיה בצפון-מזרח בסוריה". הוא הוסיף כי מטרת התגבור היא ההגנה על שדות הנפט במדינה מחשש שיפלו בחזרה לידי דעאש או "גורמים מערערי יציבות נוספים". לדבריו התגבור ייעשה בתיאום עם הכוחות הכורדים.

דעאש ,כישות, ובטח כמדינה איסלאמית ,הובס ונעלם מסוריה. אבל גורמים נותרו בשטח שבעיקר פוגעים בסורים ובאיראנים. נראה כי האמריקאים בעיקר שומרים את שדות הנפט והגז בצפון סוריה מפני הרוסים שמצידם מצהירים שעל כל הכוחות הזרים לצאת מסוריה.

Image result for oil fields in syria

לאחרונה אף התבטא נשיא טורקיה,באופן חריג ביותר , על נוכחות האמריקאים במעבר אלתנף שבדרום מזרח סוריה ליד מפגש הגבולות עם ירדן ועיראק, שאמר כי על ארה"ב לפנות גם קטע ארץ קטנטן זה.

נראה כי דבריו אלו של ארדואן הן לא יותר מ-"מס שפתיים" בעקבות בקשות רוסיה ואיראן שהנוכחות האמריקאית באזור היא בקוץ מטריד בדרך למימוש יישום הגשר היבשתי בין טהרן לים התיכון.

נראה כי בקרוב מאוד נשמע התבטאויות רוסיות זועמות על שינוי חד זה במדיניות האמריקאית מאחר ורוסיה בנתה על תפיסה מחדש של שדות הנפט והגז העשירים בצפון מזרח סוריה ,ככאלה שיועילו מאוד בהחזרת החוב הסורי הכבד לרוסיה על השקעתם בשימור משטרו הרצחני של אסד במדינה.

Image result for oil fields in syria

 

כתיבת תגובה