חברת הנפט הגדולה ברוסיה עברה לסחור ביורו במקום הדולר האמריקאי

'רוסנפט", חברת הנפט הגדולה ביותר, הנמצאת בבעלות המדינה, הגדירה את היורו כמטבע ברירת המחדל שלה עבור כל היצוא החדש של נפט גולמי ומוצרים מזוקקים, שכן ענקית השליטה במדינה מבקשת לצמצם כמה שיותר מכירות דולר אמריקאי על מנת להימנע מסנקציות נוספות של ארצות הברית.

נכון מחודש ספטמבר, "רוסנפט" מבקשת לקיים את העסקאות שלה במטבע היורו, כמטבע ברירת המחדל שלה לתשלום עבור סחר בנפט גולמי ומוצריו, כך על פי דיווח ביום חמישי של רויטרס, תוך ציטוט מסמכי מכרז שפורסמו בתקשורת הרוסית.

"רוסנפט החליפה לאחרונה את כל החוזים החדשים למוצרי היצוא [שלה] למטבע היורו", כך אמר לסוכנות הידיעות רויטרס סוחר, המקיים עסקאות באופן עם "רוסנפט", והוסיף כי הקונים כבר קיבלו הודעה על השינוי.

"רוסנפט" היא יצואנית הנפט הגדול ביותר של רוסיה, ומוכרת כ-2.4 מיליון חביות נפט ליום (bpd) לנפט, כך על לפי הערכה של רויטרס.

במכרז האחרון שהוציאה חברת הנפט הגדולה ברוסיה בתחילת אוקטובר, של 100,000 טונות תערובת Urals מנמל ולדיווסטוק, "רוסנפט" ציינה כי מטבע ברירת המחדל בתשלום צריך להיות ביורו,  כך עולה מהמסמך של המכרז שצוטט על ידי רויטרס.

ארצות הברית לא שללה הטלת סנקציות על "רוסנפט", בשל מעורבותה בסחר נפט עם ונצואלה. "רוסנפט" רכשה מוונצואלה את הנפט שלה ומכרה מחדש את הנפט הוונצואלי לרוכשים בסין והודו ובכך סייעה לרוכשים וכן גם לוונצואלה להימנע מסנקציות אמריקאיות.

כבר בחודש אוגוסט "רוסנפט" הודיעה ללקוחות כי מכירת מוצרי נפט תתקיים בחוזי מכרז מתומחרים ביורו במקום בדולרים אמריקאיים, כך אמרו מקורות, העוסקים בסחר נפט לרויטרס.

הצעד של "רוסנפט" נתפס על ידי סוחרים ואנליסטים כגידור עתידי מפני סנקציות פוטנציאליות חדשות מצידה של ארצות הברית על רוסיה ואו על תעשיית הנפט שלה.

קרדיט: אברהם תמקר – פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה