השבוע שבין ה-3.10.19 ל- 10.10.19 אצל שכנינו הפלסטינים – סקירה

עיקרי הסקירה-

*- המצוקה הכלכלית מביאה את הרש"פ לבקש מישראל לשחרר עוד מהכספים המוקפאים. על רקע זה, תובעים המורים באיו"ש מהממשלה לשלם להם את הכספים שנוכו משכרם. בד בבד, מתחייבים אנשי החמא"ס להגדיל את השכר המשולם לעובדי המנגנון הציבורי.

*- על רקע הלחצים הכלכליים ברצועה, חוששים בחמא"ס מניצול המצוקה לגיוס משתפי פעולה, ויוצאים בהזהרה לתושבים להימנע מכל מגע עם גורמים ישראליים, ובכלל זה אנשי תיאום הפעולות בשטחים.

*- הג'האד האסלאמי מקיים מפגן המונים לציון יום השנה לייסודו הרשמי. ראש הלשכה המדינית של החמא"ס שביקר במטה הארגון ברצועה מכריז כי התיאום בין החמא"ס לגא"פ הינו מוחלט.

*- מסיק הזיתים באיו"ש החל בפועל, גם אם לא באופן רשמי, כשברקע טענות על התנכלויות מצד מתנחלים ופגיעה ביבולים. זאת, לצד ביקורת על היתר של הרש"פ להכנסת זיתים מישראל לבתי הבד באיו"ש.

*- נמשכים גילויי אנרכיה באיו"ש. שוטר פלסטיני איבד את עינו במהלך מבצע מעצרים במחנה הפליטים ג'נין. בד בבד, מביעים אנשי המש"פ דאגה נוכח התפיסות המרובות של גידול מריחואנה באזור המלמדות שגידול המריחואנה הפך לענף חקלאי משמעותי באזור.

ובהרחבה:

המצוקה הכלכלית מביאה את הרש"פ לבקש מישראל לשחרר עוד מהכספים המוקפאים. אבל אבו מאזן מרחיק עצמו ושולח למשימה את חסין אלשיח', הממונה על הקשר עם ישראל, כשבמקביל, הוא ממשיך להבטיח שלא תהיה כל פגיעה בקצבאות למשפחות
המחבלים. כל זה, לא עוזר לאבו מאזן, המותקף ע"י גורמי החמא"ס והשמאל, כמי שנכנע נוכח המצוקה, וחזר בו מההתחייבות שלא לקבל את כספי המסלקה מישראל, כל עוד קצבאות המחבלים מנוכות מהם.

בעקבות העברת הכסף, הכריזה התאחדות המורים, כי היא דורשת מהממשלה הפלסטינית לשלם עד סוף אוקטובר למורים את כל הכסף שלא קיבלו בשל המצוקה התקציבית ברש"פ.

בד בבד, שיגרה הממשלה הפלסטינית ועדה לבחינת זכויות עובדי המנגנון הציבורי ברצועה. אנשי הועדה החלו בפעילותם, ואז נעצרו בידי אנשי ממשלת החמא"ס.

בתוך כך, כינס אבו מאזן בראמאללה את הנהגת הפת"ח וחזר בפניהם על התחייבותו לקיים בחירות, תוך שהוא מציין שכבר העביר הנחיה ברוח זו לוועדת הבחירות, כולל דרישה לבחון קיום בחירות גם ברצועה.

נאיף רג'וב מראשי החמא"ס באיו"ש הגיב על הקריאה לבחירות בציינו שהפת"ח תספוג מפלה קשה מול החמא"ס. בתגובה, תקפו אותו דוברי הפת"ח וציינו, כי נוכח המציאות בעזה אין רבים באיו"ש המבקשים למחזר את הנסיון החמא"סי גם באיו"ש.

ובחזרה לרצועה: הפגנות הגדר ביום שישי נמשכות. החמא"ס מקפידה לשוות להן נופך של הפנינג, אבל מאפשרת המשך התפרעויות בהיקף מוגבל, עם כמה עשרות פצועים, וגם השבוע נרשם הרוג אחד ביום שישי, והרוג נוסף מת מפצעיו כעבור מספר ימים.

ובאיו"ש נמשכים עימותים מקומיים, כשהאירוע הבולט היה בשכם במהלך כניסת מתפללים ל"קבר יוסף", אז הושלכו על כוחותינו לא רק אבנים אלא גם מטענים מאולתרים.

הנה תמונות:

הג'האד האסלאמי ברצועה קיים השבוע עצרת המונים ברצועה לציון 06 באוקטובר, היום בו ניהלו אנשיו קרב יריות עם כוחות השב"כ בשכונת סג'עיה בשנת 1987, מה שנתן את האות לפרוץ "האינתפאדה הראשונה" לטענת הארגון. זיאד נח'אלה, מזכ"ל הגא"פ הכריז במהלך האירוע, כי ההתנגדות לא תחדל מהמאבק עד לשחרור האסירים, ותנועתו דבקה בדרך ההתנגדות עד לשחרור "כל פלסטין". בד בבד, קיים אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית של חמא"ס ביקור סולידריות במטה הגא"פ ברצועה, והכריז, כי הגא"פ והחמא"ס הן תנועות אחיות הפועלות בתיאום מוחלט.

הנה תמונות מתהלוכת אנשי הג'האד האסלאמי ברצועה:

ובמישור הכלכלי, האיחוד האירופי מכריז על הקצאת סיוע בסך אלף דולר ל- 10,000 משפחות עזתיות, בהמשך לעשרת אלפים משפחות שכבר קיבלו את המענק, בתיאום עם משרד הרווחה ברש"פ.

בד בבד, מכריזה החמא"ס, כי תגדיל את הסכומים המשולמים לעובדי המנגנון הציבורי ברצועה, בלא להתחייב על איזה חלק יחסי מהשכר יקבלו העובדים. במקביל, החל תהליך המיון לקליטת אלף מצטרפים חדשים לכוחות בטחון הפנים של החמא"ס ברצועה, מתוך מעל 13 אלף שביקשו הזדמנות לקבל משכורת ולו חלקית.

ברקע לדברים, מבינים אנשי החמא"ס, שהמצוקה הכלכלית מהווה כר פורה לגיוס משתפי פעולה עם ישראל, ולפיכך פתחו במסע תעמולה ואזהרה מכל ניסיונות לגיוס, ובכלל זה גם כנגד משרדי התיאום והקישור הישראליים ברצועה, ואנשי תיאום פעולות הממשלה בשטחים, המוגים כ"זרוע המלטפת" של מערך המודיעין הישראלי. בשלט שנתלה במרכז הרצועה הוזהרו התושבים, כי כל מגע עם אנשי תיאום פעולות הממשלה בשטחים הינו עבירה, שהעושה אותה צפוי לעונש. כן פורסמה שיחה שניהלו כביכול אנשי שב"כ שהתחזו לאנשי ארגון סיוע הומניטארי, עם תושב הרצועה, ובמהלך השיחה נעשה ניסיון לאסוף מידע על פעילי טרור הגרים בסמוך.

ובאיו"ש מותקף ראש עיריית בית ג'אלא לאחר שצולם מחייך יחד עם ראש מנהלת הקישור של בית לחם באתר תיאום פעולות הממשלה בשטחים. משרד השלטון המקומי ברש"פ מינה ועדה לחקירת התנהגות ראש העירייה, ניקולא ח'מיס, שבנוסף
לתפקידו בעירייה משמש גם כנציג חברת תנובה באיו"ש. ח'ניס עצמו טען שהוא למעשה אולץ להגיע עם ראש מנהלת הקישור לברכת המים של בית לחם, וצולם במכוון ע"י מנהלת הקישור כדי להביך אותו.

בד בבד, מותחת החמא"ס ביקורת על הגעת נבחרת סעודיה בכדורגל, למשחק עם הנבחרת הפלסטינית בראמאללה. זאת, מאחר ומדובר בהגעה מתואמת דרך משרדי הקישור הישראלים, ובקרת הגבולות הישראלית בגשר אלנבי, מהלך המוצג כ"נרמול" יחסים מול ישראל. לעומתם, בירך ג'בריל רג'וב ראש התאחדות הכדורגל על הגעת הנבחרת הסעודית, והגדיר את הגעתה כ"מפגן של תמיכה בעם הפלסטיני".

ועוד בכדורגל: אוהדים משולהבים של מועדון הכדורגל במחנה הפליטים אלשאטי ברצועה תקפו את משרדי ההתאחדות לכדורגל ברצועה וחוללו בהם הרס בטענה שההתאחדות פוגעת במועדון שלהם. אנשי ההתאחדות גינו את ההתקפה והדגישו את היחס השוויוני של ההתאחדות לכל מועדוני הספורט.

על רקע מסיק הזיתים באיו"ש מתחדשות טענות בדבר פגיעה של מתנחלים במטעים, כמו גם גזל היבולים על ידם. בד בבד, מוחים המגדלים על אישור שהעניק משרד החקלאות ברש"פ ליבוא זיתים ושמן מישראל. אמנם הזיתים מישראל אמורים להגדיל את היקף ההעסקה של בתי הבד, אבל החקלאים חוששים מהיצף שיוריד את מחיר השמן הנמוך ממילא, כתוצאה מיבולי הברכה השנה.

בד בבד, מבליטה התקשורת הפלסטינית את העליה היהודית הגוברת להר הבית, תוך קריאה לנוכחות גדולה בהר על מנת למנוע השתלטות יהודית מלאה על המקום, במתכונת דומה למצב במערת המכפלה. הדיווחים על העליה היהודית להר הבית עומדים בראש מהדורות החדשות והעיתונות הפלסטינית.

ובמישור בטחון הפנים- בלטה תקרית ירי לעבר משרדי "ג'ואל" בחברון, לצד תפיסת מספר חממות לגידול מריחואנה ברחבי איו"ש, תפיסות המצטרפות לתפיסות נוספות במהלך השנה, ומלמדות שגידול המריחואנה, הופך בהדרגה לענף חקלאי רווח. בהקשר זה השמידו אנשי המש"פ בחברון השבוע סמים שנלכדו בשווי של כ- 80 מליון ₪.

לצד זאת, איבד שוטר פלסטיני את עינו במהלך ניסיון למעצר מבוקש במחנה הפליטים של ג'נין, מעצר שנתקל בהתנגדות מצד התושבים בסביבה, ומטען מאולתר שהושלך לעבר הכוח פגע בו.

ברקע, נאלצו אנשי המנגנונים בשכם לקיים טקסי סולחה עם שתי משפחות גדולות בגזרה, לאחר הריגת שניים מבניהם. ראשי המנגנונים אפילו לא רואים פסול בכך שהם נאלצים להתנצל בפני חמולות, וחתום על הסכמי פיוס מולן.

הנה תמונות מהטקס:

בד בבד, ממשיכים מנגנוני הרש"פ במבצעי אכיפה, בעיקר כנגד מכוניות לא מורשות. אמנם יש לפעילות זו לא מעט השפעה, אך מסתבר שלא מספיק, והשבוע נדרסה למוות ילדה בת 5 מפגיעת רכב שכזה באזור דהריה. במקביל, נמשכת ההשתוללות בכבישים, והן משטרת ישראל והן המשטרה הפלסטינית לא מצליחות לעשות דבר, במיוחד נוכח הסירוב לכל שת"פ בתחום.

ובחזרה לתחום המוניציפלי באיו"ש: עיריית ג'נין סגרה את שוק הירקות המקומי, בטענה שהסוחרים חייבים לה 2 מליון ₪. אבל נראה שלא במקרה בחרה העירייה דווקא ביעד הזה, שהוא כנראה נוח יותר לגביה, שכן ראש העירייה החדש פאיז אלסעדי מציין שהחובות כלפי העירייה מסתכמים במאה מליון ₪, ומזה 60 מליון מהתעשיינים באזור התעשייה של ג'נין, איתם כנראה הוא חושש להתמודד.

עד כאן להשבוע: שבת שלום גמר חתימה טובה, וחג סוכות שמח. עקב חג הסוכות לא תצא סקירה בשבת הבאה.

קרדיט:יעקב סבג. לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש

כתיבת תגובה