חמינאי מאשר "חרם" על ייצור נשק גרעיני באיראן כחלק מהסכם שהציעה צרפת

במה שנראה כסימן אפשרי לתחילתו של משא ומתן בין ארצות הברית לאיראן, המנהיג העליון, עלי חמינאי, אסר שוב על פיתוח ושימוש בנשק גרעיני והכריז כי נשק כזו הוא: "חרם" (אסור).

"אף על פי שיכולנו להתקדם בכיוון הזה, בכל זאת הכרזנו כי שימוש בנשק גרעיני הוא חרם [אסור] לחלוטין ולא לגיטימי", כך אמר חמינאי בשיחה שקיים עם סטודנטים ביום רביעי.

"אין סיבה שנצטרך לבזבז כסף לייצר פצצה גרעינית כדי שיהיה ברשותנו כלי נשק אסור לחלוטין", הוסיף המנהיג העליון של איראן.

במהלך ישיבות העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק בסוף ספטמבר, נשיא צרפת, עמנואל מקרון, עסק בתיווך בין ארצות הברית לאיראן כדי לקיים הסכם בין הצדדים.

העיתון היומי הבריטי "גרדיאן" פרסם ב-2 באוקטובר, את המסמך הצרפתי שאמר: "איראן לעולם לא תשיג נשק גרעיני ותעמוד במלוא התחייבויותיה ומגבלותיה הגרעיניות וגם תקבל משא ומתן על מסגרת ארוכת טווח לפעילותה הגרעינית. היא גם תימנע מכל תוקפנות ותבקש שלום אמיתי וכבוד באזור באמצעות משא ומתן. בתמורה לכך ארצות הברית תסיר את הסנקציות מעל איראן".

נשיא איראן, חסן רוחאני, אישר את ארבעת התנאים בנאום שנשא בפני חברי ממשלתו בשבוע שעבר, וגם הוא מצידו הדגיש כי ייצור נשק גרעיני אסור לחלוטין.

כתב העת האמריקאי "ניו יורקר" ציטט ב-30 בספטמבר, מקורות דיפלומטיים, שטענו כי ככל הנראה הושג הסכם בניו יורק, שהיה תלוי בתשובתו של רוחאני.

על פי כתב העת "ניו יורקר", טראמפ ומקרון שוחחו בטלפון ב-24 בספטמבר כדי לסגור את פרטי ההסכם בין ארבע הנקודות. אולם, הסכם הזה מעולם לא נחתם וגם שיחת ועידה מתוכננת בין מקרון, רוחאני וטראמפ מעולם לא התממשה, ה-"ניו יורקר" לא פירט את הסיבה.

נראה שההצהרה של חמינאי היא תגובה לסעיף הראשון מבין ארבעת התנאים שהציע מקרון: "איראן לעולם לא תרכוש נשק גרעיני".

כדי להראות את רצונו הטוב להסכם שהציע נשיא צרפת, חמינאי חזר על דבריו מהעבר ואמר:

"מדע הגרעין הוא משמעותי מאוד ושימושי, אך הוא הוביל לייצור פצצה גרעינית ונעשה איום גדול על העולם והאנושות, כשהוא מעורבב עם תרבות שגויה של חיפוש כוח".

הוא הוסיף כי ייצור ושימוש בנשק גרעיני נוגד את האיסלאם והסביר:

"אנחנו לא רוצים שהאוניברסיטאות שלנו ישחזרו את מה שהאוניברסיטאות במדינות המערב הפיקו מהתרבות הלא נכונה שלהן".

כאשר הוא התייחס בדבריו להישגיהם של הסטודנטים למדעים המובילים באיראן, אמר חמינאי:

"אנו חיים בתנאים שונים. עלינו לחשוב איראנים ולחיות איראנים – המודל האיראני-אסלאמי יכול לעזור לנו להשיג את המטרה הזו".

"הדרך שאנו [האיראנים] עוברים אינה סוציאליזם, וגם לא דמוקרטיה ליברלית – הצענו דרך שלישית להצלת עמים מפני התרבות המנוונת של מדינות המערב", הוסיף המנהיג העליון של איראן, בלי למסור עוד פרטים.

עם זאת, רק מעטים בן המשקיפים הבינלאומיים מאמינים לחמינאי, שכן עיקרון היסוד של הרפובליקה האסלאמית הוא ש"הגנה על המשטר היא הדבר החשוב ביותר עבור הרפובליקה האיסלאמית", וזה מצדיק כל דבר כולל מה שאסור בהחלט למוסלמים – "כולל שתיית יין".

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

כתיבת תגובה