ההתקפה של איראן על סעודיה חשפה פער בולט בהגנות הטילים האמריקניות

ההתקפה האיראנית על מתקני הנפט הסעודיים ב-14 בספטמבר הסירה את המסך מעל לאחת האמיתות הבלתי נוחות של הפנטגון, כלומר למרות מיליארדים שהושקעו על הגנה מפני טילים, לארצות הברית אין מגן אמין מפני טילי שיוט קטנים ומנמיכי טוס , ומל"טים קשים לגילוי וחמקניים.

כל הטכנולוגיה האמריקאית המופעלת על ידי הסעודים, כולל מכ"לי אתרעה מוקדמת וטילים נגד טילים מסוג פטריוט, חסרי תועלת בעידן טילי השיוט ומל"טים זולים, ויחסית פשוטים טכנית.

בפיגוע לא התגלה אף אחד מ -18 המל"טים או שבעה טילי השיוט, על ידי ההגנות האוויריות הסעודיות, מה שהשאיר גורמים אמריקאים שונים מתפתלים כדי להסביר את הכישלון המביך.

"ראינו שמערכות ההגנה האווירית בכל רחבי העולם זוכות להצלחה מעורבת. חלק מהמשובחות בעולם לא תמיד מיירטות כל דבר", אמר שר החוץ מייק פומפאו לכתבים כמה ימים לאחר המתקפה האיראנית שהפילה 5 % מאספקת הנפט בעולם.

תוצאת תמונה עבור ‪American missile defenses‬‏

בפנטגון הציע יו"ר הראשים המשותפים, אלוף ג'וזף דונפורד, כי ההגנות האוויריות הסעודיות נשענות יותר מדי על קו הגנה אחד.

"אף מערכת יחידה לא תוכל להתגונן מפני איום כזה, אך מערכת שכבתית של יכולות הגנה תפחית את הסיכון לנחילי מל"טים או התקפות אחרות שעלולות להגיע מאיראן," אמר דונפורד בתדרוך של פנטגון.

בתגובה, הפנטגון הורה על שליחת סוללת טילי פטריוט נוספת לסעודיה ומכ״מים גדולים יותר ומתקדמים טכנולוגית, יחד עם 200 חיילים אמריקאים להפעלתם.

אולם העובדה היא שבארה"ב מתקשים לעבוד בפיתוח טכנולוגיות חדשות כדי להתמודד עם התפשטות טילי שיוט ומל"טים, נכון לעכשיו, ההגנה הטובה ביותר היא התקפה טובה, הידועה גם בשם הרתעה.

גם בארה"ב אין הגנה אפקטיבית מפני נשק גרעיני, אך האיום של תגובה מאסיבית, מה שנקרא "הרס הדדי מובטח ", מנע ממישהו להפעיל נשק גרעיני במשך יותר משבעה עשורים.

תוצאת תמונה עבור ‪American missile defenses‬‏

אולם איראן הראתה שהיא יכולה לתקוף את תשתיות הנפט החיוניות לכלכלה העולמית ולהימלט מכל תגובה צבאית, מכיוון שהנשיא טראמפ ביטל אפשרויות לתקיפת תגמול מחשש לעורר מלחמה רחבה יותר.

בזמן שההתקפות האיראניות היו קריאת השכמה לכל מי שחשב שמערך ההגנה על טילים אמריקאים הוא מגן בלתי חדיר, זה לא כאילו הפנטגון ישן ליד המתג.

המתכננים הצבאיים הכירו באיום מאז הותקן הטיל האמריקאי Hellfire על כטב"מ טורף אמריקאי בשנת 2001, במטרה לתקוף את אוסאמה בן לאדן וטרוריסטים אחרים של אל-קאעידה באפגניסטן.

מל"טים בגודל מלא הם מטוסים אטיים ומעופפים נמוכים, הפגיעים להגנות האוויר המסורתיות וניתן להפיל אותם במהירות מהאדמה או מהאוויר אם הם מתגלים מספיק מהר.

אבל מל"טים קטנים וזולים יותר ,שיכולים לתקוף בנחיל, מהווים אתגר קשה הרבה יותר, אבל הפנטגון מיהר ליישם הגנה חדשה בתחום, כולל לייזרים ,היי-טק ומיקרו גלים גבוהי-עוצמה שיכולים לגרום למזל"ט להתרסק או לאבד את מסלולו.

ביולי, מערכת שהוצבה על כלי ימי אמריקני, על חרטום ספינת ההסתערות האמפיבית USS בוקסר, השתמשה באמצעי נגד אלקטרוניים כדי להפיל מזל"ט עוין כאשר ספינת המלחמה עברה דרך מיצר הורמוז.

איראן צברה ארסנל עצום של טילים בליסטיים, טילי שיוט ומל"טים כחלק מאסטרטגיה של ניהול לוחמה א-סימטרית כשפניה מול כוח צבאי נעלה בהרבה, כמו ארה"ב.

אך לא רק איראן מעוררת דאגות בארה"ב: רוסיה, סין ואפילו צפון קוריאה עסוקים בפיתוח דור חדש של טילים היפרסוניים שלא רק טסים למעלה ממהירות הקול פי שישה, אלא גם יכולים לתמרן ולאגף כמו חלוץ לאחור על מגרש כדורגל כדי להתחמק מהגנות הטילים המקובלות.

כמו האביר מימי הביניים שמגלה כי שריון הלוחות האמין שלו כבר אינו מהווה הגנה מפני כוח הקשת, גם המתכננים הצבאיים בארה"ב מתאימים טקטיקות לאיום של כלי נשק היפרסוניים ושל מל"טים, "טיל השיוט לעניים".

תוצאת תמונה עבור ‪American missile defenses‬‏

בדוגמה דרמטית לאופן בו ארה"ב מחשבת מחדש את יכולתה להתגונן מפני טיל שיוט ותקיפת טילים בסגנון איראן, ביצע המטה הקדמי של פיקוד מרכז בצבא ארה"ב, הממוקם בבסיס אוויר בדוחא, קטאר, בחודש שעבר  תרגיל מבצעי ,במסגרתו, כולו הועבר למשך 24 שעות למתקן גיבוי בבסיס חיל האוויר שו Shaw בדרום קרוליינה.

תפקידיו של מרכז הפיקוד במזרח התיכון, המכונה מרכז התפעול האווירי המשולב, או CAOC, "הם כה קריטיים וכל כך חיוניים", אמר האלוף ב. צ'אנס זלצמן לוושינגטון פוסט, "איננו יכולים להרשות לעצמנו אף לא נקודת כישלון אחת"

במילים אחרות, הבניין הקטן המאכלס את מרכז העצבים בפעולות ארה"ב באזור הוא יעד עיקרי לתקיפה במקרה ומלחמה תיפרץ אי פעם.

ובדומה למתקני הנפט הסעודים, גם בסיס האוויר אל-אודיד בקטאר מוגן בכבדות על ידי טילי פטריוט ומערכות אחרות שנועדו להפיל מטוסים וטילי בליסטיים שמגיעים במסלולים גבוהים ומהירים, ולא טילי שיוט ומל"טים שמגיעים באיטיות ונמוכים.

וכמו שריון חזה האביר של פעם, זה פשוט לא חותך אותו יותר.

ג'יימי מקינטייר – וושינגטון – האקסמינר

תרגם:גיא א. מקבוצת נציב

תמונה קשורה

 

כתיבת תגובה