פומפאו: משטר אסד אשם בשימוש בנשק כימי

מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, האשים את איראן ורוסיה ב"תדלוק" האלימות בסוריה, וציין כי ארצות הברית "תומכת במאמצי האו"ם לסיום האלימות הצבאית בסוריה".

פומפאו, נאם בשולי העצרת הכללית של האו"ם ביום חמישי, ואמר כי ארצות הברית סיכמה כי הממשל בסוריה השתמש בנשק כימי בתקיפה שהתרחשה מוקדם יותר השנה.

פומפאו אמר כי גורמים בארצות הברית קבעו כי נשיא סוריה, בשאר אסד, וממשלתו השתמשו בכלור בתקיפה על כוחות האופוזיציה במחוז אידליב ב-19 במאי.

"משטר אסד אחראי לאינספור מעשי זוועה שחלקם עולים לרמה של פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות", אמר פומפאו במסיבת עיתונאים.

נקודת המפתח כאן היא שלארצות הברית ישנם שני אינטרסים, הקשורים בביטחון לאומי, לסיבות למה היא צריכה להעניש את אסד בשל שימושו בנשק כימי.

ראשית, ארצות הברית מעוניינת להרתיע את השימוש הגלובלי בכלי נשק להשמדה המונית. שנית, ארצות הברית מעוניינת להדגיש את האמינות של המילה שלה לאור התמורות האחרונות באזור.

מסיבות אלו, דבריו של פומפאו, שבחר לומר את הדברים בעצרת האו"ם לפני מנהיגי מדינות העולם, מקבלים משנה תוקף, הרי פומפאו ביום חמישי הצהיר לפני מנהיגי עולם כי ארצות הברית סיכמה שאסד שוב השתמש בנשק כימי בפיגוע במאי כפי שעשה בשנים 2017 ו-2018, וכעת על ארצות הברית שוב להגיב צבאית, אחרת היא תזמין על עצמה את המסקנה העולמית כי המילה של אמריקה היא חסרת משמעות ואין לה אינטרסים להגן צבאית על בנות הברית שלה באזור.

לא ברור אם דבריו של פומפאו היו מתואמים עם הנשיא טראמפ, אך לאחר שאמר את הדברים על בימת האו"ם האחריות כעת מוטלת על ארצות הברית להוכיח גם לבנות בריתה וגם ליריבותיה העיקריות, רוסיה, איראן וסין שארצות הברית תפעל בהתאם למילה( התחייבויות) שלה.

גם אם איש לא נהרג בפיגוע במאי עצם האמירה מחייבת את טראמפ וארצות הברית להגיב לאסד.

קרדיט: אברהם תמקר-פרדס+ מקבוצת נציב

 

כתיבת תגובה