זריף: איראן יכולה להפגיש בין הכורדים למשטר הסורי וטורקיה

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר כי הצבא הסורי עם הצבא הטורקי יכולים לשמור על הגבול עם טורקיה.

"זו הדרך הטובה ביותר להשיג ביטחון", כך אמר זריף בראיון שהעניק ל-TRT World (טורקיה), הראיון שודר ב-10 באוקטובר.

"איננו מאמינים שאפשר להשיג ביטחון על ידי תקיפה או פלישה לסוריה. יש לנו אפשרויות טובות יותר. הצענו אפשרויות טובות יותר לחברינו הטורקים כמו הסכם אדנה. יש את הסכם אדנה בין טורקיה לסוריה שעדיין תקף. אנחנו יכולים לעזור ולהפגיש את הכורדים בסוריה, עם הממשל הסורי ועם טורקיה כדי שהצבא הסורי עם טורקיה יוכלו לשמור על הגבול עם טורקיה", הסביר זריף.

באותו הקשר בציוץ שלו בטוויטר ביום שבת זריף אמר:

"הסכם אדנה בין טורקיה לסוריה עדיין תקף ויכול להיות הדרך הטובה ביותר להשיג ביטחון. איראן יכולה לעזור להפגיש את הכורדים הסורים, הממשל הסורי וטורקיה, וכך הצבא הסורי עם טורקיה יוכלו לשמור על הגבול [יחד]".

איראן פתוחה לדבר עם ערב הסעודית

זריף אמר עוד כי איראן תמיד הייתה פתוחה לדבר עם סעודיה באופן ישיר או באמצעות מתווך.

"תמיד היינו פתוחים לדון בכל דבר עם סעודיה. סעודיה היא שכנתנו. אנחנו נהיה כאן יחד לצמיתות. אין לנו ברירה אלא לדבר זה עם זה ואנחנו פתוחים לדבר עם סעודיה באופן ישיר או דרך מתווך", כך אמר זריף בראיון.

"מעולם לא דחינו שום מתווך מראש ממשלת פקיסטן לשעבר, נוואז שריף, שהגיע לאיראן וקיבלנו אותו בזרועות פתוחות, ושר החוץ של אינדונזיה שהגיע לאיראן באותה עת. תמיד היינו פתוחים לגישור ותמיד היינו פתוחים לשיחות ישירות עם שכנתנו הסעודית", הוסיף זריף.

ראש ממשלת פקיסטן, אימראן חאן, צפוי לדון ביום ראשון עם רוחאני בטהרן כדי לתווך בין איראן לסעודיה.

טראמפ לא רוצה מלחמה עם איראן

זריף הוסיף כי הוא מאמין שנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, אינו מעוניין במלחמה עם איראן.

"אני מאמין שהנשיא טראמפ לא רוצה לצאת למלחמה והוא לא רוצה להסלים את המתח", כך אמר זריף.

"אבל יש לו [טראמפ] רושם כי באמצעות לחץ הוא יכול להשיג את יעדיו. אני חושב שזה אולי עבד לו בנדל"ן, אבל זה לא עובד בהתנהלות מול מדינות אחרות – זה בהחלט לא עובד בהתמודדות עם מדינה בת 7000 שנות תרבות", הוסיף זריף.

"[טראמפ]הוטעה על ידי מי שלא רצה לקיים הסכם בשום אופן, וטראמפ האמין שהסכם הגרעין [שנחתם בשנת 2015] היה הסכם גרוע", טען זריף.

"אני חושב שההסכם הוא האינטרס של הקהילה הבין-לאומית. אני חושב כי המדינות, השותפות להסכם מאירופה, צריכות לעשות יותר כדי להציל את היושרה שלהם – להציל את העובדה שהם רוצים לחיות חיים עצמאיים", הדגיש זריף.

"אני חושב שאיראן יכולה לחיות בלי הסכם הגרעין, אך האם אירופה יכולה לחיות עם הרושם שהיא לא שותפה נאמנה בשום הסכם?…האם כל עסקה שאתה רוצה לעשות עם אירופה, אתה צריך לעשות את זה עם ארצות הברית?", שאל זריף.

קרדיט : אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה