עולם משתנה: שני מפציצים גרעיניים נחתו בדרום אפריקה

סדר עולמי חדש מתגלה – זהו תרחיש, המתרחש רק פעם או פעמיים במאה. כל הנורמות הקודמות נעלמות. אלו שהיו בעמדת ניצחון מתחילים כעת להבין שהניצחון אינו מובטח עוד, ואלו ששלטו בעולם מתחילים כעת להיזרק לאחור.

בשל התהוותו של "סדר עולמי חדש", ההצהרות והפרשנויות הרשמיות, שנאמרו על ידי עיתונאים ופרשנים, אינן תואמות עוד את סדר האירועים העוקבים בזה אחר זה.

על העיתונאים והפרשנים לשנות בימים את שיחתם במהירות האפשרית ולהפוך את הבנתם במלואה, שכן אם לא, הם ייקלעו לסערת הרוחות של ההיסטוריה – "מה שהיה הוא מה שיהיה ואין כל חדש תחת השמש" (קהלת א, פסוק ט).

 המשחק הרוסי באפריקה

רוסיה מביטה ביבשת אפריקה ותופסת אותה יבשת אשר תשיג עד שנת 2050 "צמיחת-על".

אוכלוסייתה של יבשת אפריקה צפויה להיות מוכפלת, וכתוצאה מכך גם צריכת האנרגיה ביבשת.

לרוסיה אין דרך יותר טובה להציב את העובדה בפניה של ארצות הברית, שאפריקה עוברת לכיוונה של רוסיה, מאשר להציב שני מפציצים בעלי יכולת גרעינית בדרום אפריקה.

צפו באחד מהמפציצים הרוסים נוחתים בדרום אפריקה☝️

המפציצים הגרעיניים נחתו ביום רביעי בדרום אפריקה, וזאת במהלך פתיחתה של הפסגה הראשונה, אי פעם, שהתקיימה בין מנהיגים מיבשת אפריקה לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שביקש במהלך הפגישה מהמנהיגים האפריקאיים להכפיל, עד שנת 2025, את היקף הסחר עם רוסיה, כך דווח ברויטרס – הפסגה התקיימה בעיר סוצ'י שבדרום רוסיה.

בכירים בחיל האוויר של דרום אפריקה אמרו כי שני מפציצים מדגם: "טופולב Tu-160" נחתו ביום רביעי בבסיס חיל האוויר, ווטרקלוף, במדינה.

במקביל, משרד ההגנה הרוסי פרסם כמה הצהרות, המציינות כי ייעודם של המפציצים הוא לטפח את שיתופי הפעולה בתחומי הצבא עם דרום אפריקה.

במאמר שפורסם מוקדם יותר השבוע ב-"Oil-Price" תואר מעבר הכוח האחרון של רוסיה ליבשת אפריקה וגם החשיבות של המפגש אשר מתקיים השבוע בין פוטין למנהיגים האפריקאיים.

"ככל שחשיבותה הגלובלית של היבשת [אפריקה] גדלה, כך גם כמעט כל המעצמות הגדולות מפנות את עיניהם לאפריקה. האוכלוסייה של היבשת אמורה להכפיל את עצמה עד שנת 2050 וכלכלתה צפויה להתרחב משמעותית לצד צריכת האנרגיה שלה".

"תחזיות אלה, של הצמיחה הרחבה הצפוייה ביבשת אפריקה, הן שהניעו את רוסיה להשקיע רבות כדי להדק את יחסיה ביבשת".

"מטרתה של רוסיה היא לחקות את הצלחתה של סין בטיפוח קשריה הכלכליים, הדיפלומטיים וגם הצבאיים עם אפריקה, וזאת כדי שרוסיה תוכל להיות שותפה חשובה של סין ביבשת אפריקה – זאת הסיבה כי הקרמלין אירגן את הפסגה הראשונה אי פעם – בין פוטין למנהיגי אפריקה" (24-23 באוקטובר).

רצונו של פוטין להרחבת פעילותה של רוסיה ביבשת אפריקה היא כדי לנסות ולהחזיר את "האימפריה הרוסית" לגדולתה, לימים של לפני התפרקותה של ברית המועצות – לשם כך, על רוסיה להתרחב לאפריקה, ולהגדיל את ייבוא משאבי הטבע שלה מהיבשת, להגדיל את יצוא הנשק עם מדינות שונות ביבשת וגם לפתח ולשתף טכנולוגיה גרעינית, וכך למעשה "להקרין" בפני ארצות הברית את כוחה העולה של רוסיה ביבשת אפריקה, שעושה מעבר לכיוונו של של הקרמלין.

רויטרס ציין כי המפציצים הגרעיניים של רוסיה שנחתו בדרום אפריקה הם סימן לקשרים הדיפלומטיים החזקים בין המדינות.

רוסיה ציינה כי "היחסים בינינו [רוסיה ויבשת אפריקה] אינם מבוססים רק על מאבקים פוליטיים", אלא על טיפוח שותפויות מועילות הדדית ועל בסיס אינטרסים משותפים.

נראה כי רוסיה מרחיבה את פעולותיה באפריקה כאלטרנטיבה להתערבות מצידן של מדינות המערב ביבשת.

פוטין אמר ביום שני לחדשות TASS כי מעצמות המערב נתפסות ככאלו שבאות לנצל את אוצרות הטבע של היבשת, ולכן הן מפחידות את מדינות אפריקה.

"אנו רואים כיצד בריתות של מדינות המערב מפעילות לחץ, הפחדה וסחיטה על ​​ממשלות אפריקאיות ריבוניות", כך אמר פוטין.

הסטטוס קוו העולמי משתנה – הדומיננטיות של מדינות המערב נמצאת בנסיגה, ה"אימפריה האמריקאית" עומדת להפסיד בגדול, במקרה שרוסיה וסין יזכו לקבל את השליטה וכוח ההשפעה, שאותם הן מבקשות להשיג בין היתר גם ביבשת אפריקה, וזאת לאחר שארצות הברית "בוחרת מרצונה" להפסיד את המזרח התיכון.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה