הפלישה הטורקית לסוריה מתרחבת, אפשרות לעימות עם הצבא הסורי – דעה

הפלישה הטורקית לסוריה הולכת ומתרחבת. ארה"ב הודיעה שבשל התרחבות הפלישה היא תפנה כ- 1000 חיילים נוספים מאזורי הלחימה הנוכחיים והצפויים בצפון סוריה. מטוסים ומסוקים אמריקנים כבר החלו בפינוי מזורז של כוחות וציוד. דיווחים מהאזור מלמדים על כך שאת העמדות האמריקנות המתפנות ממהרים לתפוס כוחות צבא סורים או מיליציות פרו-טורקיות. גם צרפת ובריטניה הודיעו על פינוי של חיילי הכוחות המיוחדים שלהם מהאזור.

המצב כעת בצפון מזרח סוריה הולך ונעשה נפיץ מרגע לרגע. בסביבות העיירה החשובה עין-איסה נראים כוחות גדלים והולכים של הצבא הסורי, בחלק מהאזורים הללו הצבא הסורי לא היה נוכח כלל במשך ה- 5 שנים האחרונות, בשל השתלטותם של המורדים הסורים והכוחות הכורדים על שטחים אלו. כעת, בשל הפלישה הטורקית, משתפים הכורדים והצבא הסורי פעולה, וזאת בהתאם להסכם שהוכרז עליו אתמול – והם נערכים ביחד ללחימה בצבא הטורקי. כוחות גדלים והולכים של הצבא הסורי, שיירות צבא, משאיות ואוטובוסים עמוסים לוחמים, וכן טנקים – נראים נכנסים לעיירה החשובה עין-איסה, וכן לסביבות העיר הגדולה מנביג' שהצבא הטורקי כבר החל לתקוף בשעות האחרונות.

התנגשויות בין צבא סוריה לבין המיליציה הפרו-טורקית ה- SNA – כבר החלו, ויש לחימה ביניהן בחלק מהאזורים. התנגשויות אלו יכולות להגיע בהמשך ללחימה של ממש בין צבא סוריה לבין צבא טורקיה. כרגע שני הצבאות נמנעים מלחימה ישירה ביניהם, וכל אחד מהם תוקף רק את המיליציות שתומכות בצד השני, אבל טבעה של לחימה הוא להתגלגל ולהתפתח, ועימות ישיר יכול להתפתח בין שני הצבאות. כמו כן, ישנם דיווחים משעה האחרונה על לחימה של כוחות של הצבא הרוסי, נגד מיליציות פרו-טורקיות. רוסיה כזכור מחזיקה בתוך סוריה כוחות צבא המסייעים למשטר הסורי נגד המורדים.

תמונה

עימות שכזה יכול להתפתח הן באיזור העיירה מנביג' (שאליה נכנסו כוחות טורקים, ולידה נפרסו כוחות צבא סוריה מוכנים ללחימה נגד הטורקים), והן באיזור העיירה עין-איסה, שבתוכה נפרסו כוחות סורים גדולים, ומחוץ אליה מתחילים להיפרס המיליציות הפרו-טורקיות והצבא הטורקי.

למרות העובדה שמאות אלפי אזרחים נמצאים בסכנה, ורבים מהם נמלטים מבתיהם בשל הפלישה הטורקית וההפצצות חסרות הבחנה, עומדות מדינות העולם ולא נוקפות אצבע לטובת האזרחים הכורדים. אמנם, מספר מדינות קטן הכריז על הפסקת יצוא נשק לטורקיה, אך זו טיפה מן הים, ואף אחת מהן לא הכריזה על עיצומים כלכליים. ראוי לציין כי טראמפ הודיע על מהלך להטלת סנקציות נגד טורקיה, וזהו מהלך חיובי הן ברמה המוסרית בתור ענישה למשטרו של ארדואן, והן משום שכיום, תחת המשטר הנוכחי, טורקיה הינה אויב של ישראל, ופועלת נגדה בזירה הבינ"ל וכן בתוך ישראל בסיוע לגורמי אסלאם קיצוני (גם בתוך ירושלים!).

לכל מי שחשב שמלחמת האזרחים בסוריה נגמרה, משמשים האירועים האחרונים תזכורת ברורה ומוחשית לכך שסוריה התפרקה, ולהערכתי היא לעולם לא תחזור למה שהייתה. ולכן, מדינות כמו טורקיה מרשות לעצמן לפעול בשטחה ככל העולה על רוחן.

על פי מדרשי חז"ל והנביאים שהבאתי בעבר ברור כי התפרקותה של סוריה היא חלק מתהליך הגאולה. "דמשק אותיות מקדש" – זהו ציטוט מכתבי הקבלה, אותו הביא הרבי מליובאוויטש תוך כדי מלחמת יום הכיפורים, על מנת להסביר מדוע חשוב שסוריה תיפול ודמשק תיכבש. ואכן, 8 שנות מלחמת האזרחים בסוריה פוררו את צבאה, ריסקו את כלכלתה, הביאו לכ- 7 מיליון איש לברוח ממנה, ולכעוד 7 מיליון איש לעזוב את בתיהם בתוך המדינה.
סוריה למעשה כבר נפלה, והיא רק מוחזקת כעת ב"הנשמה מלאכותית" על ידי רוסיה ואיראן.
נפילתה של סוריה, מסמלת, ע"פ מה שכתוב בספרי הקבלה, את נפילתו של הכח הרוחני של הטומאה שמתנגד לבניית בית המקדש (זוהי הסיבה לכך ש"דמשק" אותיות "מקדש"), ולכן נפילתה והתפרקותה הינה מסימני הגאולה הברורים ביותר.

תמונה

*עימות בין איראן לבין טורקיה*

איראן, שהיא בעלת הברית הקרובה ביותר של סוריה, תוקפת בחריפות את המהלך הטורקי, וכוחותיה אף מבצעים תמרונים צבאיים ליד גבול טורקיה, במטרה לאיים עליה ולהביא להפסקת הפלישה. אולם, להערכתי, טורקיה לא תפסיק את המבצע בשל איומי איראן, וגם לא בשל התפרסות יחידות הצבא הסורי באזורי הקרבות.

העימות המתפתח בין טורקיה לבין איראן וסוריה, הינו נס גלוי לטובת עם ישראל, והוא מפחית את המתיחות בין ישראל לבין סוריה ואיראן. כמו כן הוא מסימני הגאולה המובהקים ביותר.

בהפטרה שקראנו היום בבית הכנסת בתפילת החג, בספר זכריה פרק י"ד, מובא בבירור שאחד מהאירועים הבולטים ביותר של הגאולה הינו המלחמות בין שונאי ישראל, שנלחמים אחד נגד השני, וכפי שכתוב שם: "והיה ביום ההוא, תהיה מהומת ה' רבה בהם, והחזיקו איש יד רעהו, ועלתה ידו על יד רעהו". בחסדי ה' וברחמיו הגלויים, אנו רואים כיצד הנבואה הזו, שקראנו עליה בדיוק היום, הולכת מתגשמת ממש בשעות ובימים אלו – הן בעימות הצבאי המתפתח ומחריף בתוך סוריה, והן בעימות הנמשך במפרץ הפרסי בין איראן לבין סעודיה וארה"ב.

מועדים לשמחה!

קרדיט: אבישי אפרגון, ראש ישיבת "דרכי תמימים", פרשן לעניני צבא ובטחון

כתיבת תגובה