לכידתו של איש אופוזיציה איראני מעוררת הבדלי גרסאות בין עיראק לאיראן

גורם ממשלתי בעיראק קרא תיגר על סיפור מעצרו של עיתונאי אופוזיציה איראני, שפורסם על ידי משמרות המהפכה האסלאמית (IRGC).

עיתונאי האופוזיציה האיראני, רוחאללה זאם, שלטענת משמרות המהפכה של איראן נלכד ב"פעולה מורכבת", נעצר למעשה על ידי שירותי הביון של עיראק בבגדאד ולאחר מכן הועבר לידי איראן, כך על פי המקור העיראקי שצוטט בתקשורת של המדינה.

משמרות המהפכה של איראן טענו ביום שני כי הם עצרו "בפעולה מתוחכמת ומקצועית" את איש האופוזיציה האיראני, רוחאללה זאם, שניהל את ערוץ הטלגרם, "Amadnew", אשר לטענת האיראניים קרא לבצע מהפכה.

בהצהרה שמסרו משמרות המהפכה של איראן לא נמסר מתי, היכן ואיך הוא נעצר, אך עם זאת שעות לאחר מכן הטלוויזיה האיראנית הראתה את זאם כאשר הוא מביע "חרטה" על התנגדותו לרפובליקה האסלאמית של איראן.

בעוד משמרות המהפכה של איראן מנציחים את תפיסתו של זאם על שמם, בתקשורת העיראקית עולים דיווחים המאתגרים את דבריהם על האופן שבו נתפס איש האופוזיציה האיראני.

על פי הדיווחים זאם נעצר, ביום שבת זמן קצר לאחר נחיתתו בבגדאד, על ידי שירותי הביון של עיראק ולא על ידי משמרות המהפכה של איראן ורק לאחר תפיסתו הוא הועבר לידי איראן.

הפוליטיקאי העיראקי הוסיף כי זאם היה מוחזק יותר מיממה בידי שירות הביון של עיראק ולאחר מכן הועבר לידי איראן, על בסיס הסכם הסגרה שנחתם בין שתי המדינות בשנת 2011.

אשתו של זאם אישרה כי בעלה טס לעיראק והיא לא שמעה ממנו במשך יום אחד, ולאחר מכן ניהלה איתו שיחת טלפון שבה הוא דיבר באופן שהוא לא נוהג לדבר "בדרך כלל", כך על פי ה-BBC.

זאם היה בין אלפי מתנגדים שנעצרו בשנת 2009, במהלך מחאות שהתקיימו במדינה, בזמן הבחירות לנשיאות איראן. לאחר ששוחרר הוא נמלט מהמדינה וקיבל מקלט מדיני בצרפת.

אביו של זאם הוא איש דת, מוחמד עלי זאם, פוליטיקאי רפורמי, שכיהן בתפקידי ממשלה בכירים באיראן בשנות השמונים והתשעים.

לטענת המקור העיראקי, כאשר המטוס שהביא את זאם נחת בבגדאד ביום שבת, הוא לא הורשה לרדת מהמטוס.

זאם נעצר בשעה 03:30 לפנות בוקר, זמן מקומי ונמסר לרשויות איראן כעבור יממה, הוסיף הגורם וכך הוא נעצר.

על פי המקור, לאחר מעצרו של זאם הוא נחקר על ידי איראן בעיראק ורק לאחר מכן הוא הועבר לאיראן דרך היבשה.

לשירותי המודיעין העיראקיים לא היה מידע ארוך טווח על תוכנית לעצור את זאם והם קיבלו בקשה מאיראן ברגע האחרון לעצור אותו, בקשה שהתקבלה בעיראק ביום חמישי – 11 באוקטובר, בהתאם להסכם הסגרה בין שתי המדינות, הוסיף הפוליטיקאי העיראקי.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה