ה"חיבוק" של סין את אירופה

כאשר המצביא הגדול, נפוליאון בונפרטהכינה לפני כמאתיים שנה את סין "אריה בתרדמת", המצביא הגדול חשש שכאשר האריה יתעורר, "הוא ינער את העולם".

מסתבר כי נפוליאון צדק חלקית בנבואתו, כפי שהצהיר נשיא סין, שי ג'ינפינג, בנסיעתו לאירופה בתחילת השנה: מאז שהתעוררה סין מסתבר כי נפוליאון צדק בנבואתו "אבל הוא טעה בפחד שלו".

לסין יש אוכלוסייה של כ-1.3 מיליארד איש ואת הכלכלה המדורגת במקום השני בגודלה בעולם, ולכן כמעט לכל מהלך של סין תהיה השפעה עולמית.

אולם, במקום לטלטל את העולם, "האריה המתעורר" מחבק את העולם ומראה את נכונותו לשתף פעולה עם מדינות אירופה.

"בזמנים אלו, ביחסים בין סין לבין האיחוד האירופי שיתוף הפעולה הוא המאפיין המכריע למרות שיש הבדלים, או תחרות במידה מסוימת", כך אמר נשיא סין בפורום הממשל העולמי של סין-צרפת, שהתקיים בפריז בחודש מארס. 

מנהיגי אירופה, שהשתתפו בפורום, חיזקו את דבריו של נשיא סין.

נשיא צרפת עמנואל מקרון, אמר: "ברצוננו להתקדם בנושא רב-צדדיות מחודשת." קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הצהירה: "עלינו להאמין באמת במערכת שיתופית רב-צדדית, האפשרית לכולם [כדי] לנצח".

נשיא סין בחר לקיים את ביקורו הראשון הזר בשנת 2019 באירופה. הביקור כלל את צרפת, גרמניה והנציבות האירופית. כל הצדדים הסכימו לחוקק כללים לסחר הוגן יותר כמו גם לעבוד זה לצד זה בנושאי ביטחון וכלכלה גלובלית.

מלבד ההסכמה על ה"רב-צדדיות" העולמית, סין ורוב המדינות הגדולות באירופה גם אמרו "כן" להסכם פריז בנושא סוגיית האקלים.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה, כי במסגרת ועידת ה-G7 "מרבית המשתתפים הכירו בהסכם פריז", והנשיא שי אמר: "כאחד מהחלקים החשובים בממשל העולמי, המתמודד עם שינויי אקלים שהוא כמו מראה בשבילנו, כדי לחשוב ולחקור על מודלים עתידיים של ממשל גלובלי".

אווירה פוליטית שהיא ידידותית מניחה בסיס איתן לשיתוף פעולה והרחבת הסחר.

"סין הפכה למשקיעה הרבה יותר חשובה – זה כולל נמלים, [כמו] למשל הנמל ביוון ודיונים על נמל איטלקי. ועוד המון פרויקטים תעשייתיים", כך אמר פרופסור מארק הלרברג מבית הספר לממשל, הרטי, שנמצא בגרמניה.

על מנת להאיץ את קידום ה"רב-צדדיות" העולמית, היוזמה הסינית המכונה: "חגורה אחת, דרך אחת" צוברת תאוצה באירופה. למעלה מ-20 מדינות אירופיות, בהן יותר מעשרה מדינות החברות באיחוד האירופי, חתמו על זכרון דברים עם סין לגבי היוזמה שלה.

כבר מאז שנת 2017, סין החלה לקשר בינה לבין אירופה בקווי רכבת. יותר מ -1,000 רכבות משא החלו להעביר סחורות בין סין ל-108 ערים – ב-20 מדינות אירופאיות.

"ברור כי הכלכלה הסינית היא כלכלה אדירה עם פוטנציאל עצום אפילו עבור החברות האיטלקיות. כממשלה אנו מאמינים כי הצטרפות ליוזמה [חגורה אחת, דרך אחת] חשובה, גם מכיוון שמיקומה הגיאוגרפי של איטליה הוא הטרמינל הטבעי של היוזמה", כך אמר ראש ממשלת איטליה, ג'וזפה קונטה.

לאחרונה התלוננו חברות אירופאיות על חוסר "אפקטיביות" מבחינתן כדי להיכנס לשוק המשחק הכלכלי בסין. חוסר ה"אפקטיביות" הזאת עדיין נותרה בעינה, אך הנושא הוא מרכיב מרכזי במשא ומתן לקראת הסכם השקעות בין סין לאיחוד האירופי, שנראה כי הוא מתקדם – אנליסטים טוענים כי שני הצדדים ממשיכים לתקשר בנושא זה ומצפים להגיע להסכמה בקרוב.

בזמן קיומו של הקונגרס הלאומי ה-19 של המפלגה הקומוניסטית של סין, ההנהגה הסינית אישרה מחדש את נחישותה של המדינה להעמיק את הרפורמה והפתיחות שלה – החל מפתיחות כלפי המדינות שנמצאות בשכנות אליה, כמו גם פתיחות למרכז הזירה הבינלאומית.

למעשה, סין מאמצת מדיניות של שיתוף פעולה win-win מהיבשת שלה לכל העולם.

כתיבת תגובה