משטר אסד מנסה למנוע בחירות הוגנות בסוריה

סוריה דרשה את נסיגתם המיידית של כל הכוחות הזרים משטחה וקבעה כי היא שומרת לעצמה את הזכות לנקוט בפעולה במידה והכוחות הזרים יישארו בשטחה.

"ארצות הברית וטורקיה מחזיקות נוכחות צבאית בלתי חוקית בצפון סוריה", כך אמר שר החוץ הסורי, וליד אל-מועלם, בנאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם ביום שבת.

"כל הכוחות הזרים שפועלים בשטחים שלנו ללא אישורנו הם כוחות כובשים וצריכים לסגת מייד", הוא הדגיש.

מלחמת האזרחים בת שמונה וחצי השנים בסוריה גררה צבאות זרים רבים ואלפי לוחמים זרים שנאבקים על השפעה במדינה, אמר אל-מועלם בנאומו באו"ם.

בעוד שרוב המדינה הוחזרה לשליטת המשטר הסורי, מורדים חמושים עדיין מחזיקים בצפון-מערב אידליב, העשיר בנפט ובצפון-מערב אידליב, ה"עשיר" בכוחות כורדים, שנתמכים על ידי ארצות הברית.

"עשרות אלפי לוחמי טרור זרים הובאו לסוריה מיותר ממאה מדינות, תוך תמיכה וגיבוי של מדינות שכולם מכירים", ציין שר החוץ הסורי.

אל-מועלם הוסיף כי מדינות אלה משתמשות ב"טרור" כ"כלי להטלת סדר יומם המגוחך על האנשים וממשלות, הדוחים את תכתיביהם החיצוניים".

המלחמה בסוריה הרגה יותר מ-370,000 איש ועקרה מאז שנת 2011 מיליונים מבתיהם, מה שגרם למשבר פליטים חסר תקדים.

אל-מועלם אמר לאו"ם כי אין להטיל "שום יעד" לדיוני הווועדה החוקתית חדשה לסוריה, כפי שהוכרז ביום שני, והדגיש כי הוועדה תנוהל על ידי המשטר הסורי ללא תנאים מוקדמים, כפי שקבעו מדינות אחרות.

"הוועדה חייבת להיות עצמאית. המלצותיה צריכות להיעשות באופן עצמאי, ללא התערבות מצד מדינה או צד כלשהו", אמר אל-מועלם.

דבריו הגיעו בהתייחסות למסמך של האו"ם שפורסם והראה כי הוועדה החדשה מחוייבת לתקן את החוקה הנוכחית של סוריה או לכתוב אחת חדשה לחלוטין.

הכתב המדיני של "אל-ג'זירה" באו"ם, ג'יימס בייס, אמר כי על פי המסמך הוועדה החוקתית כוללת 150 איש – 50 איש מממשלת סוריה, 50 איש מהאופוזיציה ועוד 50 איש שנבחרו על ידי האו"ם וכן נציגי אזרחים בסוריה.

המסמך שפורסם מוסיף כי לאחר סיום תהליך גיבוש החוקה בסוריה, יתקיימו "בחירות חופשיות והוגנות" תחת פיקוח האו"ם.

הוועדה שהוקמה מנוהלת על ידי שליח האו"ם לסוריה, ג'יר פדרסן, שניהל דיונים ארוכים עם המשטר הסורי וכן גם עם האופוזיציה הסורית בכדי לקיים את הוועדה החוקתית.

כאשר פדרסן דיבר עם "אל ג'זירה" מחוץ לבניין האו"ם, הוא אמר כי הוא "מבטיח" שהבחירות יתבססו על שאיפותיו של העם הסורי.

"מדובר בסורים, שאחרי שמונה וחצי שנים, יושבים יחד לראשונה ועובדים יחד על החוקה שלהם", כך אמר שליח האו"ם לסוריה.

פדרסן אמר כי תפקידו הוא לוודא שכל הסורים יהיו רשאים להצביע בבחירות חופשיות והוגנות – כולל הפזורה – ותחת הפיקוח של האו"ם.

הכתב של "אל ג'זירה" מסר כי דבריו של אל-מועלם על בימת האו"ם מרמזים כי המשטר הסורי כבר מנסה "להבין כיצד הוא יכול למנוע בחירות חופשיות והוגנות [בסוריה]".

על פי המסמך של האו"ם הישיבה הראשונה של הוועדה, שלקח כמעט שנתיים של משא ומתן על עצם האפשרות לקיימה, נקבעה ל-30 באוקטובר.

קרדיט: אברהם תמקר- פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה