התקרית והלקח:כיצד הסתיים ניסיון לחסום דרכם של הקומנדו האמריקאי בסוריה

יותר מדיי אינטרסים מתרכזים להם בצפון סוריה בסמוך לגבול הדרומי של טורקי ויחד עם יותר מדי צדדים המעורבים בסכסוך שם,יוצרים מצב של פוטנציאל התלקחות גדול ומיידי.

כזכור,פלשה טורקיה, בימים האחרונים, לצפון סוריה בניסיון לעקור את המיעוט הכורדי היושב שם והבאת 2 מיליוני הפליטים הסורים שתפסו מחסה בשטח טורקיה ואין להם לאן לחזור או בגלל שבתיהם נהרסו או בגלל שעל בתיהם השתלטו גורמים שיעים המנסים לבצע טיהור אתני באזורים נרחבים של סוריה.

קשה להבין בדיוק מי נגד מי נלחם בחבל ארץ זאת אך לפנינו חזית לחימה בעלת 4 ראשים:

*- הצבא הסורי ,המיליציות האיראניות וחיל האוויר הרוסי.

*- הצבא הטורקי ואיתם כוחות המורדים הסורים (לשעבר כוחות אלקעידה).

*- המיליציות הכורדיות שארה"ב נטשה אותם בצפון סוריה.

*- הכוחות האמריקאים שעדיין פועלים מבסיסיהם בצפון סוריה.

לכל צד שכזה יש מטרות ויש אינטרסים שברוב המקרים עומד בניגוד לאלו של יתר הצדדים הנוגעים בדבר.

אלא שארה"ב מקיימת באזור "כללי משחק" משלה ,וכל היתר מנסים להתיישר לפיהם , ברצון או שבלא רצון,מתוך הבינם כי התגובה האמריקאית תהיה קשה וקטלנית.

רק לפני יותר משנה ניסו מאות שכירי חרב רוסים, יוצאי יחידות העילית של צבא רוסיה,עובדי קבלן ביטחוני רוסי – ואגנר ,להיכנס לשטח שבשליטת האמריקאים ,למרות שהאמריקאים הזהירו אותם שהם חוצים קו אדום בוהק מבחינתם.

התגובה האמריקאית הקשה והקטלנית לא איחרה לבוא,והיא הראתה לכל הצדדים איך נראה התגמול על אי ציות לכללים אמריקאים.

בתוך דקות תקפו כלי טייס רבים את הכוח הקרבי הרוסי ,היחסית גדול, והרגו מהם קרוב ל-300 איש ועוד רבים אחרים נפצעו.

הלקח נלמד היטב בפיקודים של הצבא הסורי והאיראני ויותר לא ניסו לחצות קווים אדומים אמריקאים.

אתמול ,שוב מתח אחד הצדדים את החבל מול כוח צבאי אמריקאי בצפון סוריה, והתגובה שלא איחרה לבוא,היתה כולה מלאכת מחשבת של הרתעה ,שנשמעה מכל עבר-תרתי משמע.

כוח קומנדו אמריקאי נע על כביש עין עיסא-קובני כדי למנוע מכוחות עויינים להתקרב לבסיס אמריקאי ולפתע נחסם דרכו ע"י כוח מורדים הפועל באזור לצד כוחות הצבא הטורקי.

האמריקאים,שציפו לתגובה מעין זאת, נעמדו במקומם,במבנה של מגננה ,והודיעו לחפ"ק הכוחות שלהם על המצב החדש שנוצר.

האמריקאים,המסודרים מאוד מבחינת תגובותיהם הצבאיות , הפעילו נוהל שהוסכם עליו כבר זמן רב מראש.

מפקדת הכוחות בצפון סוריה הזעיקה את חיל האוויר האמריקאי ששלח 2 מטוסי אפ-15 שהיו בכוננות המראה מיידית משדה התעופה מואפק אלסלטי- Mwaffaq al-Salti שבירדן,שטסו במערים מלאים לכיוון איזור התקרית בצפון סוריה. עם הגיעם לאזור הם איתרו את מיקום כוחות המורדים הסורים ובצעו מעליהם יעף מהיר תוך שהם "שוברים" את מחסום הקול.

האמריקאים,הניחו,ובצדק, כי לא כולם נרתעים מ-"מכת רעש" וכי יש אפשרות כי התקרית תצבור תאוצה ותהפוך לקרב לא רצוי מבחינתם , ועל כן הזעיקו 2 מסוקי קרב –  AH-64E Guardian שתפשו עמדות מנגד כך שהם העבירו את המסר המאיים הנכון לאלו שחסמו את ציר התקדמו כוחות הקומנדו האמריקאים.

תמונה

וזה כבר הספיק בהחלט.

המורדים,שהיו בהתחלה קצת קשי תפיסה, קלטו את מידת אפשרות הישרדותם במקרה של קרב עם הכוחות שמולם,נסוגו לאחור ופינו את ציר התנועה.

תמונה

הבאז "המפורסם בעולם" : 

כתיבת תגובה